1

Alltså, när tillfället kommer te att försöka starta motorn som inte blivit startad på 20 år, vad bör jag tänka på?

Och vad ska jag göra innan för att se till så jag inte skadar motorn?

.............Har en förkyld vw............... Nej vänta...................
         |o\ /o| Barndoor 1955 Mo & Domsjö AB |o\ /o|

Den ultimata verktygs/reservdels listan på resa

2

Byt olja och tänddelar, byt bensinslangar, i med ny bensin.
Dra runt motorn på starten utan tändspolen inkopplad tills du får oljetryck.
Sen kan du koppla in spolen igen och se om det hippar igång ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

3

Tackar!

4

Pytsa i ordentligt med WD40 eller liknande i tändstiftshålen så att det smörjer cylindrarna lite och ger kolvringarna en chans att lossna, låt den stå ett dygn innan du drar runt motorn  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

5

Patte skrev:

Pytsa i ordentligt med WD40 eller liknande i tändstiftshålen så att det smörjer cylindrarna lite och ger kolvringarna en chans att lossna, låt den stå ett dygn innan du drar runt motorn  ICQ/ab

hade tänkt hälla i lite olja så det smörjer, byta olja, byta tändstift kan ju iförsig vara trevligt det också, byta bensinslangar, fixa bensintanken som är rostig och sen i med ett 6 volts batteri och försöka starta.

Inget mer att tänka på? Jag är ju inte så high på motorer (än ICQ/ad ) så just därför vill jag ju vara säker på att jag inte har sönder den på en gång  Default/lol

6

Kanske försöka dra runt den förhand med hjälp av hylsa/skiftnyckel på remskivan för att se så den går runt utan att fastna innan du kör igång med starten

7

Tätningen bakom svänghjulet brukar vara torr och kan rivas sönder vid uppstart. Har dock inget bra tips hur man undviker det  ICQ/ac

Insta: @tob_356

8

MrIcka skrev:

Kanske försöka dra runt den förhand med hjälp av hylsa/skiftnyckel på remskivan för att se så den går runt utan att fastna innan du kör igång med starten

Har redan gjort!  ICQ/ab

9

Kör upp oljetrycket utan tändstiften monterade, blir mindre belastning på lagren om där inte är nån kompression att kämpa emot. Byt packningar i förgasaren o membramet i bensinpumpen, lycka till ICQ/ab