1 Senaste redigerad av lasslo (2013-03-01 03:54:15)

Jag ska montera droppade spindlar på bussen(65a).
Som jag har fattat det så måste jag vända på styrstagen, så dom inte tar i ramen.
Då finns det väl nån sorts "brotch" så jag kan kona hålet till styrleden från andra hållet.

Jag minns att det var snack om det på MB forum, och att folk köpte såna nånstans. Jag minns bara inte var?
Nån som vet var man kan köpa, eller har en att låna ut?

Jag har även läst att folk kör med Bay styrstag, fördelen med det är väl att båda stagen är justerbara så du bara behöver vända styrleden i ytterändan?
Några andra fördelar med baystag?
Min plan är att kona om hålet både i spindel och hjälpstyrarm, och vända orgstyrstag. Mest för att jag inte har några baystag. Nacktdel med det?

Nått annat att tänka på när jag monterar droppade spindlar? Vända upp&ner på bromsskölden och styrstag har jag koll på.

http://i1252.photobucket.com/albums/hh574/lasslo1/bild9-1_zpsdac15ce8.jpg

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

2

Om du tar splitens styrstag så får du bara kona spindeln till hälften, annars trillar dom igenom.
Bayens konor är större så då kan du kona längre i spindeln och få anliggning i hela konan.
Jag vände bara styrstagen i ytterändarna när jag endast flippa spindlarna.

Varför måste man vända bromsskölden?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

3

Jula säljer en brotsch som ska fungera. Jag ska göra samma ingrepp inom kort. Kommer att köra på Bay styrleder

4

http://www.jula.se/brotsch-188002

Utgående modell. Reas för 49 kr!

5

Bra tips där Anton, frågan är bara när man ska ha tid att handla? En annan jobbar ju ungefär samma tider som de håller öppet.  ICQ/ae

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

6

Mogge - Jag tänkte vända sköldarna för att bromsslangen inte ska ta i spindlen. Jag har inte monterat spindlarna än, så jag vet inte om det verkligen behövs ICQ/ad Men jag läste på Samba att man behövde göra så..
Jag återkommer i ärendet.
Iof så borde det vara bra att ta in vätskan nere och lufta uppåt, iaf i min värld.. Men konstruktörerna på vw hade nog bättre argument för placeringen ICQ/ab

Anton - Tack för länken, får åka förbi Jula och se om den finns kvar.

Jag får kanske leta upp bay styrstag, är ju bättre att använda en hel kona än en halv ICQ/ab

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

7 Senaste redigerad av Mogge (2013-03-01 14:07:20)

Jag förstår, på Måsen kommer jag inte ihåg hur jag gjorde, senare har jag bara satt på Porschesköldar, och då är ju problemen helt andra. ICQ/af  ICQ/af

Säg till om du inte får tag på brotsch, då kan du låna min brotsch.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

8

Nu har jag brotschat för split spindelled och det gick smärtfritt. Jag funderar om det är lika bra att byta till bay ändar när man ändå håller på. Har någon här kört med split ändar och således inte hela spindelns inre anliggningsyta? Håller det?

9

Jag kör med både alternativen.

Jag tror inte att den sitter nämnvärt mer om du konar om till bay. Brotschen som man konar upp med har ju inte exakt samma kona styrleden, så om jag får gissa så får du ändå inte hela anliggningsytan om du konar om till bay.

Jag har demonterat styrleder som tagits upp till halva hålet, och jag upplever att dom suttít fast lika mycket som helkonade hål.

10

Demian skrev:

Jag kör med både alternativen.

Jag tror inte att den sitter nämnvärt mer om du konar om till bay. Brotschen som man konar upp med har ju inte exakt samma kona styrleden, så om jag får gissa så får du ändå inte hela anliggningsytan om du konar om till bay.

Jag har demonterat styrleder som tagits upp till halva hålet, och jag upplever att dom suttít fast lika mycket som helkonade hål.

Precis detta att Julas brotsch inte har samma konvinkel som styrlederna noterade jag på en gång (passade på att köpa ett par brotschar nu under utförsäljningen). Jula brotsch har en brantare kona än lederna. Du kommer alltså att ha kontakt en bit nere i hålet längs en linje/ring och inte en yta. Att man har samma vinkel känns spontant viktigt, så jag skulle aldrig kona med dessa och köra. Risken finns att lederna ligger och skvalpar i hålet.

Någon som vet vilken konvinkel det är på VW's leder?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

11

Man får helt enkelt kona lite för lite sen tar man en originaltapp med lite smärgelduk fastlimmad på,  ICQ/af sen slipar man in det sista... Funkar faktiskt bra.. Iofs kräver det en gammal led. Lite kötta, svetsa fast en axel sen i skruvdragaren... ICQ/ad  men det går..... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

12

Visst är det bättre att ha exakt samma kona, men jag tror att materialet i spindeln är såpass mjukt så det formar sig några hundradelar efter styrledens kona. Skulle dom bara ligga på en liten yta, så skulle dom inte fastna så hårt som dom gör. Jag har fått jobba ganska hårt för att få loss en omkonad styrled.

Med tanke på att vissa har kört med rakt borrade hål istället för att kona, och det har funkat, så tycker jag att det känns säkert.

13

Det finns alltid ett rätt sätt, men det kan finnas flera som fungerar. I det här fallet delar jag Demians uppfattning.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

14

Peter, i din värld finns inga genvägar ICQ/ad

Barndoor Division finns på facebook!
............................................................................................

15

Hur mycket sänker vända spindlar ?

a rainy day in the bus is better than a good day in the office
63 splitbuss 74 bay/porsche dh

16

3,5" har jag hört flera ggr, vet ej om det är korrekt dock ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

17

lasslo skrev:

Mogge - Jag tänkte vända sköldarna för att bromsslangen inte ska ta i spindlen. Jag har inte monterat spindlarna än, så jag vet inte om det verkligen behövs ICQ/ad Men jag läste på Samba att man behövde göra så..
Jag återkommer i ärendet.
Iof så borde det vara bra att ta in vätskan nere och lufta uppåt, iaf i min värld.. Men konstruktörerna på vw hade nog bättre argument för placeringen ICQ/ab

Anton - Tack för länken, får åka förbi Jula och se om den finns kvar.

Jag får kanske leta upp bay styrstag, är ju bättre att använda en hel kona än en halv ICQ/ab

Jag kan bekräfta att man måste vända sköldarna upp och ner  ICQ/ag
Annars tar dom i ordentligt faktiskt.

Volkswagen Kleinbus -64
Herbie bubbla 1500 -70