1 Senaste redigerad av Dionysius (2013-03-06 12:00:17)

Köpte 4 orginal plåtisar varvid bakfälgarna är breddade till 6" och fram org. 4"

Fram blir det däck med lägre profil så man kan svänga utan ta i skärmen.
Idag har jag liknande orginal däckstorlek och smeker skärmkanten när man rattar runt.

Bak vill jag ha lite bredare och lite högre profil så rullomkretsen blir snäppet större än nu, dels för att sänka varvet lite och få upp bilen aningen bak då mitt empi system precis skrapar i backen på väg ner för de högsta guppen i byn.

Tips på däckstorlekar och märken mottages vänligast ICQ/ab
By the way har jag gärna ett uns bulle på profilen så vita klämsidor sitter bra.
165/80-15 åker jag på min uppsättning orginal 4x15"

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

2

jag kommer åka 145/80 fram och 205/70 bak i sommar om du vill testa med dem går det kansek att ordna. Kalle, min kompis med den vita låga kör med 195/60 bak och 135/65 fram hans är nog lite lägre än din. Både jag o Kalle har 4 och 6 tums plåtisar. Jag tycker det är riktigt nas med 205/70 bak det fyller bra och man får ner varvet på motorn en hel del:)

Om du har lite mycket fritid över finns här en bra tråd med 78 sidor bilder på olika uppsättningar:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=247735

3

Sen finns även www.willtheyfit.com där du kan jämföra nya dimensioner med original eller dina tidigare.

4

Jag kommer åka 165/80-15" fram och 205/65-15" bak på Varren i sommar. Ungefär samma rullomkrets på dom dimensionerna. Återstår dock att se om man kan svänga...  Default/yikes

Mera känd som jb...

5

Tack för svaren ICQ/ab
Började läsa i den tråden men nästan alla åker poppiga aluhjul med annan bredd och et, nästan alla är ju sänkta mer också. Sen somnade jag ICQ/ab

Alex din är osänkt bak va? Skulle vara fint att ta en kik på era hjul.

En annan fråga. Här haft spacer bak på orginalhjulen och då längre bultar. Det går inte att köra långa bultar utan spacer va? Rensa i trumman så att säga ICQ/ab annars får jag köpa korta bultar.

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

6

min är osänkt bak ja. min bil står i ullared och kalles står på vinterförvaring just nu. Men min är ju körbar så kör nog ner den till Halmstad om en vecka eller två typ i så fall kan vi ju prova montera dem på din bil om du vill.

Man får nog passa sig för för långa bultar ja. men de går ju fint att kapa dem.

7

MrPete skrev:

Sen finns även www.willtheyfit.com där du kan jämföra nya dimensioner med original eller dina tidigare.

Då tycker jag  http://www.rimsntires.com/specs.jsp  är betydligt bättre om man vill jämföra olika däck- och fälgdimensioner.

Har en "sommarblå" [original VW-kulör] 1303S -73.
Lite före/efter-bilder finns på Garaget och min projekttråd är här på Boxerville

8

Alex kanon snällt att du ställer upp! Får se hur det går med mina förgasare bara för får jag dem färdigjusterade kommer jag dyka på nästa sak och det blir hjulen ICQ/ab jag gillar att jobba snabbt så 1-2 veckor då kanske jag redan är klar. Hehe. Men jag tycker dock du får hälsa på i garaget då det tillkommit en bubbla jämte min ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

9

ok, jag brukar också gilla att göra klart sakerna så fort som möjligt när man börjat på dem:) Får ta och hälsa på en dag då!
Kanske en kväll nästa vecka eller nåt?
Fick mina 145or av polarn som lagt dem på fälgar idag så de ligger här i halmstad nu, så om du är riktigt snabb kan du ju prova dem nu, men jag tar med dem till ullared på fredag:)

10

Hehe jag jobbar kväll denna veckan så tyvärr hinner vi nog imte. Men nästa vecka får du gärna komma på en kaffe ICQ/ab 0735394536 är mitt nummer så har vi det löst ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

11

Såhär blev det:

Bak 6"x15 och 205/65-15 (sänkt 1 hack)
25mm spacer bak på bilderna som jag senare tog bort för utseendets skull. Gick dock att köra med utan skrap.

Fram 4"x15 och 135/70-15 (dubbla sänksatser i botten)

http://sphotos-h.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/246548_10151380349503845_222425692_n.jpg
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/426477_10151380349508845_1561158225_n.jpg
http://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/521374_10151380349543845_1832634387_n.jpg
http://sphotos-d.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/521386_10151380349618845_261443534_n.jpg
http://sphotos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/576598_10151380349633845_1417882504_n.jpg

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

12

Snyggt jobbat! Ser riktigt cleant och snyggt ut tycker jag med svarta fälgar och vita däcksidor och kapslarna.

Du var lite inne på org kapslar med vw logga på väl, hade nog varit värt ett test, kanske med svart imålad vw logga?

13

Tack Alex.
Jo jag har dessa i mina planer men har inte fått tummarna ur röven och beställt några än. Polaren har en uppsättning liggande också som jag kanske får köpa.
Annars är det ju bara byta tillbaka men huvudsaken är ju att däcken blev ok ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

14

Däcken sitter ju perfekt! Riktigt go höjd på bilen nu, ser låg ut men ändå riktigt åkbar.
Hoppas jag hinner hämta ner min till Halmstad i veckan så kan vi ut o glida lite nån kväll:)

15

Låter kanon ICQ/ab

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

16

Bumpar upp en gammal tråd, tänkte jag kunde fråga här istället för att göra en ny.
Tokgillar stuket Dionysius har fått till på bakdäcken här. Tycker det ser grymt ut när däcken slickar skärmkanten. Min fråga är, går detta stuk få till på framdäcken med? Vilka dimensioner ska man försöka med då?
Jag har en 60:a sänkt ett hack bak o dubbla satser fram.

17

Om du inte fixar mkt negativ camber fram blir det nog svårt att svänga med hjulen "flush" mot skärmkanten, sen kommer det skrapa en del i gupp. Man kortar ju framvagnen för att kunna åka lågt utan att det tar i.