1

Kommer inte ihåg hur det var med att svetsa i motorblock. Legeringen i växellådor tar eld vid svetsning och reagerar då våldsamt med syret. Men hur är det med motorblocken? Skulle skruva tillbaka oljesilen med hållaren, när en pinnskruv helt lossnade. Hela kanten var liksom bortärgad. Ska fixa en bild. Det har varit en motorvärmare på den och jag misstänker den härdat sönder allt eller haft någon annan påverkan.

Men hur fixa det? Kemisk metall kan ju fungera men det lödning borde hålla bättre. Tänkte löda med gas och zinklod.
Frågan är om legeringen pallar att värmas upp utan att det tänder på.

Kanske någon haft samma problem och har ett kvickfix. Motorn går för övrigt perfekt.

2

stoppa in en bult från insidan.. chemisk metall e ett fulfix som kan hålla, svårigheten e att få fettfritt.. har tvättat med aceton och blåst rent.. kan funka ett tag..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

3

Om kanten inuti är bortärgad så tyder det på att det stått vatten i blocket vid något tillfälle. Min erfarenhet säger mig att det oftast är flera pinnskruvar som sitter löst. Det mest praktiska i längden är att byta ut blocket nu för du kommer hela tiden att ha problem med läckage runt sumplocket. Jag har ett flertal block liggandes med samma problem, använder dom för att testa inställningen av arborrverktyget.

4

Ja vatten låter det som det kan vara. Det kommer en del vatten fast oljan är bytt. Sörjan som täckte silen var grynig och täcker hela sumpen och är skitsvår spola ur motorn.

Det är bara en skruv som helt har lossnat, de andra sitter fortfarande fast i ett rejält tunnare gods. Så den bästa lösningen blir nog som du säger Hans, att byta blocket.

5

Jag har svetsat i växellådan utan problem!
Gäller bara att slipa rent ordentligt innan, ha rätt tillsatsmaterial med mycket magnesium och bra flöde på gasen i TIGen.
Kan vara bra att förvärma också men har väl mer med svetsen att göra.
Så det ska inte vara några problem att svetsa i blocket heller, är väl mindre halt magnesium än i lådorna?!

Men som sagt renlighet är a och o!

6

Märkligt nog går materialet att svetsa med gassvets trots att det kan brinna. För länge sedan var det en äldre erfaren mångkunnig plåtslagare som svetsade ett block åt mig. Tyvärr blev det inte riktigt starkt i fogen.
Däremot TIG svetsning fungerar bra och en tillsats som blivit använd utan problem är CASTOLIN 1902. Det tippset kommer ursprungligen från Wheels i början av 90-talet när Sture Torngren byggde Folkhojen.

7

Det var denna artikel jag kollade på:

http://www.classicmotor.se/artiklar/art … g-med-zink

Kanske görbart, men det blir svårt få rent runt hålet och för bästa resultat måste allt isär och rengöras. Jag har bra block liggandes, men bara kollade om ett kvickfix. Bilen ska reggas in och måste ha orginalmotorn eller liknade. Detta är den enda jag har ihopsatt och fungerande. Jag får sätta ihop annan motor under tiden och öva lödning på denna senare.

Annars är de där artiklarna på classicmotor ganska bra.

8

Intressant artikel!

9

Ett problem är OM det skulle ta fyr i blocket så går det inte att släcka med vanlig släckare det måste vara en specialare....metallbrand är inget att leka med ICQ/ad

10

Så gjorde man förr (svetsa )
Vi är kunder(jobbet) hos castolin  så man kan få hjälp där med svets lösningar
Om man inte tillgång till svetts matrialet och skall köpa det så blir det nog billigare att köpa ett beg block för matrialet är svindyrt  ICQ/ac
Man skall tänka på är att härdningen går ur blocket (värme behandlingen i ungn i 24 timmar )
Ps I jobbet svets reparerar vi sådana saker inte går att köpa längre
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

11

Zink lödning av AL har testats ett antal gånger, resultatet framförallt på sikt har varit  ICQ/an till  ICQ/ac .
Viss nytta har det gjort men riktigt bra: NEJ. Problem har varit taskig vidhäftning (ofta), sprött och vekt, ibland har ordentlig korrosion inträtt när grejorna stått lagrat i ouppvärmt men inte jättefuktigt.

Castolin 1902 synes vara en blandning huvudsakligen av AL och Mg dvs verkar vara lämplig som tillsatsmaterial för våra typ 1 motorblock.

S