Jag vill till att börja med varna känsliga läsare: Det här är en historia om en pickis som skadas i tjänsten och vi vet ännu inte om den kommer att sluta lyckligt (gammelbussfantaster kan lugnt fortsätta läsa - det är bara en T3).
Annabelle, född -88, lämnades igår morse hos reklamfilmarna för att tjänstgöra under två inspelningsdagar. Det är en ny reklamasnutt för IKEA som är på gång, där T3-pickisen fyller en nyckelroll för att skapa en känsla av det tidiga 90-tal då scenen utspelar sig.
Glad i hågen och med symbolisk ersättning på fickan lämnar ägaren över nycklarna och åker till jobbet.
17.22 kommer ett telefonsamtal. "Inspelningen gick bra men kylaren kokade lite när vi höll på och krypkörde under ispelningen". Tankarna snurrar i huvudet. Visst gav jag tydliga instruktioner? Sa att lampan blinkar alltid, glappkontakt, men håll koll på mätaren? Jaja, det är nog ingen fara. Fyll på lite vatten om nivån är låg, och kör försiktigt. Klick.
Vänta nu, sa han att det var en kran på locket där han skulle fylla på vatten... menar han en vattenkran, eller en kanna med en liten droppe?
17.31 jag ringer. FYLLINTEPÅVATTENIMOTORN! "...va?" FYLL INTE PÅ VATTEN DÄR DET ÄR EN SYMBOL FÖR OLJEPÅFYLLNING UTAN I DEN VITA HAVLGENOMSKINLIGA BEHÅLLAREN. "Det är lugnt, inga problem". OK, jag ville bara kolla att du visste. Klick.
Katastrof undanröjd.
Vid det här laget finns det kvar en liten oroskänsla i magtrakten. Det förtroendeingivande handslaget i morse, alla ord tidigare på telefon om att vi brukar hyra bilar och det är aldrig några problem och vi har försäkringar som täcker allt räcker inte längre för att hålla tvivlet borta. Vad har jag gjort?
Jag äter middag, dricker ett glas vin, kollar på film. Olustigt. Det gnager. Och alla andra frågor, frågor som aldrig kommer få svar. Har scriptan varvat Annabelles gamla wasserboxer som om det inte fanns nån morgondag? Har produktionsassistenten slirat på kopplingen? Utrampningslagret är ju slitet... Hoppas att hon klarar sig.
21.08 telefonen ringer. "Hej Robert..." jag stelnar till, hör direkt att det är nåt som inte stämmer. Hundarna börjar skälla. "... det har hänt en.. incident.. med din bil". Jag brister ut i svordomar, undrar, kräver ett svar. "På väg till den andra inspelningsplatsen fick killen som körde plötsligt hela växelspaken i handen". Hur är det möjligt? Vafan har ni gjort? Hur kan ni bryta av växelspaken? Kommer på mig själv. Hur gick det för killen som körde, är han ok? Ingen fara, han stannade bara vid vägkanten. Det var ju bra, inga personskador i alla fall.
Bussen är bärgad till inspelningsplats #2 och kommer bogseras under inspelning idag. Jakt på växelspak inleds.
Fortsättning följer.