1

Skulle behöva lite stöd inspiration kring val av däck till min 67:a

Förutsättningar (som funderingarna går nu)
----------------------
1 st svart cabriolet med röd inredning
Blanksvart plåtfälg 4½ tum i fram och orginal kapsel
Blanksvart plåtfälg 5½ tum i bak och orginal kapsel
Något sänkt framvagn, en 3 - 4 cm

Vill gärna åka med plåtfälg och kapsel. HAr sneglat på Fuchs (de fanns ju 67), men är tveksam. Sätter jag på Fuchs så blir det Blackwall.
---------------------------------------------------------------------

Hade tänkt mig däck med svart sida, men börjar svänga mot att ha vit sida för att "lätta" upp det svarta.
Och då ska man välja ca 13 mm vit sida eller 2 1/4 tum. Däck med bred vit sida undrar jag om det var riktigt aktuellt i slutet på sextio-talet. Fråganär om någon på forumet har några schyssta bilder som kan vara inspirerande, länkar till något matnyttigt, eller bara har tänkvärda idéer.

Så ska man köra på blackwall eller Whitewall?

/christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

2

Jag är svag för originalfälgar (med varierande bredd  ICQ/ad  ) med svart centrum och typ pärlvit fälgbana, görna i kombination med smal vit sida! Helrätt på sen 60-talare!  ICQ/ab

MVH: Hella

Typ 1 1956, Typ 1 Sunroof 1961, Typ 14 Karmann-Ghia Cabriolet 1967, Typ 2 Pick-Up 1966, Typ 3 Fastback 1969, Typ 34 Karmann-Ghia Sunroof 1963
"Oavsett om Du tror att Du kan, eller om Du tror att Du inte kan, så kommer Du vanligtvis att ha rätt!" (Henry Ford)

3

Jo idag har jag svart centrum och lotusvit fälgbana, vilket är rätt snyggt och korrekt för sedananerna, men det skall tydligen vara helsvart på 151:orna. Men jag tyckte det var snyggt så så blev det.

Tack för synpunkterna. Hoppas det kommer fler och gärna om någon har bilder, elelr länkar till något läckert.

Hälsar

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

4

Det här är ju snyggt! ICQ/ab iofs en -60!

Post's attachments

image.jpg, 93.09 kb, 550 x 384
image.jpg 93.09 kb, 227 downloads since 2013-04-17 

Bubbla -62

5

Tack!

Mycket snygg 60:a. Bred vit sida är snyggt. Min 67:a är ju ingen räserbil, även om Riechertförgasarna åker på strax och att den kommer att andas ut genom ett abarth-system. Det kanske ska vara bredsida... ICQ/ab

Hittade den här 62:an med svarta fälgar, kapsel och bred sida. Det blir definitivt inga Fuchs-fälgar, trots att jag äslar den fälgen. Det blir plåt som tänkt.

http://www.leftcoastclassics.com/1962-vw-bug-convertible/1962-vw-bug-convertible-003.jpg

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

6

Själv är jag ju svag för Fuchs som alla redan vet... men det har du ju redan sagt att det går bort.

Men BRM med Firestone F-560 135/15 fram och Firestone wide-o-oval F70 bak... mums..

Post's attachments

000000006741_03_s2.jpg, 45.25 kb, 640 x 480
000000006741_03_s2.jpg 45.25 kb, 227 downloads since 2013-04-18 

7

Mm, BRM är snyggt! Uppsättningen som din bild visar blir på nästa bil som ska bli lite racig. Pendlar mellan 70-tal eller patinerad "återuppväckt" racebil. ICQ/ab

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

8

Stötte på det här, Borrani ekerfälgar.
http://www.longstonetyres.co.uk/image/longstone/BorraniBeetle.jpg

Känns lite konstigt med ekerfälgar eller hur?

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

9

OK!

Nu är fälgarna pulverlackade. 80% blank svart färg. Riktigt snyggt! Imorgon beställer jag däck, tror jag. Det blir Vredestein sprint classic runt om.
Bak blir det 185/70 på 5½ fälg ET 26, vilket sitter bra i hjulhusen.

Fram velar jag mellan 155 eller 165 (80-profil) och om jag ska ha 5½ eller 4½. Just nu har jag 155:or på 4½ och det ser hyfsat bra ut (om man får ner framvagnen lite). Jag vet att jag kommer att sänka något, dvs ett par tre cm.

Behöver en sista knuff!

Tips på var man köper blanka hjulmuttrar tas emot tacksamt

/christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966