1

Kopplingsvajern verkar helt OK, har kollat den från ände till ände, en sitter och trycker och jag kollar vid motorn och allt verkar va som det ska.

Motorn avstängt. Jag lägger i backen, kopplingen nedtryckt i botten. Startar motorn och bussen backar trots att jag har kopplingen itryckt. Det är som om jag hade kopplingen helt urtryckt.

Igår, när problemet uppenbarades körde jag i typ 60, helt mjut och fint men det kom stötar, som om man tryckte och släppte kopplingen.

Något är superruttet med kopplingen och motorn ska ur uppenbarligen. Vad kan det vara och vad ska jag kolla efter.

Tips, tack.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

2 Senaste redigerad av mettis (2013-02-23 14:22:39)

Kanske har "ringen" på tryckplattan lossnat/gått sönder?
Men troligast är att ena armen på "gaffeln" lossnat i svetsen.

Och armar till urtrampningslagret är ju bara att svetsa tillbaka "på plats"...
Ibland har det hänt mig att den gått sönder just där utrampningslagret sitter, i o m svag punkt där man har ett jack på baksidan för låsclipset.

Hur som helst är det bara att plocka ur motorn, och du ser garanterat vad som gått sönder  ICQ/ab

3

mettis skrev:

Kanske har "ringen" på tryckplattan lossnat/gått sönder?
Men troligast är att ena armen på "gaffeln" lossnat i svetsen.

Och armar till urtrampningslagret är ju bara att svetsa tillbaka "på plats"...
Ibland har det hänt mig att den gått sönder just där utrampningslagret sitter, i o m svag punkt där man har ett jack på baksidan för låsclipset.

Hur som helst är det bara att plocka ur motorn, och du ser garanterat vad som gått sönder  ICQ/ab

Tackar. Ja, motorn ska ur för att uppskatta skadan. Bra tips. Jag återkommer med rapport + bilder.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

4

För mig lossnade en gång en fjäder i ett fjädrat lamellcentrum. Den kilade fast mot tryckplattan och gav fenomenet du beskriver.

Är du 100 på kopplingsviren inte är trasig? Ofta börjar den tänjas när trådarna går av innan den går av helt.
Testa spänn den. Funkar det så är det bara att byta innan den rappar upp mera.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

5

David, Luleå skrev:

För mig lossnade en gång en fjäder i ett fjädrat lamellcentrum. Den kilade fast mot tryckplattan och gav fenomenet du beskriver.

Är du 100 på kopplingsviren inte är trasig? Ofta börjar den tänjas när trådarna går av innan den går av helt.
Testa spänn den. Funkar det så är det bara att byta innan den rappar upp mera.

Toppen. Tack för bra tips. Precis som kungen är jag nästan helt 100 på att vajern är OK men jag ska ta ut den och undersöka varje mm
innan motorn tas ur.

De märkligaste symptomen var ju det när jag körde i typ 60 med konstant gas, på fyrans växel och dådå kom det korta stötar
som om kopplingen hade trampats i botten och släppts medan högerfot höll konstant gas.

Sedan när jag stannat för att undersöka och fortsätta igen fick jag inte in NÅGON växel alls. Så småningom
efter mycket kugghjulskrammel fick jag in ettan och kunde köra till garaget.

Idag på morgonen kunde jag lägga in backen hur snällt som helst (provade inte backen igår under incidenten)
med motorn avstängt men när jag startade motorn (kopplingen hela tiden nedtryckt i botten) backade bussen som om jag
hade startat med kopplingen helt släppt.

Det var då jag körde tröjan över huvudet, vaggade fram och tillbaka och sa neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej!

Sen bogserade jag bussen.

Om någon mer har upplevt detta tackar jag för alla tips.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

Du åker nog på att ta ur motorn Default/hmm  tur att det är en vw ICQ/af

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

David, Luleå skrev:

Du åker nog på att ta ur motorn Default/hmm  tur att det är en vw ICQ/af

1) Ja, tyvärr.
2) Tur det.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

8

Jag tycker det låter som att tryckplattan är slut, bytade en för lite sen som betedde sig så att det ibland gick att lägga i ettan, tvåan och backen helt utan skrap ibland inte eller så har jag märkt att om vajern är för hårt spänd så kan det va ungefär samma symptom.
Men stötar under körning har jag alldrig varit med om.

Typ2 1953 barndoor 11W, Typ2 1961 panel, Typ2 1968 buss,
Typ1 1963 soltak (Herbie), Karmann ghia 1967 m.m.

9

Herbie63 skrev:

Jag tycker det låter som att tryckplattan är slut, bytade en för lite sen som betedde sig så att det ibland gick att lägga i ettan, tvåan och backen helt utan skrap ibland inte eller så har jag märkt att om vajern är för hårt spänd så kan det va ungefär samma symptom.
Men stötar under körning har jag alldrig varit med om.

Tackar för tipset. Med nedtagen motor kommer jag att se om det är det.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

10

Jag kom att tänka på om någon har en bra link med bild så man kan se hur de olika kopplingsdelarna ser ut när motorn väl är nertagen.

Också: är det någon som upplevt andra symptomer precis INNAN koppling pajjade. Jag upplevde att motorn började
stanna vid tomgång, trots att jag justerade förgasarskruven (solex 28 PICT-1) till maxläge. Med mindre än att det
är en slump är det detta som var det tidigaste symptomet.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

11

om stödlagret mitt i svänghjulet inte funkar som det ska så kommer alla växlar vara svåra att få i vid stillastående. Det blir som ett drag i växellådans axel hela tiden även om kopplingen är nertryckt. Kolla även det.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

12 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-02-26 06:47:32)

OK, i morgon tas motorn ur.

Ska kolla:

1) Tryckplattan och ringen på denna
2) Har armen på "gaffeln" lossnat i svetsen?
3) armar till urtrampningslagret
4) fjädrarna i det fjädrade lamellcentrum.
5) Stödlagret mitt i svänghjulet

Kommer med rapport, återstår att se vad som behöver köpas.
Hoppas någon här på BV kan sälja vad jag behöver.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

13

Väntar med spänning

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

14

Motorn ur. Bilder om en liten stund.

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

15

Milt uttryckt: tryckplattan mosad.

Post's attachments

IMG_4357.JPG, 123.76 kb, 640 x 480
IMG_4357.JPG 123.76 kb, 151 downloads since 2013-02-26 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

16

Eländet i närbild.

Post's attachments

IMG_4359.JPG, 94.32 kb, 640 x 480
IMG_4359.JPG 94.32 kb, 154 downloads since 2013-02-26 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

17

Frågan är om nägon här nära Malmö har en i lager och vill sälja.
Bilen står nämligen i vägen och jag måste fixa det snabbt.
Alternativt får jag beställa imorgon.

Post's attachments

IMG_4361.JPG, 54.62 kb, 640 x 480
IMG_4361.JPG 54.62 kb, 125 downloads since 2013-02-26 

IMG_4369.JPG, 54.8 kb, 640 x 480
IMG_4369.JPG 54.8 kb, 130 downloads since 2013-02-26 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

18

Resten verkar ha klarat sig hyfsat. Hur mycket ska man byta nu när motorn är ur?

Post's attachments

IMG_4363.JPG, 51.58 kb, 640 x 480
IMG_4363.JPG 51.58 kb, 155 downloads since 2013-02-26 

IMG_4366.JPG, 52.46 kb, 640 x 480
IMG_4366.JPG 52.46 kb, 130 downloads since 2013-02-26 

IMG_4370.JPG, 55.02 kb, 640 x 480
IMG_4370.JPG 55.02 kb, 140 downloads since 2013-02-26 

IMG_4371.JPG, 58.16 kb, 640 x 480
IMG_4371.JPG 58.16 kb, 130 downloads since 2013-02-26 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

19 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-02-26 19:26:46)

Köpes fjädrarna för sig?

Post's attachments

IMG_4362.JPG, 61.86 kb, 640 x 480
IMG_4362.JPG 61.86 kb, 167 downloads since 2013-02-26 

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

20

Jag skulle föreslå att du köper en kopplingssats alltså lamell och tryckplatta urtrampningslagret köper du för sig.
När du beställer välj rätt tryckplatta dem med ring på.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

21

Just d ja tryckplattan finns som modern solfjäder ser lite annorlunda ut mot den du har nu men passar.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

22

Det är lamellen som rasat sönder. Tryckplattan är den på bilderna 4370 och 71.

Lamellen är inte möjlig att plocka isär så när du beställer en så får du en med alla de delar du har lösa, fast i ett stycke. (Alla lameller har ju inte heller fjädrar)

Hur mycket duska byta? Tar du ut motorn ofta och har en stram budget? Byt då bara lamellen, annars skulle nog de flesta byta både lamell, tryckplattan och urtrampningslaget samtidigt.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

23

Det är lamellen som havererat, tryckplattan är den med tre armar. Den ser hel ut.

Jag har nog nån gammal 200mm lamell liggande, som du kan få ICQ/ab
Men jag tycker som Torpa. Köp ny kopplingsats, lamell tryckplatta och urtrampningslager.

Buss 65
Ghia 57

"If you can't fix it with a hammer, You've got an electrical problem"

24 Senaste redigerad av luftgekühlt (2013-02-26 21:31:35)

Tack allihop. Jag beställer det hela nu när motorn är ute.
Jag beställer som beskrivet:
"kopplingsats, lamell tryckplatta och urtrampningslager"
& så:
"rätt tryckplatta dem med ring på"

och som Torpa säger, inga problem med solfjäder tryckplatta, väl.

Är CSP lämpligast?
Hur mycket ont kommer det göra i plånboken ska jag räkna med?

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

25

Det ser ut som lamellen har varit vänd åt fel håll

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab