1

Hej! Jag vet inte om detta är rätt ställe för denna fråga men annars ber jag om ursäkt..
Jag har nyligen bytt hjullager bak på båda sidor, bytt till förlängda svärd och bytt både inre och yttre bussningar till torsionsrören. Bilen är sänkt ungefär 2hack bak.

Och nu när jag har varit ut och provkört så har jag vibrationer runt 50km/h, tänkte att det kanske är i däcken eller så ( dock hade jag inga vibrationer förut ).
Men om man gasar på ( så gott det går :- ) upp i 100 så känns inga vibrationer... Men sedan om man släpper gasen och åker på 3:an börjar det vibrera och dunka lite runt 50-60 och det blir lite bättre med kopplingen nedtryckt men försvinner helt om man lägger ur 3:an!?!? 

Och som sagt, gasar man på fullt från 1:an till 4:an märks inget konstigt...

Vad kan detta bero på? Har jag förstört något inne i diffen när jag bytt hjullager? ( fick lov att banka lite på drivaxeln för att få lagren att lossna )
Trodde att det ev kunde bero på om jag fått toe out på bakhjulen men då borde det ju inte bli bra av att lägga ut 3:an??

Mvh Kristofer

Det gick inte fort och inte blev det bra heller...

2

Ingen som har någon idé om vad det kan vara? Kan det vara så att lådan är sliten och när jag bytte torsionsbussningarna så märks vibrationerna/ljuden mer?

3

Kolla om axeln är lika lång utanför trumman på bägge sidor. Du kan ha fått halvmånarna (fulcrumplates) bakom spaden på drivaxeln eller så har du missat distansringen bakom lagret som gör att man mosar sönder lagret när man drar trumman. Obalans märks oftast vid särskilda varvtal och har nog inte så mycket med treans växel att göra. Vid gaspådrag brukar nästan alltid vibrationer försvinna.

4

Ok, det verkar som drivaxeln sticker ut lika mycket på båda sidor. Och jag fick i sprinten på kronmuttrarna bra också så det borde vara lugnt. Jag mätte även från lagret och ut till kanten på drivaxeln innan jag tog av dom gamla lagren för att kunna se att dom nya satt så pass långt in som dom skulle. Och jag är 99% säker på att distanserna sitter bakom lagren ( kollade upp både genom filmer och verkstadshandböcker hur jag skulle göra innan jag började.. ICQ/ab )

Hur kan jag se om dom där halvmånarna är på plats? Då lär jag bort med drivaxelröret och drivaxeln också eller? Hur kan dom hamna fel förresten? Man hade ju ett märkbart spel i drivaxeln i axiel ledd, kan jag ha råkat dragit ut drivaxeln för långt eller?

Mvh Kristofer

5

Funderar på att riva isär och kolla dom där halvmånarna ( fulcrumplates ). Kan jag göra det med lådan i bilen? Är det någon som har en bra instruktion på hur man gör? Vad som behöver lossas etc... Kommer jag kunna "rädda" mina nya kapslade lager med mera?

Tacksam för hjälp! Mvh Kristofer