1

Tror nån att man skulle kunna besikta en baja med en 2liters vattenkyld motor ?
Ska vara en 1200 i den igentligen

2 Senaste redigerad av Fredde (2013-02-28 07:33:16)

tillman skrev:

Tror nån att man skulle kunna besikta en baja med en 2liters vattenkyld motor ?
Ska vara en 1200 i den igentligen

Tyvärr så skulle jag inte våga göra det försöket. Men visst, får du rätt "gubbe" så klarar du dig.

Men en bubbla som jag köpte fick ett förläggande om en "fullständig reg besiktning", vilket innebär att jag i princip får regga om den igen.

Förre ägaren hade en lite större motor med dubbla förgasare som han lyckats besikta med i 2 år i rad, men 3:e året så gick det inte. När "gubben" började tjafsa om fel motor så tog han sin bubbla och körde hem. Problemet för mig nu är att besgubben skrev in i bilens papper att bilen måste infinna sig för en fukllständig regbesiktning. Detta har inneburet ett stopp för mig på flera år då min tid är något begränsad samt att jag måste ha rätt på en motor med rätt motorkod.

Så har du en motor att besikta med så gör det. Sen byter du motor när du kommer hem. Det är det enklaste.

Men är du en gambler så kör du in och besiktar ICQ/ag

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1200 LIM 113, 1962 (PLATTAN ÄR EN 62:A OCH KAROSSEN ÄR EN 57:A)
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

3

Det går nog om man gör rätt. Du får nog börja med en SFRO-kontakt. Att få föreläggande om fullständig regbesiktning innebär INTE att man måste ha originalmotor vid nästa besiktning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

De behöver inte göra så, jag "prutade" en sådan situation till regbes alterntivt återställning
och då var de bara o hänga i en org motor och besikta om!

så de behöver inte tvinga till regbes. kan vara bra o veta.....

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

5

Svwerker skrev:

Det går nog om man gör rätt. Du får nog börja med en SFRO-kontakt. Att få föreläggande om fullständig regbesiktning innebär INTE att man måste ha originalmotor vid nästa besiktning.

Då låter det ju lite mer lovande ICQ/ag

Men de gånger jag ringt till Svensk Bilprovning(nu har de bytt namn i min stad) så har jag fått den infon. Att köra dit med en motor av större modell lär inte funka, utan jag får endast öka med 10-15 % effektökning av motorn som satt original. Så en F-motor skulle vara den "största" motorn för att allt skulle bli frid och fröjd.

Jag kanske också får ta en kontakt med SFRO ICQ/ag .

Det fränaste hade ju varit att rulla in med "stormotorn" med dubbla förgasare och få blankt papper och sedan ta en repa på stan Default/lol

VW 1303 S, 1975 (SÅLD, FANNS TYDLIGEN BARA 964 ST I SVERIGE).   VW KOMBI 221, 1966(SÅLD).   VW 1303 S, 1974 SKROTAD
VW KLEINBUS,1967
VW 1500 LIM 113 OMBYGGD TILL BEACH BUGGY ( http://www.lightner.net/manxclub/bugmon47.html )

6 Senaste redigerad av Fredde (2013-02-28 10:21:59)

Nobbe skrev:

De behöver inte göra så, jag "prutade" en sådan situation till regbes alterntivt återställning
och då var de bara o hänga i en org motor och besikta om!

så de behöver inte tvinga till regbes. kan vara bra o veta.....

Så även om det står "skall infinna sig för fullständig regbesiktning" så behöver det inte innebära det?

Enligt Svensk bilprovning så måste jag regga om min bubbla(eller kanske t.o.m göra en ursprungskontroll). Hur eller hur så kostar en sådan besiktning bra mycket mer än en vanlig besiktning.

En vanlig besiktning ska jag inte kunna göra i dagsläget enligt bilprovingen. Så hur ska jag komma runt detta problemet? Vore gutt att bara byta till en vanlig originalsnurra och åka och besikta. Blir billigt och mycket enkelt.

VW KLEINBUS,1967

7

Du lider av samma problem som många trimmare av nyare turbobilar gör.
Såna bilar brukar bli billiga då dom oftast måste in till verkstad och få allt dokumenterat att det är original innan reg.bes.
På en gammal folkvagn hade jag bytt bottenplatta...

Mera känd som jb...

8

Ja låter ju som man kanske ska o byta till större bromsar o sen in o reggbesiktning med stora motorn

9

Det finns exempel på de som har 100hk inskrivet. De där 10% de pratar om är ett generellt godkännande innan det krävs regbes. Ändrar man mycket så blir bilen ett ombyggt fordon och då kommer man in på andra regler.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

http://img823.imageshack.us/img823/4824/besiktningeffektvw.jpg

Svensk bilprovnings dokument för "Högsta tillåtna motoreffekt och vridmoment i volkswagen standardbilar". Kan kanske komma till nytta för någon.

▬▬▬▬▬▬▬▬▬~ஜ R.Åkesson - Avesta ஜ~▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬

11

Den är ju som redan reggad som ombygt fordon

12

tillman skrev:

Den är ju som redan reggad som ombygt fordon

Ja fast det spelar ingen roll för du lär endå ha rätt motor inskriven om det ska vara korrekt. ICQ/ab

Mera känd som jb...

13

Aha okej ska försöka regbessa med wasswerboxer iaf