1

En bra träff med mycke bilar på lördagen. Undrar om de inte är fler än jag som tycker träffen borde avslutas på söndagen.  Hela träff stämningen dör efter pris utdelningen på lördagen. Live bandet spelar i onödan. Nästan alla har åkt hem. Inget har öppet. Knappt toaletterna. Varför inte ha pris utdelningen mellan 10-11 på söndagen. Då hinner de som har långt att åka komma hem. Har man brottom kan man åka tidigare. Hela träffen kommer att bli bättre och jag tror fler folk kommer att komma om man förlänger träffen.

Vad säger och tycker ni andra?

Ju fler som säger vad de tycker ju större chans att påverka.

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli!

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

2 Senaste redigerad av ozeo (2013-02-22 11:43:51)

har väl redan diskuterats lite i brc tråden men håller helt med.
jag va en av dom som va sist ut när de stängdes kl 12(eller va de senare?) på söndagen.
lördagskvällen borde va den som drar mest istället för fredagen?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

3

Håller med till fullo. Lördagskvällen var heldöd. Fanns inget o köpa på söndagen heller, typ kaffe o mackor:( Nä, spar finalen o prisutdelningen till söndag är mitt önskemål.

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

4

Rom byggdes inte på en dag som man brukar säga...
Kommer nog utvecklas vart efter åren går. Man kan inte klandra arrangörerna för att vara lite återhållsama till en början.  ICQ/ab

Mera känd som jb...

5

Eller att bandet spelade på fredagen om dom tycker det är drygt att ha på söndagen. Man är ju ändå kvar tills söndagen så varför inte ha det då.

VW typ1 1961  ????hp
VW typ1 1965 1500T
VW typ1 1973  350hp

6

Jag tycker att det är en bra träff, ska man flytta exempelvis prisutdelningen till söndag så är det helt plötsligt en tvådagarsträff med allt vad det innebär. Då måste alla vara kvar och då ställs det lite andra krav på aktiviteter även dag två.
Nu är det en endagarsträff med övernattningsmöjligheter.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Visst är de en bra träff. Men den kan bättre. Lovar att fler kommer att stanna kvar om de blir en 2 dagars. Fler kommer nog komma också. De som har långt att åka kommer nog de är värt att åka om de är 2 dagar. Sen som så många andra träffar som avslutas på söndagen.  Brukar pris utdelningen va lite för sent för de som har långt att åka. 10-11 på söndagen kan vara en lämlig td.

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

8

Var första gången i somras för mig och jag fattade inte alls varför så många drog på lördagen  Default/hmm

9

Som det var i år så betalade man ju för en tredagars träff så man känner sig lite lurad, säger som jag sa på fb, prisutdelning och så man kan köpa macka och kaffe på söndagen.

typ1 57, 66 typ14 68
typ2 65, 75 typ3 62 typ4 73
Och husvagn 65.

10

Första året var jag tvungen att åka hem Lördag e.m. - men 2012 var jag med alla tre dagarna.

Vi ifrån Norrköping har ju "inte så långt", men det tog ju kanske 5 timmar att köra med rast och så...
Då är det är ju jättebra att man kan komma på fredagen till denna "endagarsträff" på Lördagen?
Själv tar jag det hellre lugnt på Lördagkvällen och åker hemåt på Söndagsförmiddagen.

Jag vill inte skylla på arrangören, men skulle man samlas i (det enda) "festtältet" var man ju tvungen att köpa deras dyra 33cl öl....
Brukar själv hålla mig till folköl...(bra när man skall åka hem tidigt?)
Såg flera personer som satt sig utanför (jo det fanns en lugnare plats där man kunde prata) som blev avvisade/fråntagna egen öl av vakterna.
Inne var det öde, vi som var där och åt satt långtifrån pga ljudnivån...

http://i.imgur.com/C9fwHDu.jpg

Ett önskemål vore väl en träffpunkt utan kommersialism och "vakter", som det var nu så gick man ju in på "krogen" för att få sitta samt se bandet...
Och skall det festas är fredagkvällen bättre? Men jag tror inte deltagarna festar så hårt.....;-)

Men detta visste ju inte de som åkte hem på Lördagen, så......(?)

11

Tanken med tältet måste justeras.. Som tidigare nämnts har det ekat ganska tomt där och de som i brist på annan sittplats
tog sig en sväng in där gick därifrån med nedsatt hörsel..
Ett mindre tält kan vara lyckat för att få folk att närma sig varandra ICQ/ae
Alt lägga festandet och tältet på fredag som tidigare nämnt tror jag på.

Men allt vi skriver här måste komma till rätt persons hörselgångar för att det skall vara till någon nytta.

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65

12

Johan Grape läser på den här sidan, han är tom registrerad.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

GB skrev:

Var första gången i somras för mig och jag fattade inte alls varför så många drog på lördagen  Default/hmm

Samma här, kom tillbaka från dragracing och då packade större delen ihop och försvann.

14

Tycker ockaå att betala för 3 dagars när allt dör på lördag eftermiddag känns fel. Ang party tältet så hördes de ända till camping plasten. Varför inte ha som valiga bug run. Fast som nu med bara luftkylt och pris ut delningen tidigare på söndagen. Sen de där ang vatten kylt.  Att drag bilar till de som kör racing släpps in är okej. Men de släpps in även andra vattenkylda. Känns fel då de är sagt att de ska vara en luftkyld träff.

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

15

För min del spelar det ingen roll att nån vattenkyld släpps in. Speciellt om det är nån roligare bil. Väljer tex nån att komma dit i en schysst hotrod, så är det ju bara trevligt. Höll tex inte en Saab 92 på att få people choise på Aircoolers/ströboxers träffen för nått år sedan  ICQ/ab

Men det är ju skillnad på vattenkyld och vattenkyld. Men det har blivit sånt extremt motstånd till annat än luftkyld VW,men det behöver ju inte bli som Bugrun. Men en parkering inne på området för övriga bilar äldre än tex 1970 skulle inte jag ha nått emot. Det skulle ju bara höja träffen.
Ser man till många andra hobbybilsträffar, så är det nog väldigt sällan inte luftkylda Vw släpps in.

Anledningen till att jag åker hem på lördagen är att jag har relativt nära hem och att det inte händer nått på söndagen och att man känner sig lite rastlös därute. Det är lite för stor arena för 400 bilar och lite tråkigt träffområde och inte direkt nått att göra i närheten. Ett flygfält mitt ute i ingenstans. Det känns som att man går runt i en fyrkant på 300x300 meter. Förutom dragracing så händer det inte så mycket. Men jag är ganska rastlös, så tre dagar är mycket för mig. Komma fredag kväll och åka lördag em passar mig perfekt.

Jag tycker det är lite samma sak med SCC. En kanonträff, men den ligger på ett grymt tråkigt område, där man inte kan göra så mycket mer.

Men man är väl kanske lite bortskämd med Mantorp. Jag gillar hela det området. Det är liv och rörelse. Man kan sätta sig och dricka en öl och kolla på bilar som åker runt. Det är små olika träffområden på själva träffen. Man kan åka iväg och käka och handla i ganska nära anslutning mm. Men det enda som är synd att dragracingen är dålig och att de vattenkylda har tagit över.

Sen täcker nog Mantorp upp ett större område med Vw:s. Ser man till en radie på 40mil runt Mantorp, så täcker man upp större delen av Sveriges befolkning plus Danmark, Norge och Finland.

Tierp ligger lite off på det viset, så jag har svårt att se att det kan bli en riktigt stor träff som krävs för att den ska hålla i tre dagar. De 30-tal bilar som nu kommer norrifrån täcker inte upp för de danskar, skåningar, smålänningar och hallänningar som nu tycker att det är för långt.

16

Tror den största anledningen till att Bug run classic har kommit till världen är för att Grape hörde många missnöjda kommentarer ang Bug run mantorp. Folk ville ha en ren luftkyld träff med dragracing. Även för att tävla mot scc. Är de en luftkyld träff så ska inga vattenkylda komma in.  Tror att fler håller med. För börjar de släppa in några blir de bara fler och fler. Sen har vi en kopia på mantorp. Som jag sagt förut tror jag att om de blir en 3 dagars kommer flera komma. Även de som har långt att åka. Skulle jag ha tex 70 mil att åka skulle jag nog tveka för att åka på en 1 dagars träff. Fler dagar = flera besökare. Racing banan är bättre än mantorp. De lockar nog fler från utlandet. Ang handla.  Tierp centrum ligger inte långt ifrån anläggning.  Så handla är inget problem.  Gjorde de själv förra året

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

17

Jo, Men problemet på Mantorp är ju inte att det släpps in nån vätskekyld veteranbil från 30-60 talet. Utan det är ju att Bugrun Mantorp samarbetar med Svenska Volkswagen , passat och Gti klubbar. Det är ju bilar som inte har nått gemensamt med luftkylda Vw:s förutom ett märke i fronten.

Visst skulle det komma lite fler med en tre dagars, men det kräver ju en hel del extra av arrangörerna. Det måste ju arrangeras nått. Det krävs ju lite för att man ska åka tex 70 mil enkel resa till en träff.

Har man möjlighet att åka 70 mil enkel resa, så har ju många en hel del träffar att välja imellan. Och då krävs det ju nått extra för att man ska åka just till Tierp istället för nån europaträff eller SCC.
Tierp är ju en bra träff, men förutom dragracingen så är det ju inte så mycket att hetsa upp sig över. Möjligtvis Gurras splittrailer första året.

Sen konkurrerar ju Bugrun med sig själv. Jag hade nog hellre sett en stor träff, än tre mindre som det är nu. Nu har man ju Malmö, Mantorp och Tierp att välja i mellan. Risken är ju att det i fortsättningen håller sig runt 300-400 bilar/träff istället för en stor med 1200.
Plus att SCC är en stor konkurrent då dom ligger så nära varandra i tiden. Många väljer nog antingen Tierp eller SCC, inte både och. I alla fall, så var det många som jag känner hoppade över SCC förra året fast de har åkt dit tidigare.

Sen är nog jag ensam om att gilla SCC:s dragracing mer än Tierp  ICQ/ab 
Jag gillar atmosfären och det genuina på SCC. Du är mitt uppe i dragracingen på ett annat sätt. Depåerna är träffområdet och man står bara några meter ifrån bilarna i starten och då det värms däck. Man känner ljudet och lukten och man är mitt uppe i det. Man går runt på gamla landningsbanor byggda av tyskarna under andra världskriget och det tuffar förbi Schwimwagens och Küblar.

På Tierp har du en helt annan överblick, men arenan är ju byggd för riktigt snabba bilar, så det känns lite tamt att se bilar där som inte åker topptider. Sen har jag för mig att klasserna blandades hejvilt förra året. Möter en besiktad gatbil med gatdäck nån av dom snabbaste turbobilarna, så ger det ju ett ännu långsammare intryck att se gatbilarna på banan.

Nu har inte jag kommit med nått konstruktivt, utan mest allmänna tankar och funderingar  ICQ/ab

18

Det är nog många som inte kommer att vara närvarande på prisutdelningen om den flyttas till söndagen. Det blir ingen tredagarsträff bara för att man flyttar på den, det krävs rätt mycket mer aktiviteter för att hålla folk kvar om de inte vill festa på campingen.

Ali G

19 Senaste redigerad av rogga (2013-02-23 09:15:14)

sen Demian.... är det ju en VW träff... inga saabar, hotrods etc har något där att göra.... då kan man ju lika gärnna åka på classic car week.... ICQ/ad
ta det inte fel... jag tycker om dom flesta gamla bilar... men på en VW träff, skall det bara vara just VW..
och själv struntar jag helt å hållet i dragracing, tycker att det är fränt i 4min, dockvill jag kolla in bilarna...men då vill jag att dom skall så i depån...... annars är det så svårt å se fräna lösningar Default/lol  Default/lol

sen ligger Tierp bättre till i Sverige för "alla"..... jag har ju åkt till Mantorp i 20+ år och har aldrig gnällt på avståndet... 60mil... nu är det 30mil.... så om nu några skåningar och smålänningar får lite längre kan väl inte spela någon roll...är ju ändå bara 1gång om år...
och tänk på t,ex SteffeP som åkt till Mantorp och har haft 120mil enkel.... han får ju bara 90mil nu.... ICQ/ad

20

Nu var det här med att inte jag stör mig på andra bilar bara en liten synpunkt. Jag tycker absolut inte att det ska bli en blandträff.  ICQ/ab   Men det känns ju som att många går i taket bara för att Häsä rullar in i sin Cheva på marknaden för att sälja prylar. Hade han kommit i en Audi A6 hade ingen brytt sig. Det är "hatet" mot andra entusiastbilar som jag har så svårt att förstå.

Visst har du rätt i att Tierp ligger "bättre" till på ett sätt. Det ligger ju mer mitt i landet. Men det beror ju på hur man ser det. Det ligger ju inte mitt i landet befolkningsmässigt sett. Och ni norrlänningar verkar ju inte ha nått problem med att åka långt, så ni dyker ju upp ändå vart det än ligger  ICQ/ab

Sen är det svårt att jämföra tex SteffeP och dom andra som kommer långt norrifrån med nån annan som har 90mil. De som har 90 mil söderifrån är ju danskarna. Är de beredd att åka 90 mil, så har de många stora träffar i europa att välja imellan där många ligger närmare. Så jag förstår att de drar sig för att åka till Tierp. SteffeP&Co måste ju åka det avståndet för att överhuvudtaget komma till en större träff Default/lol

21

Som rogga sa kan de som vill se olika gammla bilar åka på andra träffar. De är en luftkyld vw träff. Vill man se vattenkylda vw åker man till mantorp. Har inget emot golfar eller andra gammla bilar av olika märken. Alltid roligt att se men står de luftkykt vw så gör de. Sen kan jag förstå om säljare kommer med vattenkylda bilar. Ju fler som säljer saker desto bättre.

Vw Typ 1 56
Vw Typ 2 66

22

Bug Run, Motorsoffan nästa onsdag den 6/3
http://www.nitroz.se/motorny/visa.asp?f … rsoffanny/

23

marknaden på tierp 2012 va ju bara den värd att åka och dragracingen va ju också bra ICQ/ab

men betala för 3 dagar va lite väl när man kom dit lördag morgon 02.00 o åkte därifrån lördag eftermiddag, inte ens en dag va man där för 300kr ...

ålands volkswagen klubb på facebook

24 Senaste redigerad av Perra (2013-03-05 13:20:52)

Hmm!
Är det så att man betalar för 3 dagar?  ICQ/ad
Enligt BugRun´s hemsida så är det en tvådagarsträff. Det står i alla fall på http://bugrun.com/ att det är träff 2-3 (fre-lör)augusti.  ICQ/an

Typ1 bubbla-57 90-tals callooker   
Typ 3 Notchback -64
Typ1 Karmann Ghia-62 "frugans"
400+ VW leksaksbilar

25

Själv gick ja upp vid 3tiden lördag morgon sedan satt jag o skaka i en gammal dubbelhytt i 30mil o tvingades prata folkvagnar hela tiden, väl där var det ännu mera folkvagnar och folkvagnsprat, minns att jag skambjöd på en nos tutknapp som jag inte behövde, vilket slutade med en diskussion om vems hylla den borde ligga i, sedan åkte vi hem 30mil på kvällen i samma skakiga dubbelhytt... dubbelhytten var skitdyr, bensinen var dyr, maten dyr, tutknappen var nog kanske inte så dyr ändå och vad inträdet kosta minns jag faktiskt inte, men det var värt varenda öre. ICQ/ab