Tog en provkörning i helgen igen. Kyligt ute och riktigt syrerikt!
Man kände direkt när det växlade över till huvudmunstycket och det kändes som han höll igen och inte gav den effekten som önskades. Låg jag på 3/4 till full gas ett par sekunder på hög växel pangade han till slut ur avgassystemet. Min slutsats blev att han gick snålt och att kanske smällen berodde på felaktig flottörhöjd och att han kanske tömde flottörhuset.
Rev av förgasarna igår. Blev förvånad att min inställning på tomgångsskruven inte hade öppnat spjället förbi hålen som då skulle uteslutit tomgångs slingan i förgasaren, detta då jag antog att mina tomgångsmunstycken var för små de med.
Började forska på flottör höjderna och hittade tre miljoner olika mått men ingen som beskrev varifrån och till måtten skulle mätas..... Till slut fann jag mått som verkade rimliga och efter vändande och vridande och tänkande kom logiken till mig.
Tex. Enligt vissa guider gällande slagmåttet så skulle detta resultera i att flottören skulle vila mot botten på skålen och varför ska man då justera stoppet om den ändå bottnar i skålen?
Anledningen till att jag inte gjorde detta när jag först fick förgasarna var att jag inte hade en aning om hur samt att man såg att det var böjt på flottör armarna redan så jag trodde de var justerade. Nu är tanken istället att det gått väldigt fort i tillverkningen och därför var de olika böjda. Hehe.
Hur som helst var allt väldigt långt från rätt men nu har jag fått till det inom 0.5 mm.
Sen munstyckena. Tomgång var orginal 52 och alla påstår att de är snåla. Så när jag ändå var på gång samt fått låna brotch sats av en vän tog jag upp dem till 55-60. Anledningen till att jag inte ger exakt nummer var att jag inte hade tolkar och mätte jag 60 på cylindern på brotchen så blev det inte riktigt så stort efter jag bottnat brotchen.
Huvudmunstycket var från början 130 och detta landade på ca. 135-140
Resten behöll jag då de kändes mer rätt.
Har startat efter detta och börjat justera bland och tomgång men tiden tog slut så mer har jag inte om detta än.
To be continued.
Medlem i Halmstad Luftkühlers
--------------------------------
(o\!/o) Typ1 -65