1

I slutet av september, efter ett par veckors vila för bussen skulle vi ut och glida lite, vred om nyckeln och han startade direkt och gick fint på tomgång. Lät den stå på tomgång och gick in för att ta en kopp kaffe, efter ca två minuter hörde man att den började tröttna, helvete, sprang ut för att ge lite gas men icke hjälpte det.. När jag skulle starta igen ville han inte samarbeta och hostade bara å man vred om nyckeln. Vad hände där?

Åtgärder gjorda;
* bytte soppapump ( var ändå på tiden ) . Soppan pumpas iaf fram till förgasarna
* bytt tändspole
* bytt tändstift
* kollat fördelarn ( hittade en kabel som hade lossnat från en gammal lödad lagning, lödade tillbaka)
* bytt packningar och rengjort förgasarna.
Fortfarande samma visa vid försök till start..
Motorn startar snabbt men dör lika snabbt igen om man nyttjar startgas.

Sååå frågan är om någon kan ha en aning eller tips om var felet kan ligga?
Motorn är förövrigt en 1800 pannkaka med dubbla förgasare.

Den som väntar på något gott.. Han blir aldrig fet

2

Kanske nån vakuumslang... Default/hmm

Ät gul snö, det kan vara öl.

3

Hmm så simpelt? Inget skadat eller som är löst vad jag kan hitta , eller vakuumburken som sitter på fördelaren som är kass? Kan det orsaka detta fenomen?

4

Pröva att köra utan tanklock, det kan ju vara ju vara avluftningen som strular så att det blir vakuum i tanken.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

5

Detta skall testas! Tack för tips ICQ/ag

6

Soppatorsk

7 Senaste redigerad av Joel (2013-03-28 23:56:58)

Hans Landelius skrev:

Soppatorsk

Haha  Default/lol
Soppa finns i tanken.

8

Tänkte bara att det är lite konstigt, motorn går ju igång med stargas ( även om det bara är snabbt innan den dör igen). Bränslet pumpar ju fram till förgasarna, kan det vara så att det är så pass mycket vatten i tanken?, även om den stått med full tank sånär som på 5 liter under full tank sedan den senast startade i september? Eller är det mer troligt att felet ligger i förgasarna ( då jag hade loss förgasarna för att byta packningar testade jag att dra i gasspelet, och då sprutade det bränsle ner i förgasarna, så där borde inte heller ligga någon hund begraven)? Tycker att det låter lite konstigt att det skulle vara vakuum i tanken, då jag öppnade tanklocket för en månad sedan och fyllde på de sista 5 liter bensin som saknades, då jag skulle testa starta upp den. Hade det vart vakuum då borde jag väl känt/märkt det när jag öppnat tanklocket?

9

Ingen som har någon mer fundering eller tips man kan pröva sig på?

Har gnista på alla stift, haft lös förgasarna fler gånger och fått dessa i bättre kondition. Dock är vakuumgrunkan på fördelaren kass, detta borde väl dock inte påverka att motorn inte startar. Testade lossa alla stiften och drog runt motorn någon sekund (ifall den hade blivit sur), två stift som vart blöta där. Förgasarna ställdes in förra sommaren, och känns inte som att man vågar pilla för mycket på skruvarna där då de fungerade ypperligt..

10

Samla alla Halmstads vw förare med en fika så kanske vi kan hitta något? ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

11

Ja Bud för lite gofika snart oavsett ICQ/ag

12

Hej! Du har gnista - frågan är NÄR du har gnista - du kan ha fått kortis is spolen eller i fördelaren - de ger gnista men inte när de skall. Startgas är otroligt lätt att få eld på och det gör att motorn startar i stort sett oavsett när gnistan kommer. Jag skulle låna en spole och en fördelare av någon och prove med. Är du osäker på soppans kvalitet, låt pumpen suga direkt ur en reservdunk.
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

13

jag har en komplett fördelare du kan låna här i stan, tändpole hade du en extra redan väl?
Är borta lördag förmiddag sen är jag nog i stan hela helgen.

14

Testa att byta alla stiften, finns något no-no i mina kretsar (gamm-hoj) som går ut på att tomgång-förlänge kan resultera i stift som verkar funka men inte på riktigt inuti en motor, BAD MOJO!

S

15

Okej, nu börjar vi komma någon vart! Bockar och bugar för kunskapen ICQ/ab  stiften har jag precis bytt och spolen likaså! Alex, din extra fördelare hade vart grymt att testa som sagt. Jag är själv borta på jobb nu fram till söndag! Kan ju höras då så kan vi se! Får hålla tummarna för att det är fördelarn som är knas ICQ/ab

16

Joel!
Testa alla grejor iallafall - en ny spole och nya stift behöver inte fungera även om de är nya. Sortera ut en "bit" i taget så skall du se att du hittar det som strular!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

17 Senaste redigerad av Joel (2013-04-11 21:28:54)

Roger that! ICQ/af  Ska få låna fördelarn så får man hem och testa sig fram därefter ICQ/ab
Tack!

18

http://forumbilder.se/CDVOC/3image.jpg
Lyckas inte rotera bilden från telefonen, men tror felet är lokaliserat, många liter vatten var där  i  tanken.

Tror Joel var den gladaste i hela Harplinge idag när bussen starta, härligt!:)

19

Ja efter att du stack så tömde vi ut 44 liter bensin/vatten ur tanken. Puttade i 4 l ny fräsch bensin och sen startade den å gick ok på tomgång men vid gaspådrag så puttarade och hostade den. Men nu är nog Joel på G åtminstone.

Medlem i Halmstad Luftkühlers

20

Gött! Kanske tändningen behöver finjusteras lite då?

21

oj Default/yikes

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

22

Det var på tiden! Äntligen! ICQ/ab men att det kunnat bli så mycket vatten hade jag aldrig kunnat tro.. Ja efter att Göran stack hann jag inte med mycket mer, för då kom regnet och mor och far bjöd på mat. Får pilla lite i veckan med de där så man får det att lira fint. Nu tickar den åtminstone ICQ/ag
Tack för hjälpen boys!

23

Gött att det löste sig!
ICQ/ab
Johan

24

Joel skrev:

Det var på tiden! Äntligen! ICQ/ab men att det kunnat bli så mycket vatten hade jag aldrig kunnat tro.. Ja efter att Göran stack hann jag inte med mycket mer, för då kom regnet och mor och far bjöd på mat. Får pilla lite i veckan med de där så man får det att lira fint. Nu tickar den åtminstone ICQ/ag
Tack för hjälpen boys!

Misstänker att en del i det problemet är att etanolen i dagens bränsle är hygroskopiskt och när det blir för mycket vatten i etanolen så blandar det sig inte med bensinen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

25

Misstänker att en del i det problemet är att etanolen i dagens bränsle är hygroskopiskt och när det blir för mycket vatten i etanolen så blandar det sig inte med bensinen.

Det är möjligt! Där lärde man sig något nytt igen! Gummitätningen på tanklocket är bra sprucket och kanske läcker in lite vatten i tanken om det är busväder?
Kan ju även slå i t-röd om man misstänker fukt i tanken, men i detta fallet hjälpte det inte särskilt mycket ICQ/ad
Diskuterade faktiskt lite bensin med Alex när vi höll på med bussen, just om blandningen där. Hur är det med 98- kontra 95- oktanig att köra på?  Har dem blandat i massa etanol i 98 oktanig också?