Att vevhusventilationen går till luftfiltret är inte pga att det ska vara undertryck, utan för att vevhusventilationen skall vara återcirkulerande.. alltså ett miljökrav (som kom i mitten av 60-talet)
Sen är ju undertrycket ingen nackdel ur den synpunkten, men det är inte såpass kraftigt att man har någon effektvinst av det som med vakuum i vevhus.
Visst funkar det med vevhusventilation i ventilkåporna, iaf i den högra då vänstra blir full av olja, men det går ju att ha en där ändå med pcv-ventil om man vill.
Sen är ett annat problem att nipplen i oljepåfyllningen är för liten/trång. Så vissa sätter även en istället för pumpen, men där skvätter en massa olja..
Så den "bästa" lösningen är ju en stor vevhusventilation på oljepåfyllningen med en stor burk innehållandes labyrint så att det inte skvätter ut olja.
Alla vevhusventilationer som inte leder tillbaka till insug/filter är s.k. öppen vevhusventilation.