1 Senaste redigerad av stenis (2013-02-19 17:27:50)

Är det någon som har en eller som har haft en Trimco motor?
Är lite spekulant på en 1600 motor som skulle ligga på 2100cc,
motorn har en 2-ports förgasare med ett insug design by Trimco.
Svårt att veta vad man ska betala när man ej vet något om motorn.
Skulle vara glad om någon har info, om det kan vara något av värde.

Det är inte så roligt att köpa grisen i säcken...

Samba buss 1965 Buss 1967 Bubbla 1951

2

Kompisen har en i sin cabb , den motorn går väldigt fint , dock osäker på kubiktalet.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

3

Jag har haft ett flertal av Trimcos motorer i min verkstad för genomgång.Tidiga motorer var ofta bra och byggda med kvalitet. Ett återkommande problem var oljeläckage pga han envisades med att plana blockhalvorna och borra till standardstorlek i ramlagergången. Följdproblem blev ovalt oljepumpshål plus ovalt packboxhål (oljläckage). Ibland satt även kammen fast eller gick trögt. Dom motorer som byggdes på nya block var ofta bra och hade inga problem med oljläckage. Han gjorde mycket för VW-hobbyn och var och förblir en ikon inom VW men som pga omständigheter gick bort alldeles för tidigt.

4

Är inte hans motorbyggen mer i kategorin "kult, kul, fränt" än bra bruks/effekt-värde?

5

Håller med Landelius där. Vet motorer som lämnat alldeles för lite effekt med tanke på vilka delar det satt i men har inte analyserat varför.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

På ett block jag håller på med som kommer från Trimco sitter det en Trimco skylt med årtal och vad som är gjort på blocket på höger sida av blocket nedanför generatortornet (Mot tvåans cyl.)
Att det sitter en Trimcoinsug på en motor betyder ju inte att den är byggd av honom.

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

7

PunBB bbcode test