1 Senaste redigerad av MrPete (2013-03-19 11:43:26)

Det har skrivits en del frågor kring 12v konvertering, så jag passade på att ta några bilder när jag gjorde mitt byte. Det finns hela torkarmotorer som går att flytta över, dels hos Vw (-67 12v?), dels hos Volvo.

Denna how to handlar dock hur man kan använda sitt original torkarmotorhus och köra 12v. Denna guiden avhandlar typ 1 som har ett avlångt torkarmotorhus av modell SWF, ej cylinderformad.

Så här ser huset ut

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0825.jpg

När du tagit av locket ser det ut så här (Det ska sitta en fjäder mellan armarna, saknas på bild, akta så den inte flyger iväg)

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0824.jpg

Skruva ur dessa två skruvar

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0823.jpg

När det är gjort kan du ta av armarna med kolen, vrid och dra sedan ur "ankaret" eller spolen som den kallas.

http://i737.photobucket.com/albums/xx17/Mrpete82/Bubble%20trouble/IMG_0822.jpg

Sen är det bara att sätta i ankaret från din likadana 12v motor och följa demonteringen baklänges.

Centrera kolen över axeln när du skruvar tillbaka, glöm inte sätta tillbaka fjädern!

Ett tips är att när du ändå har ur den att lägga fett på torkaraxlarna och se till att inget kärvar.

Enjoy 12v torkare!

2

Bra dokumentation,det här kommer jag ha nytta av,bra jobbat! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

3

På volvo 140 så ser torkaren ut likadant som på vw. Den borde funka men se till att de då är en SWF.


Finns massor på bildelsbasen.se

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

4 Senaste redigerad av Sten vW (2013-03-20 20:42:22)

Det måste vara något speciellt med den där fjädern för på de flesta DC motorer jag pillat med så ligger matningsspänning från borste-borste (=kol-kol).
Om man nu sätter dit en vanlig spiralfjäder där så har man byggt sig en fin liten glödlampa/säkringsdödare...

Hur hänger detta ihop?

S

5

har för mig att det skall sitta en liten backelit ring i ena sidan som sas issolerar polerna från varandra.. men en bit krympslang på fjäder eller pol borde funka.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Grazie Michael!

Något sådant borde fungera, satt o klurade på hur detta skulle kunna lösas om fjädern är helt väck, tänk inkomplett marknadsfynd.

Nu får vi bara avvakta Mr Pete's bild på hur originalet skall se ut ellerhur!

Bra tråd f.ö.!

S

7

Det ska sitta en liten ring i ena änden. Detta är inte min bild, men den kommer från vwtyp1.com så jag får hoppas att ägaren där delar med sig.

Något litet på bilden, men på den övre ser man en röd ring mellan arm och fjäder.
http://i45.photobucket.com/albums/f98/Hebster52/The%2066/DSC_0758-1.jpg

8

Det gott med en lärjunge
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

MrPete skrev:

Det ska sitta en liten ring i ena änden. Detta är inte min bild, men den kommer från vwtyp1.com så jag får hoppas att ägaren där delar med sig.

Något litet på bilden, men på den övre ser man en röd ring mellan arm och fjäder.

Den fanns ju även här på BV i How-to trådarna. ICQ/ad

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

10

Ah, se där ja ICQ/ab

Egentligen borde man göra en how-to på HELA processen med 12v konvertering, inte bara torkarmotorn...

11

Huvudsaken är att vi hjälps åt så det blir rätt,eller hur! ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

12

Lite mer info finns även här: http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9236
/Anders

1303S 1974
Samt Mazda MX5, Smart ED, Husqvarna & Monarscoot

13

PPRMicke skrev:

Det gott med en lärjunge
/// Micke

Young Paduan?

S

14 Senaste redigerad av Lux (2013-04-14 13:40:51)

Funkar klockrent! Hela proceduren tog mig ca 15 min, inkl demontering och montering!  ICQ/ag

-vw typ3 Variant -65 (rullande)
-vw bay panelbuss -70 (projekt)
-vw typ1 -57

15

När jag kikar på bildelsbasen på torkarmotorer till Volvo 140 ser de ju inte alls lika ut, utan mer som en svart rund burk? Är det någon speciell årsmodell man ska kika på? Visst var de någon mer Volvo, 245 bakrutetorkaretorkare va

http://www.bildelsbasen.se/global/images/image.php?src=/mnt/newftp/163/bil/lgnr/8372(1).jpg&width=370&height=

16 Senaste redigerad av Hebster52 (2014-01-10 09:06:17)

Bakrutetorkarmotor för 145/245 äldre än 82. Kolla att det är SWF modellen.

http://www.bildelsbasen.se/?link=item&a … d=21952991

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

17

Tackar!

18

http://www.vwheritage.com/vw_spares_Wip … artRow=105

// Robin

19

Volvomotorn är billigare.... Å samma produkt....

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

20

Hur ser man på en SWF motor om den är 12V eller inte, hittar ingen märkning på de två jag kikar på (typ1), är de antalet anslutningar man kan klura ut de på eller under locket eller vad?

21

testa att koppla in 12v på den, går den väldigt snabbt kan du anta att den är 6v :-)

22

Vissa har jag sett med svart stämpel 12V men den verkar ofta nötas bort eller försvinna.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36