Skiljer packnings-/renoverings- satserna åt beroende på vilka 40 idf förgasare man har? Mina är märkta 40 idf 70. Tips på vettig/ bra sats?
Mig veterligt så är det bara accpumpsmembranet som skiljer mellan den äldre modellen som har en excenterkam till accpumpen och den nyare med en gängad arm till densamma. Sen har du vissa som har lågfarten uppifrån bredvid huvudmunstyckena och dom nyare som sitter på sidan ovanför accpumpen. Det finns även en massa udda varianter från Alfa och andra Italienska bilar. Lägg ut en bild så ska jag berätta vilken typ du har. Alfa förgasarna har blandningsskruvar som sitter i en hylsa vilket gör dom olämliga för VW då du inte kommer åt dom när motorn sitter i bilen.
Slänger upp en bild på mina weber 40 idf. Misstänker att det kan vara nån form av alfa förgasare.. Men vad menar du med hylsa? Med luckor till hjulhusen borde man komma åt ganska bra?
Annars tänkte jag att man kan tillverka en jättekort skruvmejsel med ratt.
Kan du Hans säga nåt om dessa? 
Ursäkta trådkapningen, kan ta bort om det stör.
Dåliga bilder, men förgasarna ligger hemma i Katrineholm så har lite svårt att ta nya för stunden. 

Pete dina kommer från Alfa och som du ser sitter blandskruven i ett rör. blir väldigt svåra att skruva på specielt på cyl1-2. Dom andra på Misabinsugen är för bubbla. Dom har tätningen för blandskruven mot huset, dom andra har en o-ring inne i röret. Dom sista har även lågfarten på sidan bredvid soppaingången medans Alfans sitter under toppen, inge kul när man skall byta. De har dock en stor sak gemensamt de funkar bra om dom är rätt justerade och inte är slut i spjällaxlarna. Angående kort skruvmejsel så blir det en m10 mutter med 5mm rak spets, lätt att tappa i motorrummet.
Aha, men det borde ju funka hyffsat med hål mitt för blandskruvarna om man inte kommer åt.. Lågfart under toppen är ju lite segare.. förhoppningsvis prickar man rätt ganska fort
Hur som ska det nog gå att få fungerande iaf och jag får glädjas över att jag fick dem till ett mycket bra pris. De ser iaf väldigt fräscha ut, som nya.
En tråd för identifiering, installation och bestyckning av weberförgasare i how-to-forumet vore super om det råkade dyka upp 
Tack för infon!
Så tex den här satsen är fel (har fel pumpmebran?) http://viewitem.eim.ebay.se/Weber-2-x-4 … 86952/item
Tänkte jag skulle plocka isär dem för rengöring/ packningsbyte. De ser ju inte direkt nya ut (till skillnad från mrpetes). Det går inte att känna något glapp i spjällaxeln, men något som oroar är att den ena spjällaxeln rostat (man ser antydan på sista bilden nere till vänster). Andra sidan av axeln är rostig längs med hela den. Inget glapp dock, men börjar man köra med dem lär det väl slitas fort. Går det att byta axel, eller är förgasaren skrot tro?
Jag har ett par IDF som ser ut som på Pete:s bilder fast där lågfarten sitter på ovansidan och går att byta utan att ta bort "locket".
Min erfarenhet av IDF förgasare är att det bara är att plocka ur axeln och byta kullagren som sitter i ändarna, dom kan rosta och kärva men är std kullager som går att beställa från tex Momentum.
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar
Ta bort locket menade jag luftfiltret som sitter ovanpå förgasaren som de flesta åker med. har du desutom CB-reglage blir du tvungen att montera ner det också. Det bästa är att starta motorn i bänk och sätta in den när den är färdigbestyckad. Spar väldigt mycke tid. Att ta bort spjällaxlarna på gamla Alfaförgasare kan vara rätt så knepigt, dom små skruvarna till spjället kan sitta utav helvete.
Nu vet jag att det inte är att föredra, men jag kommer att åka med sockar till att börja med, sen har jag csp länkage med ett torn i mitten. Med bänk menar du bromsbänk antar jag? Det hade ju varit guld om man kunnat göra det..
Men vore det inte trevligt med en förgasartråd i how-to ?
Jag ska köra med CB länkage på mina IDF 36or, med lågfartsmunstycken i locket.
Jag fräste bara ut lite i luftfilternas " bottenplatta", så nu kan jag byta munstycken utan att ta bort plattan.
Ghia 57
"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"