1

Hej, ska börja montera ihop en motor nu i helgen, undrar över med vilket moment vevstakarna,svänghjulet och blocket ska dras med? helt nytt supercase block, ny motvikts vev, nya stakar, ny engel w-110, lyftare, svänghjul, lager, ja allt är helt nytt ur kartongerna ICQ/ab

2

Du kan få köpa en verkstadshandbok på cd (svensk) av mig för en liten slant, där står alla moment etc.

3

tack men klarar mig nog ändå ICQ/ab tycker de borde finnas någon som kan svar på de här, annars letar jag vidare. men tack iaf ICQ/ab

4

Det är ju lite fler uppgifter än momenten som går åt när man sätter ihop en motor, iaf om man har ambitionen att det ska bli bra.  ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Christian87 skrev:

Hej, ska börja montera ihop en motor nu i helgen, undrar över med vilket moment vevstakarna,svänghjulet och blocket ska dras med? helt nytt supercase block, ny motvikts vev, nya stakar, ny engel w-110, lyftare, svänghjul, lager, ja allt är helt nytt ur kartongerna ICQ/ab

Jag utgår ifrån att du har balanserat den nya veven och svänghjulet och viktjusterat dom nya stakarna... ICQ/ad

6

MrPete skrev:

Du kan få köpa en verkstadshandbok på cd (svensk) av mig för en liten slant, där står alla moment etc.

Vad heter cdn?

7

Det minns jag inte riktigt, men det är skannade kopior på den svenska (thorsells?) handboken.

Den finns inte för nedladdning nånstans vad jag vet, om det var det du tänkte på.

8

veven med kamdrev fördelare och svänhjul är balanserat stickan ;-) väga in stakarna och kolvar skall göras under kvällen! kom på att jag har en gammal ok verkstads bok som de står ganska så mycket i, tänkte om man fick nått tips på nått bra att tänka på! får väl se hur de går som, vill ju vara så noga som möjligt.

9

med nytt ur kartong menar jag att de aldrig är använt, ifall de va de ni reagera på! har skruvat mycke skoter motorer och annat! så är inte första gången jag ger mig på något sånt! vägrar lämna iväg sakerna för att nån annan ska sätta ihop grejorna för då lär man sig inget och de är alltid kul attt lära sig nya saker! rasar de så finns de alltid nya grejer att köpa! ICQ/ab

10

MrPete skrev:

Det minns jag inte riktigt, men det är skannade kopior på den svenska (thorsells?) handboken.

Den finns inte för nedladdning nånstans vad jag vet, om det var det du tänkte på.

Nä undra bara vad den hette ICQ/ab

11 Senaste redigerad av germanbug (2013-04-12 21:13:04)

Men om du nu ska vara så noga med ihopmonteringen som du nu skriver, så varför inte skaffa en reparationshandbok ändå, så blir det rätt och riktigt redan från början... För det finns en massa annat matnyttigt och viktiga saker att ha koll på.
Gissar att de flesta av oss här har nog vandrat den långa vägen ända hit...

Kör 5-växlad 1303 sommartid.

Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153 
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983

12

kom ju som sagt på att jag har en bra gammal rep handbok liggandes hemma hos mor o far så de e grett! får läsa på i den och återkomma om man undrar över något!

13

Christian87 skrev:

med nytt ur kartong menar jag att de aldrig är använt, ifall de va de ni reagera på! har skruvat mycke skoter motorer och annat! så är inte första gången jag ger mig på något sånt! vägrar lämna iväg sakerna för att nån annan ska sätta ihop grejorna för då lär man sig inget och de är alltid kul attt lära sig nya saker! rasar de så finns de alltid nya grejer att köpa! ICQ/ab

Att allt är nytt innebär inte att allt är rätt. Att kontrollmäta så att alla delar ligger inom rätt tolerans är en del i att lyckas.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

14

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602

Här är en tråd, när Micke plockar ihop en 2 liters maskin, där kan du få lite tips.

DBRVW.SE

15

Om du fortfarande behöver dom så kan jag skick över momenten på söndagskväll när jag kommer hem.

Learning by experience is a great way to spend money...

16

I vissa rep handböcker anges fel åtdragningsmoment till topparna! För de block med M10 gäller 32Nm och för M8 gäller 25Nm. Svänghjulet är också diskutabelt, min rekomendation 500Nm.

17

Svwerker skrev:
Christian87 skrev:

med nytt ur kartong menar jag att de aldrig är använt, ifall de va de ni reagera på! har skruvat mycke skoter motorer och annat! så är inte första gången jag ger mig på något sånt! vägrar lämna iväg sakerna för att nån annan ska sätta ihop grejorna för då lär man sig inget och de är alltid kul attt lära sig nya saker! rasar de så finns de alltid nya grejer att köpa! ICQ/ab

Att allt är nytt innebär inte att allt är rätt. Att kontrollmäta så att alla delar ligger inom rätt tolerans är en del i att lyckas.

jo de vet jag oxå! men som sagt så är veven och de balanserat ihop, och ska vikta in stakar och kolvar, men kom gärna med några fler tips! vet ju att du och fler har hållit på länge ICQ/ab

18

det skulle vara tacksamt ICQ/ab

Fattigmansporsche skrev:

Om du fortfarande behöver dom så kan jag skick över momenten på söndagskväll när jag kommer hem.

19

Tackar! bra att veta.

Kjell T skrev:

I vissa rep handböcker anges fel åtdragningsmoment till topparna! För de block med M10 gäller 32Nm och för M8 gäller 25Nm. Svänghjulet är också diskutabelt, min rekomendation 500Nm.

20

Kjell T skrev:

I vissa rep handböcker anges fel åtdragningsmoment till topparna! För de block med M10 gäller 32Nm och för M8 gäller 25Nm. Svänghjulet är också diskutabelt, min rekomendation 500Nm.

Om jag säger så här
Har du mätt upp cyllana efter det momentet ?????
För det tror jag inte att du har gjort 
Om det är sena 20hundra tals cyllar  ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/ac
Om du använder crommolly bult så funkar det med 500-550nm
STD bult 350nm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

21

PPRMicke skrev:
Kjell T skrev:

I vissa rep handböcker anges fel åtdragningsmoment till topparna! För de block med M10 gäller 32Nm och för M8 gäller 25Nm. Svänghjulet är också diskutabelt, min rekomendation 500Nm.

Om jag säger så här
Har du mätt upp cyllana efter det momentet ?????
För det tror jag inte att du har gjort 
Om det är sena 20hundra tals cyllar  ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/ac  ICQ/ac
Om du använder crommolly bult så funkar det med 500-550nm
STD bult 350nm
/// Micke

tackar föe de ICQ/ab

22

Christian87 skrev:
Svwerker skrev:
Christian87 skrev:

med nytt ur kartong menar jag att de aldrig är använt, ifall de va de ni reagera på! har skruvat mycke skoter motorer och annat! så är inte första gången jag ger mig på något sånt! vägrar lämna iväg sakerna för att nån annan ska sätta ihop grejorna för då lär man sig inget och de är alltid kul attt lära sig nya saker! rasar de så finns de alltid nya grejer att köpa! ICQ/ab

Att allt är nytt innebär inte att allt är rätt. Att kontrollmäta så att alla delar ligger inom rätt tolerans är en del i att lyckas.

jo de vet jag oxå! men som sagt så är veven och de balanserat ihop, och ska vikta in stakar och kolvar, men kom gärna med några fler tips! vet ju att du och fler har hållit på länge ICQ/ab

Ja vi har lärt oss att en bra verkstadshandbok är bättre än internet.  Default/lol

Förstår inte detta motstånd mot att skaffa en korrekt dokumentation för några hundralappar för att sätta ihop en motor för tiotusentals kronor. Jag har själv varit där och skruvat utan handböcker men vissa saker går inte att ersätta och dessutom är det en engångskostnad.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

23

haha nä men ska se hur de är med den verkstadsboken jag har, satt en gammalt ok märke på den och står om typ1 och typ2 i den, är orange, höll på förra sommaren och tyckte de mesta står i den! annars får jag helt enkelt köpa mig en riktig! finns det någon du rekomenderar?

Svwerker skrev:
Christian87 skrev:
Svwerker skrev:

Att allt är nytt innebär inte att allt är rätt. Att kontrollmäta så att alla delar ligger inom rätt tolerans är en del i att lyckas.

jo de vet jag oxå! men som sagt så är veven och de balanserat ihop, och ska vikta in stakar och kolvar, men kom gärna med några fler tips! vet ju att du och fler har hållit på länge ICQ/ab

Ja vi har lärt oss att en bra verkstadshandbok är bättre än internet.  Default/lol

Förstår inte detta motstånd mot att skaffa en korrekt dokumentation för några hundralappar för att sätta ihop en motor för tiotusentals kronor. Jag har själv varit där och skruvat utan handböcker men vissa saker går inte att ersätta och dessutom är det en engångskostnad.

24

Den här är rätt ok om du bara är intresserad av motorn:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0895862255

Annars är ju Bentley Publishers böcker excellenta.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

25

Den här kanske kan hjälpa.

Post's attachments

image.jpg, 167.78 kb, 768 x 1024
image.jpg 167.78 kb, 221 downloads since 2013-04-13 

Learning by experience is a great way to spend money...