51

Patte skrev:
BeetleBug skrev:

Et eksempel på en stormotor med mindre ventilasjon en hva en original 1600 har fra fabrikk:

Hej Kalle  ICQ/ab

Och det funkar?
Otillräcklig vevhusvent brukar orsaka oljeläckage i ventilkåpor och stötstångsrör när man varvar mycket.
Har man inte såna problem så är den nog tillräcklig oavsett hur man har löst det ICQ/ab

Hei,

Uvist da motoren ikke er startet. Poenget mitt var å illustrere hvor mye penger og jobb som er benyttet for absolutt ingenting. Motoren hadde hatt mer ventilasjonsareal med en original vw åndeboks på dynamotårnet.

Borr et hull i blokken bak viftehuset + utnytt muligheten som dynamotårnet har og man har all åndingen man trenger med mindre man har problemer med motoren. Jeg ånder ikke fra ventildekslene på noen av mine motorer for jeg vil ha oljen der den hører hjemme.

-BB-

52

BeetleBug skrev:
Patte skrev:
BeetleBug skrev:

Et eksempel på en stormotor med mindre ventilasjon en hva en original 1600 har fra fabrikk:

Hej Kalle  ICQ/ab

Och det funkar?
Otillräcklig vevhusvent brukar orsaka oljeläckage i ventilkåpor och stötstångsrör när man varvar mycket.
Har man inte såna problem så är den nog tillräcklig oavsett hur man har löst det ICQ/ab

Hei,

Uvist da motoren ikke er startet. Poenget mitt var å illustrere hvor mye penger og jobb som er benyttet for absolutt ingenting. Motoren hadde hatt mer ventilasjonsareal med en original vw åndeboks på dynamotårnet.

Borr et hull i blokken bak viftehuset + utnytt muligheten som dynamotårnet har og man har all åndingen man trenger med mindre man har problemer med motoren. Jeg ånder ikke fra ventildekslene på noen av mine motorer for jeg vil ha oljen der den hører hjemme.

-BB-

ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

53

BeetleBug skrev:
Patte skrev:
BeetleBug skrev:

Et eksempel på en stormotor med mindre ventilasjon en hva en original 1600 har fra fabrikk:

Hej Kalle  ICQ/ab

Och det funkar?
Otillräcklig vevhusvent brukar orsaka oljeläckage i ventilkåpor och stötstångsrör när man varvar mycket.
Har man inte såna problem så är den nog tillräcklig oavsett hur man har löst det ICQ/ab

Hei,

Uvist da motoren ikke er startet. Poenget mitt var å illustrere hvor mye penger og jobb som er benyttet for absolutt ingenting. Motoren hadde hatt mer ventilasjonsareal med en original vw åndeboks på dynamotårnet.




Borr et hull i blokken bak viftehuset + utnytt muligheten som dynamotårnet har og man har all åndingen man trenger med mindre man har problemer med motoren. Jeg ånder ikke fra ventildekslene på noen av mine motorer for jeg vil ha oljen der den hører hjemme.

-BB-

Det kan ju vara en estetisk sak att montera det på det sättet  ICQ/ab
Men om det fungerar problemfritt så är det väl ok eller?

Jag har kört med vevhusvent(AN8) i topparna på fastbacken från 1999-2010 utan problem och 2011 tog jag bort dom och använde bara 1st AN 12 i blocket och oljeretur från vänster ventilkåpa till oljesumpen, det blev problem med oljeläckage och full vevhusventburk direkt
Det hade säkert funkat med en till AN 12a i blocket men jag valde att montera tillbaka dom i topparna och problemet försvann ,tom burk och normalt VWoljeläckage   Default/lol
Så länge man själv är nöjd med lösningen så är det väl bra  ICQ/ab

Ett alternativ om man inte vill ha för mycket olja i ventilkåpan är väl att plugga stötstängerna och köra med oljespray munstycken vid vippor och fjädrar  och
och köra en stage and a half oljepump och dränera ventilkåporna  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

54

Man kan förmodligen vinna en sak till om man dränerar vänster ventilkåpa och det är tempen.
Vet inte om någon testat detta men olja kyler bättre när den är en tunn film, samma som när man ska kyla den, och har man mindre olja i toppen så borde den ta med sig mera värme.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

55

Patte skrev:

Det kan ju vara en estetisk sak att montera det på det sättet  ICQ/ab
Men om det fungerar problemfritt så är det väl ok eller?

Jag har kört med vevhusvent(AN8) i topparna på fastbacken från 1999-2010 utan problem och 2011 tog jag bort dom och använde bara 1st AN 12 i blocket och oljeretur från vänster ventilkåpa till oljesumpen, det blev problem med oljeläckage och full vevhusventburk direkt
Det hade säkert funkat med en till AN 12a i blocket men jag valde att montera tillbaka dom i topparna och problemet försvann ,tom burk och normalt VWoljeläckage   Default/lol
Så länge man själv är nöjd med lösningen så är det väl bra  ICQ/ab

Ett alternativ om man inte vill ha för mycket olja i ventilkåpan är väl att plugga stötstängerna och köra med oljespray munstycken vid vippor och fjädrar  och
och köra en stage and a half oljepump och dränera ventilkåporna  ICQ/ab

Interessant Patte.

2 x AN8 = ca 20mm hvis man ser bort fra koblinger som er mindre. 1 x AN12 = ca 16mm (igjen slangedim. og ikke medregnet koblinger)

Du reduserte altså motoren ventilasjons system og opplevde problemer. Ingen overraskelse? Til sammenlikning kan du her se dimensjonene på slangene på Håkans motor:

http://www.raceinfo.no/temp/Håkan.JPG