Hej, ska börja montera ihop en motor nu i helgen, undrar över med vilket moment vevstakarna,svänghjulet och blocket ska dras med? helt nytt supercase block, ny motvikts vev, nya stakar, ny engel w-110, lyftare, svänghjul, lager, ja allt är helt nytt ur kartongerna 
Du kan få köpa en verkstadshandbok på cd (svensk) av mig för en liten slant, där står alla moment etc.
tack men klarar mig nog ändå
tycker de borde finnas någon som kan svar på de här, annars letar jag vidare. men tack iaf 
Det är ju lite fler uppgifter än momenten som går åt när man sätter ihop en motor, iaf om man har ambitionen att det ska bli bra. 
Ali G
Hej, ska börja montera ihop en motor nu i helgen, undrar över med vilket moment vevstakarna,svänghjulet och blocket ska dras med? helt nytt supercase block, ny motvikts vev, nya stakar, ny engel w-110, lyftare, svänghjul, lager, ja allt är helt nytt ur kartongerna
Jag utgår ifrån att du har balanserat den nya veven och svänghjulet och viktjusterat dom nya stakarna... 
Du kan få köpa en verkstadshandbok på cd (svensk) av mig för en liten slant, där står alla moment etc.
Vad heter cdn?
Det minns jag inte riktigt, men det är skannade kopior på den svenska (thorsells?) handboken.
Den finns inte för nedladdning nånstans vad jag vet, om det var det du tänkte på.
veven med kamdrev fördelare och svänhjul är balanserat stickan ;-) väga in stakarna och kolvar skall göras under kvällen! kom på att jag har en gammal ok verkstads bok som de står ganska så mycket i, tänkte om man fick nått tips på nått bra att tänka på! får väl se hur de går som, vill ju vara så noga som möjligt.
med nytt ur kartong menar jag att de aldrig är använt, ifall de va de ni reagera på! har skruvat mycke skoter motorer och annat! så är inte första gången jag ger mig på något sånt! vägrar lämna iväg sakerna för att nån annan ska sätta ihop grejorna för då lär man sig inget och de är alltid kul attt lära sig nya saker! rasar de så finns de alltid nya grejer att köpa! 
Det minns jag inte riktigt, men det är skannade kopior på den svenska (thorsells?) handboken.
Den finns inte för nedladdning nånstans vad jag vet, om det var det du tänkte på.
Nä undra bara vad den hette 
11 2013-04-12 21:12:01 Senaste redigerad av germanbug (2013-04-12 21:13:04)
Men om du nu ska vara så noga med ihopmonteringen som du nu skriver, så varför inte skaffa en reparationshandbok ändå, så blir det rätt och riktigt redan från början... För det finns en massa annat matnyttigt och viktiga saker att ha koll på.
Gissar att de flesta av oss här har nog vandrat den långa vägen ända hit...
Se mer om hur det hela började?? Kika in på: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=25153
...men finns även på: http://www.garaget.org/?car=47983
kom ju som sagt på att jag har en bra gammal rep handbok liggandes hemma hos mor o far så de e grett! får läsa på i den och återkomma om man undrar över något!
med nytt ur kartong menar jag att de aldrig är använt, ifall de va de ni reagera på! har skruvat mycke skoter motorer och annat! så är inte första gången jag ger mig på något sånt! vägrar lämna iväg sakerna för att nån annan ska sätta ihop grejorna för då lär man sig inget och de är alltid kul attt lära sig nya saker! rasar de så finns de alltid nya grejer att köpa!
Att allt är nytt innebär inte att allt är rätt. Att kontrollmäta så att alla delar ligger inom rätt tolerans är en del i att lyckas.
Ali G
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=5602
Här är en tråd, när Micke plockar ihop en 2 liters maskin, där kan du få lite tips.
Om du fortfarande behöver dom så kan jag skick över momenten på söndagskväll när jag kommer hem.
I vissa rep handböcker anges fel åtdragningsmoment till topparna! För de block med M10 gäller 32Nm och för M8 gäller 25Nm. Svänghjulet är också diskutabelt, min rekomendation 500Nm.
Christian87 skrev:med nytt ur kartong menar jag att de aldrig är använt, ifall de va de ni reagera på! har skruvat mycke skoter motorer och annat! så är inte första gången jag ger mig på något sånt! vägrar lämna iväg sakerna för att nån annan ska sätta ihop grejorna för då lär man sig inget och de är alltid kul attt lära sig nya saker! rasar de så finns de alltid nya grejer att köpa!
Att allt är nytt innebär inte att allt är rätt. Att kontrollmäta så att alla delar ligger inom rätt tolerans är en del i att lyckas.
jo de vet jag oxå! men som sagt så är veven och de balanserat ihop, och ska vikta in stakar och kolvar, men kom gärna med några fler tips! vet ju att du och fler har hållit på länge 
det skulle vara tacksamt
Om du fortfarande behöver dom så kan jag skick över momenten på söndagskväll när jag kommer hem.
Tackar! bra att veta.
I vissa rep handböcker anges fel åtdragningsmoment till topparna! För de block med M10 gäller 32Nm och för M8 gäller 25Nm. Svänghjulet är också diskutabelt, min rekomendation 500Nm.
Om jag säger så här
Har du mätt upp cyllana efter det momentet ?????
För det tror jag inte att du har gjort
Om det är sena 20hundra tals cyllar
Om du använder crommolly bult så funkar det med 500-550nm
STD bult 350nm
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Kjell T skrev:I vissa rep handböcker anges fel åtdragningsmoment till topparna! För de block med M10 gäller 32Nm och för M8 gäller 25Nm. Svänghjulet är också diskutabelt, min rekomendation 500Nm.
Om jag säger så här
Har du mätt upp cyllana efter det momentet ?????
För det tror jag inte att du har gjort
Om det är sena 20hundra tals cyllar![]()
![]()
![]()
![]()
Om du använder crommolly bult så funkar det med 500-550nm
STD bult 350nm
/// Micke
tackar föe de 
Svwerker skrev:Christian87 skrev:med nytt ur kartong menar jag att de aldrig är använt, ifall de va de ni reagera på! har skruvat mycke skoter motorer och annat! så är inte första gången jag ger mig på något sånt! vägrar lämna iväg sakerna för att nån annan ska sätta ihop grejorna för då lär man sig inget och de är alltid kul attt lära sig nya saker! rasar de så finns de alltid nya grejer att köpa!
jo de vet jag oxå! men som sagt så är veven och de balanserat ihop, och ska vikta in stakar och kolvar, men kom gärna med några fler tips! vet ju att du och fler har hållit på länge
Ja vi har lärt oss att en bra verkstadshandbok är bättre än internet.
Förstår inte detta motstånd mot att skaffa en korrekt dokumentation för några hundralappar för att sätta ihop en motor för tiotusentals kronor. Jag har själv varit där och skruvat utan handböcker men vissa saker går inte att ersätta och dessutom är det en engångskostnad.
Ali G
haha nä men ska se hur de är med den verkstadsboken jag har, satt en gammalt ok märke på den och står om typ1 och typ2 i den, är orange, höll på förra sommaren och tyckte de mesta står i den! annars får jag helt enkelt köpa mig en riktig! finns det någon du rekomenderar?
Christian87 skrev:Svwerker skrev:Att allt är nytt innebär inte att allt är rätt. Att kontrollmäta så att alla delar ligger inom rätt tolerans är en del i att lyckas.
Ja vi har lärt oss att en bra verkstadshandbok är bättre än internet.
![]()
Förstår inte detta motstånd mot att skaffa en korrekt dokumentation för några hundralappar för att sätta ihop en motor för tiotusentals kronor. Jag har själv varit där och skruvat utan handböcker men vissa saker går inte att ersätta och dessutom är det en engångskostnad.
Den här är rätt ok om du bara är intresserad av motorn:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0895862255
Annars är ju Bentley Publishers böcker excellenta.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville
Den här kanske kan hjälpa.