1

När jag köpte min bubbla förra våren satt det en 1500 motor i och den gick väl ok men vid närmre titt stog tändningen fel och efter jag justerat den gick jag på förgasaren som behövde mycket tid innan jag fick allt att gå klanderfritt. I och med att det inte är orginal maskin är framtidsplanerna att åka 1600 dubbelport med dubbla förgasare men det blir längre fram. Så såg jag nu att ett kitt med två empi epc 34 med insug och länkage till min 1500 enkelport i stort sett blev gratis med det gynnsamma priset på pund :-) beställde direkt så man skulle få lite nytt till denna säsongen. Nu till mina frågor....

Såg inte förrän efter beställningen att gasarna inte har choke? Betyder det nada tomgång innan varm maskin eller är detta lösbart?

Är det någon vänlig själ som har kunskap som kan förklara eller rent av vet hur bestyckningen torde vara för en 1500 h motor enkelport med dessa gasarna?

Alla andra tips och råd angående empi epc 34or är välkomna :-)

/Dennis

Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65

2

Har kört folkvagnar vintertid i många år med chokespjället spärrat på öppet. Du klarar dig nog bra. Parera med gasen nån gång just när du startat men sen går den bra.

Övrigt har jag inte ens hört talas om de förgasarna. Gissar att de är snarlika weber ICT eller dellorto FRD? Om de är det går det ju att bestycka dem på samma sätt som ICT-gasarna. Googla på dem.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

3

Jo det är exakta kopior på weber ict. Tack för svaret ICQ/ab

(o\!/o) Typ1 -65

4

Ett tips
Kolla nålventilerna på dom för det är mycke ofta som läcker
Sen att du har ett bränsletryck som är lägre än 0,20 bar  för är det över det läcker dom
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

5

Hmm.. Halmstad, enkelport och dubbelförgasare, blir det race i sommar då?;)

6

PPRMicke: tack för tipsen! Får väl börja med kvalitetskontroll på dem ICQ/ab
Hur kommer det sig att dem inte klarar högre soppatryck? Klarar inte flottören stänga? Får mäta upp trycket före men vilket tryck brukar en original pump leverera?

Alex's: hehe just det glömde att du inte vet vem jag är på forumet ICQ/ab om du kikar på: http://www.garaget.org/dionysius
Så tror jag du känner igen mig och bubblan från förra sommaren och då vet du att jag bara åker low'n'slow ICQ/ab ska bli intressant att se din maskin, tyckte du hade gott stick i bubblan förra året ICQ/ab

(o\!/o) Typ1 -65

7

Soppapumpen ger 0.24bar.
Kommer även detta flöda över mina nya förgasare?

(o\!/o) Typ1 -65

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-03-02 23:00:48)

Till 99.9% säkerhet
Vw original pump skall ge i mellan 0,15-0,18 kg  enligt vw service handböckerna
Man kan modifera fjädern på trycksidan i pumpen eller schimsa pumpen men då tappar man flöde på soppan 
Det lättaste är att montera dit en regulator
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

9

Ok jag litar på dig :-)
Munstyckena i dem är:
52 tomgång
160 huvud
130 luft (minnet sviker kan varit 140)

Låter det som en bra början att prova med eller helt fel till en 1500sp?

(o\!/o) Typ1 -65

10

Har ingen aning om bestykningen på sådana
Jag kör alltid med bredbandslamda för att hitta rätt
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

11

Jo det förstår jag :-)
Men det ända jag har att gå på är om det spottar fukt ur pipan går det fett och sen kör jag handen framför för att känna värmen om det börjar bli magert :-)

Har fått igång han nu iaf och har fin tomgång och bra respons. Körde en sväng och det känns som den tvekar på fullt spjäll. Inga blixtar och dunder iaf. Har dock inte köpt lånat synkklocka än så det finns nog mycket att hämta men jag är redan nöjd för den är bättre i körbarheten än med enkel fuggen även om den gick riktigt bra om man jämför med andra folkor som varken startar elller har tomgång. Det roliga med dessa är att förarna alltid ler hur taskigt det än går :-)

(o\!/o) Typ1 -65

12 Senaste redigerad av AlexN (2013-03-04 20:04:07)

Grymt att du fåt ihop det redan!
Du kunde sagt till så kunde du lånat mitt synk snigel men nu ligger den i ullared hela veckan..
Men var noga med länkaget så att de ser ut att öppna samtidigt och lika mycket så är du en bit på vägen i alla fall.
Du får väl kika lite på stiften sen och se hur de ser ut kanske.

13

Jo jag funderar på att köpa hem en så man aldrig står utan, jag är inte van vid att sakna verktyg :-)
Länkaget har jag fått till bra trots den något idiotiska konstruktionen, på full pedal står båda öppna helt vertikalt och stänger samtidigt.
Måste nog bestycka upp lite dock för det känns inte riktigt rätt
Stiften? Känns helt omöjliga att komma åt nu ju, fick knappt dit tändkablarna :-)
Munstycken, synkklocka och bredbandslambda nästa.... Kanske ska köpa en bromsbänk när man ändå är i farten! Hade passat fint jämte lyften :-)

(o\!/o) Typ1 -65

14

Har du sjekket ut at du har rett flottørhøyd? Sjekk også at alle aksler er tighte (tips fra theSamba). EMPI-forgasserne blir visstnok ofte levert med lite jobb kvar...

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

15 Senaste redigerad av Dionysius (2013-03-07 19:36:05)

Idag innan jobbet byggde jag mig ett synkroniseringsverktyg och gick över mitt tokskruvande på tomgång och blandskruven, visade sig att jag räknat fel och låg ett halvt varv ut mer på blandskruven på den ena förgasaren.

Efter detta började jag synka förgasarna med hjälp av mitt verktyg bestående av lite träpinnar och vakuumslang med en skvätt röd atf olja i ICQ/ab
Det gick kanonfint att ställa de båda i synk utan läkaget på....

Det var när länkaget skulle på som det knepiga började. Hur jag än justerade länkaget drog förgasarna olika när man smög på med gasen! Tog mig lite huvudkliande, ett par svordomar samt en kopp kaffe innan jag fick synk på dem vid gaspådrag!

Det enda jag inte hann innan jag skulle till jobbet var att kontrollera om de öppnar fullt vid full pedal. Givetvis uteblev provturen också på grund av tidspress. Det roliga är ju att nu är allt ställt fint för tomgång och synk så om jag behöver byta huvudmunstycke eller tomgång så får jag göra om detta igen ICQ/ab men nu vet jag iaf hur det går till ICQ/ab extra roligt är ju att när jag ställt allt med öra förra gången och provkörde tyckte jag den gick bra så nu bör den gå tokfint hehe.

Bjuder på en bild på synk stunden:
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/62706_10151353550223845_812410535_n.jpg

(o\!/o) Typ1 -65

16

Tog en provkörning i helgen igen. Kyligt ute och riktigt syrerikt!
Man kände direkt när det växlade över till huvudmunstycket och det kändes som han höll igen och inte gav den effekten som önskades. Låg jag på 3/4 till full gas ett par sekunder på hög växel pangade han till slut ur avgassystemet. Min slutsats blev att han gick snålt och att kanske smällen berodde på felaktig flottörhöjd och att han kanske tömde flottörhuset.

Rev av förgasarna igår. Blev förvånad att min inställning på tomgångsskruven inte hade öppnat spjället förbi hålen som då skulle uteslutit tomgångs slingan i förgasaren, detta då jag antog att mina tomgångsmunstycken var för små de med.

Började forska på flottör höjderna och hittade tre miljoner olika mått men ingen som beskrev varifrån och till måtten skulle mätas..... Till slut fann jag mått som verkade rimliga och efter vändande och vridande och tänkande kom logiken till mig.
Tex. Enligt vissa guider gällande slagmåttet så skulle detta resultera i att flottören skulle vila mot botten på skålen och varför ska man då justera stoppet om den ändå bottnar i skålen?
Anledningen till att jag inte gjorde detta när jag först fick förgasarna var att jag inte hade en aning om hur samt att man såg att det var böjt på flottör armarna redan så jag trodde de var justerade. Nu är tanken istället att det gått väldigt fort i tillverkningen och därför var de olika böjda. Hehe.
Hur som helst var allt väldigt långt från rätt men nu har jag fått till det inom 0.5 mm.

Sen munstyckena. Tomgång var orginal 52 och alla påstår att de är snåla. Så när jag ändå var på gång samt fått låna brotch sats av en vän tog jag upp dem till 55-60. Anledningen till att jag inte ger exakt nummer var att jag inte hade tolkar och mätte jag 60 på cylindern på brotchen så blev det inte riktigt så stort efter jag bottnat brotchen.
Huvudmunstycket var från början 130 och detta landade på ca. 135-140
Resten behöll jag då de kändes mer rätt.

Har startat efter detta och börjat justera bland och tomgång men tiden tog slut så mer har jag inte om detta än.

To be continued.

(o\!/o) Typ1 -65

17

För den lilla skaran som kanske tycker det är intressant så har jag justerat efter bästa förmåga idag och tyckte inte det gick rent i garaget, men kunde inte slita mig från en provtur då asfalten började synas igen efter all snö som plötsligt föll under gårdagen!
En sista tweak på blandskruven utanför sen bar det iväg. Denna gången mäkta imponerad! Gick kanon bra ute på vägen och drog jämnt och fint och inga hostningar ur varken förgasare eller pipa!
Enda missnöjet nu hur bra bilen än går är det där pissiga kina länkaget som följde med kittet! Går inte att få det så finstämt som jag vill ha det med allt flexande i materialet! Börjat skissa på ett hemmabyggt bell crank länkage..... Men det är en annan historia ICQ/ab

Bjuder på en bild från provturen och kanske sista gången med dessa fälgarna på..
http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/62990_10151365972043845_1273792308_n.jpg

(o\!/o) Typ1 -65

18

Snyggt! jag vil också ut och åka men är nog ännu mer snö i ullared..

en ide kan ju annars vara att byta de två glappiga armarna som är där nu till något lite mindre glappt, kanske räcker att byta vinkellänkarna, Bengt H har både höger och vänstergängade som jag köpte de är inte så mycket glapp i dem.
Annars är det bara att slakta morsans cykel på styrlager och bygga en bellcrank:)
Och så får du kolla om det går att vända riktining på ena spjällaxeln på något smidigt sätt.

19

Jag har faktiskt redan slaktat en cykel och börjat rita och räkna på armarna så jag får rätt slag på stängerna ICQ/ab tror att det inte ska vara några problem att vända armen på spjällaxlarna så det funkar med push/push ICQ/ab
Hur långa armar gjorde du till stängerna på styrkronan?

(o\!/o) Typ1 -65

20

Najs, jag kommer inte ihåg hur långa de är, men svetsade om armarnsa på förgasarna också, man får ju mäta hur mycket vajern rör sig vid gasning och se hur mycket armarna på förgasarna behöver röra sig för att öppna fullt.
tror jag har samma längd på armarna på gasarna och de armarna som de är fästade i på styrkronan. sen justerade jag längden på den armen man fäster gasvajern i så att det stämde.
Har en vw tidining med test och montering av csp bellcrank länkaget jag hade som inspiration om du vill låna den.

21

Jäklar vilken prydlig bil. Snygg färg och snygg look. Behåll de fälgarna;)
Nä, men vad ska du ha för nya fälgar?

Om gastarna, tycker du har gått rätt väg med bestyckningen. Har du läst av resultatet på stift eller lambda? Om den tidigare gick snålt är det bra att checka att den nu får tillräckligt. Den kan kännas gå bra trots att den fortfarande egentligen går snålt.

22

http://www.shoptalkforums.com/viewtopic … p;t=109159

Lång tråd om ett split cable pull linkage. Om du nu ska testa bygga ICQ/ad

23

Alex: Läste csp's manual med bilder för att få en inblick i komponenterna så jag tror jag har det på det klara förutom mäta in armlängderna då ICQ/ab

David: Tack ICQ/ab Blir orginal fast breddade bak och svarta. gillar jag inte det så får jag lacka om dem ICQ/ab
Har inte kollat lamda eller stift än. Får väl ta att göra det ICQ/ab

(o\!/o) Typ1 -65

24

Gott att det funkar för dig
Men till våren har du inte samma luftfuktighet ( som för modligen var mellan 22-28% i går )
Labba inte för mycket med fuggarna för det blir bättre luft (sommaren ) för har du otur måste du göra om bestyckningen
Då behöver motorn mer soppa när luften har mera fukt i sig (60-80%)
Ha det i ett kyligt SWE
/// Micke

och Motorsimulering
Och arborrar
Instagram @ pprmicke

25

Nej jag tänkte låta det vara såhär och hoppas den går bra i sommar. Hoppas på att bara behöva finlira med blandskruven till sommaren och kolla lamda/co. Har jag inte den turen är det bara bestycka om igen ICQ/ab

BTW. Mina flottörventiler verkade stå pall för det något höga soppatrycket. Beställde dock en regulator ändå så man inte får det problemet i framtiden.

(o\!/o) Typ1 -65