1 Senaste redigerad av gusten (2013-02-25 23:14:31)

i min 62:a sitter ett tändningslås med rattlås vilket jag i dagsläget inte använder då jag saknar nycklar. Jag skulle dock vilja använda detta. Jag har kikat en del på thesamba i ämnet och har förstått att det är besvärligt att få ut cylindern utan att skador uppstår då det ska borras ut stift m.m. Det är dessutom så att koder såvitt jag förstår endast funnits på dessa lås i form av en påklistrad historia som givetvis inte finns kvar. På thesamba har det också varit folk som har haft låssmeder som har lyckats fixa nycklar till lås som saknat såväl koder och där cylindern suttit kvar genom på något vis ha en "blank" nyckel och efter provande och handfilande kunnat fixa nycklar. Jag har ringt runt till några låssmeder här i Skaraborg men de säger att de måste ha koder. Nu då äntligen till min fråga: Är det någon som har någon erfarenhet av detta och framför allt vet om någon som eventuellt skulle kunna fixa nycklar på det "mystiska viset" d.v.s. utan koder eller cylindern lös?

2

Hej, se denna tråd, det kanske är din hjälp ICQ/ab
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15580

Tempo Matador -50
Oval-55 (släktbilen)
Splittbuss -64 dubbeldörr 11w
BMW 320D Touring M-Sport XDrive -21

3

Har du en svensksåld buss kan vi i VWHK ta fram nyckelkoden eftersom det, för det mesta, står med på leveranskortet. Är du medlem i VWHK får du det gratis om inte kostar det 100 kr.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

4

nisslars skrev:

Har du en svensksåld buss kan vi i VWHK ta fram nyckelkoden eftersom det, för det mesta, står med på leveranskortet. Är du medlem i VWHK får du det gratis om inte kostar det 100 kr.

Det låter fantastiskt den är svensksåld, men, det är ett litet men. Enligt thesamba ska m-koden för rattlås vara 056, vilket jag inte har, jag har enbart 315 vilket är en kod som inte finns med i deras register. Frågan är då om den inte är originalutrustad med rattlåset eller om kod 315 kan vara någon kombinatioskod där rattlås kan vara en del? Några förslag? Är det någon annan som har M-kod 315 och har ni i så fall rattlås?