1

Jag provstartade min nyrenoverade vw TYP 3 1600 motor idag årsmodell 1972, dubbla förgasare osv....
Den har fått nya vevlager, ramlager, kolvar, cylindrar, packningar osv, det mesta förutom veven och blocket är nytt. Allt är orginal, inget trimm eller så.

Den startade och gick i 10 sek, sen blev motorn STUM?! Går inte att dra runt överhuvudtaget! Det hördes ingen oljud ( knack eller skrammel)när det hände, den bara tvärdog och var sen helt stum...!

Vad f******n kan ha hänt tror ni ??

2

det är med all säkerhet som axiallagret har skurit. vad hade du ställt axialspelet till?

3

Det är något som jag inte alls tänkte på att kolla upp, använde de 3 brickorna innanför svänghjulet om det är det du menar med axialspel ?
Hur mäter man det ?

Dynga.....kan det vara så ?!

4

Körde du den på starten utan tändkabel mellan fördelare och spole så du matade runt olja och fick upp tryck?

Jag håller med om du hade för mycket axialspel och sen tryckte i nya lager med fortfarande fel spel låter det som tråkigheter kan uppstå.

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

5

Jadå, gnuggade den säkert 20 sek innan jag anslöt tändkabeln för att få upp oljetrycket... Fan den blir till att riva den IGEN då...

6

axialspel mäter du enkelt med en indikatorklocka som du sätter på svänghjulet, sen trycker du svänhjulet till ändlägena och ser hur mycket spel du har i axial led. Skall väl vara 0,07 till 0,13 mm typ. Detta spel shimsar man tills det stämmer med de 3 brickorna som finns i olika tjocklekar. är det mindre spel än detta nyper lagret när motordelarna blir varma och expanderar.

Har du renoverat motorn utan att ha någon literatur att kika i är det nog en bra ide att köpa en verkstadshandbok där alla viktiga spel, moment och toleranser står i.

7

Jag har en rephandbok på engelska som jag använt mig av, men missade axialspelet helt och hållet.... Har rivit den halvvägs nu så i morgon vet jag svaret. Blir kanske en borrning av blocket nu då? Förbannad på mig själv nu....!

8

Det var förmodligen axiallagret som skar pga för litet spel...Sen är det åxå väldigt optimistiskt att renovera en typ3-motor utan att arborra eftersom typ3-vevhusen brukar vara helt slut. Default/hmm

9

fdsv01 skrev:

Jadå, gnuggade den säkert 20 sek innan jag anslöt tändkabeln för att få upp oljetrycket... Fan den blir till att riva den IGEN då...

20 sek var inte mycket.
Nästa gång se till att köra upp trycket med stiften ur INNAN du startar. Nu kanske det inte bidrog till ditt problem men att starta en motor utan att vara säker på att man har oljetryck känns inte så bra.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Eftersom att bilen bara gått 6000 mil så antog jag dum som jag var att det inte skulle behövas, det sa även firman där jag köpte kolvar, cylindrar och lager.
"ser lagerhalvorna bra ut som sitter där, repfria osv så räcker det oftast med att bara byta dessa" Nu är det ju inte 100 att det är problemet, men det lutar åt det:-( Genvägar är senvägar....

Jag drog först runt motorn för hand med spärrskaft under en lång stund, körde sen startmotorn utan stift monterade, så det känns som att den borde ha fått upp oljetrycket,  borde ju inte skära efter 10 sek tycker jag om det skulle vara problem med smörjningen?

Hur går en arborning till?

Tack för era kommentarer!

11

Nä det kanske inte har bidragit till ditt problem men jag kör alltid på starten utan stift tills jag fått upp trycket och sedan en bra stund till innan stiften åker i. Du kommer nog att se om det är axiallagret som skurit när du tagit bort svänghjulet.

Har den bara gått 6000 mil så kan den klara sig utan arborrning. Nu måste du riva så det går att kolla då. Ett rednecktest är att känna med fingret i lagerläget i blocket så att det inte finns några kanter.
Man arborrar med ett verktyg som tar bort material med ett stål, som svarvning fast tvärt om. Från Kramfors är nog Götlaborg närmaste stället jag känner till.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

hahahaha nu fick man svart på vitt varför Janne körde vilse med Swerker som kartläsare. Kramfors ligger i norrland och Götlaborg är knappast närmaste ställe för arborrning. Torde väl vara Stickan enligt min geografiundervisning. Du blandar ihop det med Hagfors Swerker.

13

Jag läste bara kartan när Janne talade om var vi var och Janne sa inte var Kramfors låg.  ICQ/ab

Det är ju för övrigt i Kramfors Robert Lind bor och det lär enligt sägnen vara ljust och vackert där till skillnad från Dals Långed som är ett helvete.  Default/lol

Ali G

14

Jo men Robert Lind har väl funnits i alla tider. Det säger min gammla mamma. Jag trooor på Robert Lind.

15

Haha:) Robert Lind....Kungen av Ådalen ICQ/ab Borde nog kunna hitta ett närmare ställe än Göteborg, det är ju i allafall 95 mil dit ICQ/ag

Ja ni grabbar, det var lagret närmast svänghjulet som skurit, det satt fast runt vevaxeln! Lagerbanorna känns och ser otroligt bra ut, vet inte om det syns på bilden, men det är små små små spår i alla lagerbanor på blocket, som en struktur efter tillverkningen, svårt att förklara men om det vore helt utslitet så borde det kanske se lite mera blankt ut om lagren roterat i blocket ?

Skickar med en bild, kanske inte säger så mycket, men vad skulle ni gjort i detta läge ?
A: Arborrat?
B: Bara skaffa nytt lager och mäta axialspelet ?
C: Sprängt hela skiten med 3 kg dynamit? ICQ/ab

Post's attachments

Attachment icon Lager.jpg 531.14 kb, 66 downloads since 2013-03-07 

16

Skaffa ett nytt lager och mät axialspelet,gå inte under 0,10 i spel  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

17

fdsv01 skrev:

Haha:) Robert Lind....Kungen av Ådalen ICQ/ab Borde nog kunna hitta ett närmare ställe än Göteborg, det är ju i allafall 95 mil dit ICQ/ag

Ja ni grabbar, det var lagret närmast svänghjulet som skurit, det satt fast runt vevaxeln! Lagerbanorna känns och ser otroligt bra ut, vet inte om det syns på bilden, men det är små små små spår i alla lagerbanor på blocket, som en struktur efter tillverkningen, svårt att förklara men om det vore helt utslitet så borde det kanske se lite mera blankt ut om lagren roterat i blocket ?

Skickar med en bild, kanske inte säger så mycket, men vad skulle ni gjort i detta läge ?
A: Arborrat?
B: Bara skaffa nytt lager och mäta axialspelet ?
C: Sprängt hela skiten med 3 kg dynamit? ICQ/ab

Om du kan känna kanten på det mörkare spåret mitt i med fingret så ska du absolut arborra..

18

Äntligen så går motorn, den spinner som en katt och låter väldigt fint!

Arborrning blev inte nödvändigt, blocket hade klarat sig bra!

Nu sitter det nya vevlager i motorn och den har ett axialspel på 0,10 mm,  skickar med en bild på skönheten ICQ/ab

Post's attachments

Attachment icon VW 1600 Notch.JPG 667.95 kb, 56 downloads since 2013-03-20 

19

Mycket snygg motor! Skulle dock tipsa om att sätta bränslefiltret fram under tanken i stället. Det blir jättevarmt ovanpå en Typ 3 motor och man vill gärna ha så få skarvar på bränsleledningen ovanpå motorn.

20

Tack för tipset:) Ville ha det lätt tillgängligt och därför hamnade det där, men skall fundera på en alternativ placering ICQ/af