Om vi skulle ta och analysera var trycket uppstår så uppstår det på samma sätt som oljpumpen skapar sitt tryck. Alla vet att två drev som går emot varann skapar i ett slutet rum oljetryck. När dom första alublocken kom så hade man missat att borra ett hål från kamdrevet och in bakom tvåans cylinder. Dom som satte ihop motorn utan att upptäcka detta hade olja ända upp i påfyllningen. Kamdrevet fungerade som en läckande oljpump i ett slutet rum.När du lägger i en 84vev i ett block händer nästan samma sak,det finns inget utrymme kvar i blocket och motvikterna piskar upp en oljedimma som pga veven rotation bygger upp ett tryck. Detta kan lätt iaktagas på strippen när det ligger en dimma bakom bilen när den varvar ut vid 8000 varv. Tydligen är det enligt Gene Berg bättre att försöka behålla detta tryck i motorn. Lite paradoxalt dock att två av hans söner säljer gigantiska aluburkar för vevhusventilation. Hur skall man tolka detta? Om man inte tror på övertryck i ett vevhus så har man nog lika svårt att förstå hur oljepumpen fungerar. Det hela handlar om rörelse i olja i slutet rum. I slutändan är det upp till var och en att bedömma om dom behöver ventilation. Min trimmade 34hk behöver mindre vent men måste ändå ha mer än original. Talesättet put your money where your mouth is borde gälla i det här fallet så Swerker kom med din bil och kör på strippen utan mer än original ventilation så vi amatörer lär oss något. Och sluta att hänvisa till folk som inte ens deltar i debatten och än värre folk som inte finns med oss längre. Dags att stå på egna ben.
27 2013-03-07 09:56:04 Senaste redigerad av Patte (2013-03-07 09:58:21)
Den dagliga Landelius vs Sverker matchen
Ibland underhållande och upplysande men jag kan förstå att det kan vara lite avskräckande om man inte känner båda karaktärerna
Vevhusvent i kåporna har funkat bra i alla tider på VW om man inte varvar 7500++++,
och varvar man så mycket bör man nog montera en retur från vänstra kåpan till sumpen eller ha en stooooor djupsump så att man inte riskerar att torrlägga oljepickupen när vänstra ventilkåpan är full med olja
Problemet är väl egentligen relaterat till eftermarknadstoppar med stora ventilkåpor och stripkörning där man sällan eller aldrig varvar under 6000rpm i 8-14sek
Mina 2 devalverade cent i frågan
//Patte
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Du läser mina inlägg som fan läser bibeln. Har Gene Berg sagt qtt det inte behövs någon ventilation i topparna? Det är jag som påstår det odh jag citerade ett välkänt uttryck från honom för att det passade in i sammanhanget. Klart är att det är i vevhuset trycket uppstår och då ska man med mångas logik ventileras i topparna. Varför?
Att man behöver dränera i den vänstra toppen är en sak men man ska skilja på det och behovet av ventilation, det är två olika saker. Att oljan far omkring i vevhuset tillför inget tryck men dimman skapar problem och olja som svätter runt kostar effekt.
Min poäng är att eftersom det går utmärkt att ta bort ventilationen på vänster sida så behövs den inte på höger där det är ett lägre tryck.
Jag väljer att undvika personangrepp och hålla diskussionen saklig.
Ali G
Min poäng är att eftersom det går utmärkt att ta bort ventilationen på vänster sida så behövs den inte på höger där det är ett lägre tryck.
Jag tror nog att det är samma tryck på höger sida men veven piskar upp en mindre mängd olja där.Har man otillräcklig vevhusvent i blocket så får oljan jobbigt att rinna tillbaka under övertryck i stötstångsrören,ventilerar man kåpan så är det bara motvind för oljan att jobba mot 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Klart är att det är i vevhuset trycket uppstår och då ska man med mångas logik ventileras i topparna. Varför?
Det kan bero på att topparna är förbundna till vevhuset med stötstångsrören och trycket i ventilkåporna blir då lika stort som i vevhuset 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
Vilka varv är de vi börjar se någon effekt av detta, vanlig 1600 som varvar som mest 4500varv kanske inte har nytta av vevvent?
Trodde aldrig en sån hetsig debatt kunde uppkomma kring vevhusventilation 
Tror dock många med frågor och funderingar kan sortera ut bland svaren och hitta lösningen som passar ändamålet. Och isåfall är det jättebra bara vi slipper slagsmål på träffarna i sommar
Om man kör knivslipade motvikter på veven, bygger det lika mycket tryck då?
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65
De är fortfarande ingen som har svarat på min fråga.. Va ska ja ha för vevhusventilation på min 1914?, Mahle cyllar, Orignalvev, Portade orginaltoppar, Engel w110 cam, Weber 40 förgasare. Fullflödesborrad med externt oljekyl och filter. Oljesump är de på den med.
SÅ ett svar på de vore bra!
Ps. Ja ska varva max 5000 varv... ds.
De är fortfarande ingen som har svarat på min fråga.. Va ska ja ha för vevhusventilation på min 1914?, Mahle cyllar, Orignalvev, Portade orginaltoppar, Engel w110 cam, Weber 40 förgasare. Fullflödesborrad med externt oljekyl och filter. Oljesump är de på den med.
SÅ ett svar på de vore bra!
Ps. Ja ska varva max 5000 varv... ds.
Original!
Kvist skrev:De är fortfarande ingen som har svarat på min fråga.. Va ska ja ha för vevhusventilation på min 1914?, Mahle cyllar, Orignalvev, Portade orginaltoppar, Engel w110 cam, Weber 40 förgasare. Fullflödesborrad med externt oljekyl och filter. Oljesump är de på den med.
SÅ ett svar på de vore bra!
Ps. Ja ska varva max 5000 varv... ds.
Original!
Orginal kan ja ju inte ha med tanke på att ja har dubbla weber40 på. Så då ska ja ha en slang till en burk och därifrån till luftfilterna?
Bara en fundering, att dra returer från topparna och ha en rejäl ventilation lär väl egentligen inte vara fel på någon motor ?
Finns det några nackdelar här? typ smörjning av ventiler eller liknande, vipporna får ju sin olja från stötstängerna....
har egentligen alldrig funderat på hur ventilen smörjs......
En vevhus burk har tre ingångar. Sätt en slang från varje kåpa och en från oljepåfyllningen. hade själv så på min 1915 på dinosauriernas tid och det funkade helt okej. Vill du kan du sätta ett filter ovanpå burken men det är inte nödvändigt.
Tack för svaret Hans! Då vet ja! 
3 tryckkällor in i samma burk? Var tar övertrycket vägen då?
Eller missförstod jag allt nu?
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65
Kör som Steffo
En slang från oljepåfyllningen med ett filter i andra änden högt placerat . Funkar fint på hans monster motor 
Attitude is everything !
Trykket er det samme i hele motoren og jeg mener at det eneste man oppnår ved å ventilere i et ventildeksel er å lage en ekstra "rømmingsvei" for oljen feil vei. 3/4 siden begynner å fylles med olje allerede ved nokså lavt turtall uavhengig om du ventilerer dekslet fordi oljen har ingen plass evakuere. Støtstangrørene fylles opp med olje, så fylles dekselet og deretter fylles åndeslangen hvis du har en slik istedenfor tilbake i oljesumpen.
Nei, skal man ventilere så burde man gjøre det der trykket oppstår. Se på en Pauter blokk med 2 STORE ventilasjonshull i blokken, en på hver side.
-BB-
3 tryckkällor in i samma burk? Var tar övertrycket vägen då?
Eller missförstod jag allt nu?
De vanliga mindre burkarna (bugpack/empi) har distanser på locket, så de är inte täta... Annars vore det ju fullständigt meningslöst att leda trycket ur vevhuset om det tog stopp i burken (om man inte tar en slang till filter då).
Dionysius skrev:3 tryckkällor in i samma burk? Var tar övertrycket vägen då?
Eller missförstod jag allt nu?De vanliga mindre burkarna (bugpack/empi) har distanser på locket, så de är inte täta... Annars vore det ju fullständigt meningslöst att leda trycket ur vevhuset om det tog stopp i burken (om man inte tar en slang till filter då).
Precis det jag menade
visste dock inte att dem inte var täta 
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65
Se på en original 1600 motor og studer den originale VW ventilasjonsboksen på den. Inn (via dynamotårnet) er 21mm og ut har den 10mm på toppen til forgasser og 14 mm under. Det tilsvarer 5 x AN8 slanger.
-BB-
På en relativt lågvarvig motor som Kvist (och min på bilden) kan jag rekommendera denna i från "Up-North" (ca 700-).
Finns fyra gängade hål där man kan ansluta slangar till ventilkåpor mm ifall man vill - annars pluggar man dom.
Sedan kan man ju sätta på filter som ventilation (ja, jag vet att mina är små!)
Inuti är det en "labyrint" som låter oljan rinna tillbaka ifall den spolats upp..... Nackdel är den dåliga packningen samt tum-gäng (USA).

46 2013-03-09 00:45:23 Senaste redigerad av MrPete (2013-03-09 09:40:46)
Var ventilerar den ut nånstans? Ser inte var den släpper ut övertrycket.. eller är det meningen att man ska koppla 1-2 nipplar till luftfilter, dvs återcirkulerande vevhusventilation..?
Edit: ser nu att du skrev filter på och har de två små på bilden. Något smått kanske ja, bättre än inget iaf.
Et eksempel på en stormotor med mindre ventilasjon en hva en original 1600 har fra fabrikk:

Original fungerar ja, eller är till synes fullt tillräckligt.. Men man måste ju inse att det inte skadar att göra saker bättre än de tänktes ut för ett halvt sekel sedan. Vissa verkar tro att allt som gjordes och tillverkades i wolfsburg har den absolut bästa tänkbara lösningen på allt, att alla förändringar som gjordes i fabrik alltid var bättre. Det finns dock en aspekt som heter kostnadsbesparing också.
Det jag försöker säga är att original vevhusventilation duger för att motorn ska fungera (i de flesta falk) men när man börjar ändra cylindervolym, kompressionsförhållande, cylindertryck, varvtal, etc etc, så förändras varje litet förhållande i en motor.om man då ser att det blir ett högt vevhustryck (som inte beror på dåliga kolvringar, alt ej inkörda) så är det ju ingen nackdel att minska det trycket genom förbättrad vevhusventilation, effektvinsten är kanske marginell, men det finns ingen vinst med eventuellt vevhustryck. Det är ju skillnad om det krävs kostsam bearbetning, men det gör det sällan vid modifiering av vevhusventilation.
Original vevhusventilation är inte större än den slangnippel på oljepåfyllningen, så att själva oljeröret ner är stort har ingen betydelse, strypningen måste bort om trycket ska minska.
Et eksempel på en stormotor med mindre ventilasjon en hva en original 1600 har fra fabrikk:
Hej Kalle
Och det funkar?
Otillräcklig vevhusvent brukar orsaka oljeläckage i ventilkåpor och stötstångsrör när man varvar mycket.
Har man inte såna problem så är den nog tillräcklig oavsett hur man har löst det 
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo
50 2013-03-09 14:00:32 Senaste redigerad av Rejkfantasten (2013-03-09 14:01:33)
Så här ser det ut på min 1915cc:
CB låda (den som Mettis visade) med två utgångar i toppen. En till ett T-kors som går till ventilkåporna och en till lftfiltret. Är det en bra lösning eller bör jag leda om v-kåpsslangarna (till botten på lådan)? Jag tänkte om det finns risk att olja från v-kåporna hamnar ute i filtret t.ex.
Obs! Jag är bara en frågvis nybörjare så var snälla mot mig
.
