1

Någon som har en länk eller orkar lägga upp en prydlig "How To" på ämnet montera sänksater på bayframvagn? Skulle vara sjysst att se vad man bör tänka på när man ska genomföra operationen.

Har sett någonstans någon som gjord det med framvagnen kvar i bilen genom att ta upp en lucka mellan sätena vill jag minnas, funderar lite på detta så man slipper rycka ur framvagnen, dålig ide?

Tips är alltid välkomna som vanligt, börjar bli något stressad med att få klart bussen nu, sommaren har ju fan redan tittat in, alldeles för tidigt  Default/yikes

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

2

Att sänka en Bay är rätt mycket jobb  ICQ/ad
Ska det bli bra så är det jobb som gäller  ICQ/ad
Det finns sänkningssatser att svetsa i framvagnen !

3

Håkansson skrev:

Att sänka en Bay är rätt mycket jobb  ICQ/ad
Ska det bli bra så är det jobb som gäller  ICQ/ad
Det finns sänkningssatser att svetsa i framvagnen !

Sänksatser är på ingående. Det jag funderade på var om det fanns några bra tips på att göra jobbet så smidigt som möjligt. Självklart vill jag inte tumma på resultatet av det hela.

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

4

Enligt de som gjort det ska det tydligen vara väldigt smidigt att sänka med framvagnen på plats, men jag ställer mig skeptisk till det, dels för att man då bara vrider det ena (det övre) röret och det känns som att det måste vara svårt att få till hundraprocentiga svetsar genom en lucka i golvet. Men jag kan ju ha helt fel.

Det som gör att det tar lite längre tid på en buss är att det går massa vajrar och stag igenom framvagnen, dessa måste bort först. Dels handbroms-, kopplings- och värmevajer (minns inte om även gasvajern går där), men även växelstången går igenom framvagnen. Sen är ju hela paketet rätt så mycket tyngre än motsvarande typ1.

Synd att denna "how-to" försvunnit i flytten. Jag har inte gjort det själv så jag kan inte redogöra för alla detaljerna. Men jag tror nog det är lättast om man lyckas separera spindlarna/bärarmarna från övriga framvagnen innan man river ner den. Sen ska man bort med hjälpstyrarmens fäste i framvagnen på det undre röret, i det här läget är det "pretty much straight forward". Centrumklumparna borras ur, slås ut ur sitt läge. En slits för justerskruven tas upp och brickorna svetsas dit. Montering i omvänd ordning.

Mkt förenklat, men jag har lite brått!

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Det låter som att du kollat i min projektråd  ICQ/ab (lucka i golvet ) ICQ/ab
Jag rekommenderar att skruva ner hela framvagnen istället då det inte tar mer än 1,5 -2 timmar.
Sedan finns det många sätt att göra resten på, ett är att kapa isär hela framvagneni två delar ca 5 cm från mitten. Sedan slår man ur mittklumparna och svarvar ner dom lite så att dom kan röra sig lätt inuti rören. Har man ingen svarv går det lika bra med vinkelslip.
Sedan får du borra och göra långspår för sänkningssatserna innan dessa svetsas fast.
När detta är klart så är det bara att bränna ihop framvagnen igen,men glöm inte bort att stoppa in mittklumparna i rören innan du svetsar.

En ännu enklare lösning är att leja bort jobbet till mig ICQ/ab

6

Kee han visst före med ännu bättre info , jag surfar med mobilen så det blir inte lika bra detaljerat då ICQ/ab

7

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=369 ICQ/ad

ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

8

Franke skrev:

Det låter som att du kollat i min projektråd  ICQ/ab (lucka i golvet ) ICQ/ab
Jag rekommenderar att skruva ner hela framvagnen istället då det inte tar mer än 1,5 -2 timmar.
Sedan finns det många sätt att göra resten på, ett är att kapa isär hela framvagneni två delar ca 5 cm från mitten. Sedan slår man ur mittklumparna och svarvar ner dom lite så att dom kan röra sig lätt inuti rören. Har man ingen svarv går det lika bra med vinkelslip.
Sedan får du borra och göra långspår för sänkningssatserna innan dessa svetsas fast.
När detta är klart så är det bara att bränna ihop framvagnen igen,men glöm inte bort att stoppa in mittklumparna i rören innan du svetsar.

En ännu enklare lösning är att leja bort jobbet till mig ICQ/ab

Jasså Franke, vad kan det kalaset gå på? Låter ju trevligt att få det gjort av en som kan och inte en optimistentusiast som jag ICQ/ab

9

Jacob: Det blir halva priset mot vad som står i den här annonsen : http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=842

10

Franke skrev:

Jacob: Det blir halva priset mot vad som står i den här annonsen : http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=842

Tar du 800:- för att montera sänksatser endast?

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

11

Oops...  ICQ/ae

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

12

Franke skrev:

Jacob: Det blir halva priset mot vad som står i den här annonsen : http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=842

Det är ju fantastiskt. Jag är en sådan där stackare som bara får tid att meka på sommaren men jag hör av mig till dig så snart det börjar bli dax för sänkningen!

13

Jag monterar Puma style sänksatser med framvagnan på Bussen. Så kan man enkelt slå centrumdelen åt sidan. Om man gör det med framvagnen på golvet då slår man bara hele framvagnen rund verkstan. Sen kommer man lätt åt det övre röret om man tar bort främre delen av växelföraren (man behöver byta bussningen ändå) och den stora luftslangen. Jag har gjort det flera gånger och det går perfekt. Glöm inte att slipa bort dem pressade "dimples" som höll centrumdelen på plats INNAN man slår centrumdelen tillbaka igen. Annars kan man inte vrida runt centrumdelen. Jag använder en "powerfile" på luft till det.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

14

Jacob: Du är välkommen att höra av dig,skicka ett pm för mitt nummer.

Rainer: Jag har läst om denna metod tidigare och tycker att det låter helt otroligt.
Jag måste testa detta själv någon gång för att se hur det funkar  ICQ/ab

15

Franke skrev:

Rainer: Jag har läst om denna metod tidigare och tycker att det låter helt otroligt.
Jag måste testa detta själv någon gång för att se hur det funkar  ICQ/ab


Funkar nog riktigt bra. ICQ/ag

http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Bay%20Pritschen/DSC_1041.jpg
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/Bay%20Pritschen/DSC_1042.jpg

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

16

Här gör jag samma sak, men då med en Bubbla bottenplatta. Jag fick stödja plattan mot väggen, för att man måste banka så hård, att jag slåg plattan igenom hela verkstan  ICQ/af
http://i54.tinypic.com/25t7omu.jpg

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

17 Senaste redigerad av michaelth (2011-05-01 11:32:49)

Om jag fattat det rätt. så slår du loss centrumdelen .. så den kommer ut i sidan  sen slipar du den ren från "dimples" köttar ut ett spår för skruven till sänksatsen, svetsar fast kuggkransen på röret, knackar in centrumet som nu går lättare in..dit med ytterdel av sänksats + bult, i med fjäderpaket/bärarmar??

vad har jag missat?? förklara då jag VILL lära. !!!


I  framvagnen borde man inte kunna tvinga ut mitt delen med en grov gängstav och en mutter? typ m16 kanske..bara en tanke..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

18

Slå loss centrumdelen
Håll kuggkransen framör hålet (hållet ska sitta på underkanten av kuggkransens ovala hål)
Markera ovala hålet på röret
Borr ett 14mm hål på överkanten av ritade ovalen
Slip bort resterande del imellan hålen med en liten vinkelslip
Slipa bort "dimples" på insidan av röret med (tryckluft-) powerfile (3 st. per rör), känn med lilla fingret om de är verkligen helt borta
Slå centrumdelen tillbaka
Skruv in den gängade pinbult du får med sänksatsen
Lägg kuggkransen -båda delar- på plats och montera allt med muttern
Svets fast den ena kuggkransen (akta att du inte svetsar fast den andra delen på den ene kuggkransen)
Ta bort allt förutom pinnbulten
Ta en ficklampa och titta in i röret och skruv pinbulten ut så pass mycket så att du inte ser den sticka ut på insidan av röret
Nu kommer den roliga del; stoppa in fjäderpaketet igen. Det kan ta 10 sec eller en halv timme. Vissa svetsar fast packetet på ytterkanten. Nackdelen är att om man svetsar det en halv milimeter snett, då får du paketet aldrig igenom centrumdelen
Till sist skruvar man fast allt  man har tagit loss från början

Lycka till !

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

19

TACK.. ICQ/ag  !!!


En del sätter ett buntband runt fjäderpaketet, som håller det samman sen glider det åt sidan när det träffar centrumdelen..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

20

Fortsätter på den här tråden.

Håller på att sänka min bay.

Jag tog loss framvagnen så att man kommer åt lite lättare. Jag har på det övre röret borrat ur de "dimples" som håller centrumblocket, på det nedre borrat ur en och sedan slagit blocket åt sidan.

Sen har jag kapat upp spåret, svetsat i sänksatsen och slagit tillbaka centrumblocken.

Nu till min fundering. Hur trögt/lätt ska det gå att vrida dem i rätt läge?

Jag läser att franke delar framvagnen och svarvar ner dem. Verkar ju vara ett bra sätt. Men alla gör ju inte så. Hur lätt är det att justera framvagnar som är gjorda på ex. Rainers vis?

Mina är iallafall grymt tröga om inte omöjliga att vrida på.

http://img20.imageshack.us/img20/8615/dsc02839z.jpg

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

21

Går lite trögt till å börja med. Jag gjorde så att jag tog en c. 200m lång bult med samma gängning som jag skruvade in i centrumbiten för att kunna vrida den fram å tillbaka och "nöta in" dem lite.  ICQ/ab

Började gå lättare då.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

22

Hebster52 skrev:

Går lite trögt till å börja med. Jag gjorde så att jag tog en c. 200m lång bult med samma gängning som jag skruvade in i centrumbiten för att kunna vrida den fram å tillbaka och "nöta in" dem lite.  ICQ/ab

Började gå lättare då.

ICQ/ag

Jag provade med en 1 meters bit. Men det gick inte. böjde den  istället. Ska förlänga den 199meter till så kanske det går lättare  Default/lol

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

23 Senaste redigerad av Hebster52 (2012-01-31 10:14:33)

Ok. Var nog typ så jag gjorde också. 20cm bult i gängan och förlängning. ICQ/ag Men verkar nog som det sitter lite för trögt i ditt fall? Har du säkert bort allt från punktsvetsarna?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

24

Kanske är annorlunda på Typ 2, men är det inte väldigt svårt att svetsa igen inpressningarna utan att en del av svetsfogen kommer in och gör det svårt att vrida mittbiten?

25

HenrikL skrev:

Kanske är annorlunda på Typ 2, men är det inte väldigt svårt att svetsa igen inpressningarna utan att en del av svetsfogen kommer in och gör det svårt att vrida mittbiten?

Tänkte också det så jag svetsade plåtbrickor över hålen.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.