1

Ska tjacka nytt i tändningsväg till min 1914 snurra, vad föredrar folket? Funkar Bosch prylarna eller ska man slanta upp för MSD? Vilka tändstift brukar man köra? Det som jag har är en Bosch 009 fördelare och ett lumenition brytarlöst tändsystem med tändförstärkare.

2

ett billigt men väldigt enkelt o bra system är det som var org på buss wasser boxern,hög effekt brytarlöst,fördelarn är typ-1,lätt att koppla el-system.finns med o utan vackum,räcker väldigt bra den lämnar ju amp o inte milli amp,MSD är mera race men funkar på gatan o mycke dyrare, ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Läste precis igenom VW Beetle performance handbook.

Seume säger att man kan köra med orginaltändstift på vassa gatmotorer. Möjligen att man behöver kallare tändstift (heter det så?) om man har hög kompression.

Han verkar gilla brytarlöst om man ska varva mycket, eller ofta, över 5 500 rpm.

4

Brytarlöst är bra av 2 anledningar. Den är konstant och slits inte.
Tändstiftens värmetal har inget med effektuttag att göra utan förbränningstemperaturen. Åk med så mjuka stift du kan utan att de slår igen och bråkar. Mjukare stift bränner ur lite bättre men slits något mer. Jag tycker att det är helt ok att byta stift varje sesång på en hobbybil.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G