1

Nybörjare både på forumet o på luftkylt.

Tony heter jag iaf och ska nu på sön iväg o inspektera en 1600 tl -73.
Tar gärna emot tips vad som ska kollas lite extra, tex var rosten kan finnas mm.

Sen har man ju miljoner saker som snurrar i kolan. Vill ju naturligtvis sänka den lite, stämmer det att typ3 har justerbar framvagn org?

Ett fel på den är att stötarna är dåliga, är det samma som typ1?

Ja vi börjar där, så ös på med bra o veta nu o hjälp en nybörjare !! ICQ/ag

2

Rost finns framförallt ihjulhusen och ramhuvudet men även i trösklar å värmekanaler. Stötarna har på typ 3 ögla i båda ändarna, vill minnas att bublan har ögla pinne. Övrigt att se upp med är bromsar med fyrkolvsok fram för det är svårt med bitar och funktion. Sänka en typ 3 är både fram och bak att flytta i splinsen.

3

Vw typ 3 är en mycket rolig bil att äga och köra.
  Rost: på dom senare årsmodellerna så den du ska titta på är det väldigt vanligt att det är mycket rostigt i hjulhusen fram strax åvanför och bakom hjulet.Kolla även stötfångarinfästlingarna och tröskellådorna brukar rosta friskt. Under baksätet i bägge hörnen mot bakhjulen är det nästa alltid rostigt. A stolparna både nere och uppe under rutan kan vara rostigt. Framskärmarna brukar vara utbytta mot plastskärmar annas brukar dom vara rostiga uppe vid hörnet vid dörren och rutan och nere vid tröskeln. Bakskärmarna kan vara rostiga i nederkant(brukar finnas ekonomiplåtar att köpa) . Så nu har jag skrämt dig tillräckligt  Default/yikes  Default/yikes
Allt handlar ju om vilken prisklass den är i. 73 är ju en långnos och dom är ju i regel billigare än kortnosarna(60talare) Det finns ju aldrig så många tillsalu men för 15-20 000kr bör man få en hyffsad långnos.
Stötarna?? Störtdämparna eller störtfångarna?????
Hoppas jag har varit till lite hjälp i varje fall.
Lycka till!!!!

4

Tack till er båda för nyttig info!!
Den var prov bes för ca 3 år sedan o fick ingen anm/bra o veta på rost, har sedan stått still i ett garage, så förhoppningen finns att den är skaplig  ICQ/ad

Var lite otydlig med stötar, menade stötdämparna.

Tydligen skulle klädseln på förar stolen vara dålig, tips på företag som sälger sådant o även andra delar. Har ju tittat på några sidor men vilka är bra billiga seriösa.

5 Senaste redigerad av gonzo74 (2013-03-05 18:46:36)

Jaha, gjorde slag i saken o köpte objektet. Begränsat med rost o det va det viktigaste för mig.

O nu lite frågor  ICQ/ag

Den behöver nya stötdämp, har kollat runt lite men vad är värt/ovärt bra märken/sämre ? Har kollat på vwheritage fanns bugpack något att ha?

När behöver man kortade dämp, hur många hack?

Finns ett komp tändkit på vwheritage någon som provat eller ska man låta bli rakt av?
Tänkte mest på att fördelaren va en "kopia" av 009.
http://www.vwheritage.com/vw_spares_Ign … tartPage=1

Ska försöka o fixa lite bilder så småningom.

Hare // Tony.

6

Grattis till köpet. En trevlig modell. En luftfylld vw som är lite mera bil an typ 1 Och 2

Varför ska du byta fördelarna? Är den som sitter på trasig? Om du inte byter gasade insprutning rller så är ju original ofta bra.

Brukar handla mycket på classic vw up North, men har även bra erfarenheter av CSP.

Lycka till

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

7

Tackar, om inte annat så lite mer ovanliga på gott o ont.
Har hört att tändningen blir bättre o lite mer exakt med en sådan fördelare, och tänkte eftersom det va ett kit med allt i tändväg bara.

Den behöver en grundlig service då den stått länge, o jag inte har en aning om när något va bytt sist + att det är skönt om den går som den ska ICQ/ag

8

Så länge resten av motorn är original finns det inget som fungerar bättre än originalfördelaren.

009 är en universalfördelare på gott och ont, dvs. den går att använda på alla motorer, men fungerar inte speciellt bra på någon.

9

Grattis typ 3 är underbara framför allt att köra... Jag handlar allt på http://www.paruzzi.com/se/
Lite bökig sida men dom är klockrena stämmer alltid med delarna och fort går det. ICQ/ae

Lycka till

West Coast Volks attitude is everything

10

Ok, bra o veta med fördelaren !!

Jo har kikat lite på Paruzzi, rörig sida ja! Ja får se var beställningen hamnar.

Det där med sänkning o kortare dämpare o märke på dämpare några bra tips?

11

Jag vill slå ett slag för Csp. Ring dit och förklara behoven. Per har koll på Typ3 och vet vilka delar som funkar och inte. Ofta när jag ringt har jag tyckt jag haft ganska bra koll själv på vad jag ska ha. Men så har Per någon klok tanke eller insikt som gör att jag handlar andra prylar i slutänden. Rätt prylar och inte sällan billigare prylar. Den servicen får man inte genom en webbshop.
Grattis till köpet! Instämmer. Typ3 är fantastiska bilar.

12

Tackar för nyttig info!
Är lite så jag känt att man vill fråga o ha en konversation, går ju via webbshopar med men lite knöligt med olika språk med missförstånd som följd mm.

Man kanske stirrar sig blind på dom billiga priserna utomlands.

Tack till alla som svarat och hjälper en nybörjare !!

13

Ny dag nya funderingar... fram bromsarna på -73 verkar ju speciella  ICQ/ac  Det finns inget ombyggnads "kit" eller andra ok som passar?

Sido rutorna bak (fastback) hur vanligt är det med pop out i sverige? På hö sida sitter ett fast o vä pop out, gissar att vä är monterat efteråt då det ser lite taffligt ut.

Behöver lite delar så provar o lägga in en annons på köpes // Tjenis.

14

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 37#p185037

I denna tråden har Bad-reaper kommit fram till att det finns volvo-ok som passar på 73an.
Kolla med honom ICQ/ab

15

har du funderat på "sport avgassystem" utan värme kamrar så får du gärna höra av dej! mina e kass!

16 Senaste redigerad av gonzo74 (2013-03-12 23:18:52)

Har monterat ett "ormbo" och ljuddämpare precis nyligen faktiskt, vad fundera du på? Och ersättnings rör.
V-kamrarna var bort mont när jag köpte bilen.

17

Körde en 1600 ett tag med ormbo på original värmekammare.
Tyvärr lossnade någonting inne i motorn och jag fick tag på en renoverad utbytesmotor med ett helt nytt originalavgassystem på. Det var så lätt att bara byta rakt av och sätta i den kompletta nya originalmotorn att jag gjorde det. Hade den som bruksbil då och var beroende att få igång den fort.

Innan toppade bilen i 140-150 och var rätt så pigg, efter så toppade den i 120-125 och kändes mycket slöare. Ormbo är grejen ICQ/ab

18

Jo, va var det för märke på ditt system?
Det jag monterat är ett under att jag inte lämnat det till återvinning EFTER att jag kört över det med en stridsvagn!

Att det klarade sig beror på att jag inte betalat för det(följde med löst vid köpet) och att jag är så sugen på att se om motorn funkar över huvud taget.
JA jag köpte bilen utan att veta det  ICQ/ad hehe.

Våld vinkelslip svets o brytspett behövdes för att få dit det  ICQ/ac

Och så igår trodde jag att stunden var inne, uppstart!!!

MEN nää, lite soppa i tanken, lite startgas i luftrenaren, lätt pumpning på gasen.......den tänder till o DÖR.
Provar några gånger till....... sniff sniff luktar soppa lite för mycket..... dyngsurt under soppa pumpen, den plockas bort och isär, membranet trasigt meeeeen kom igen!!

Så nu måste det summeras o beställas delar ganska omg då det är en hel del kvar o göra innan den kommer ut o den SKA ut i ÅR hoppas jag.

19

Det var ett thunderbird för typ 3. Inte nåt dyrt och avancerat. Det finns ju inte jättemycket att välja på. Detta var då (10 år sen) billigast.

20

Precis ett sånt jag har, passade ditt bra???

21

Nä tror det var en hel del bända för att få dit det. Men det var billigt...

De enda jag använt som passar bra är de som kostar mycket, helst som är justerbara i alla ledder för att passa motorer med olika slag/bredd.

Köpte ett s&s till typ 1 i mitten av 90-talet. Det har passat bra på olika std-bredds motorer utan modifiering trots att bredden är fast.

22

Länge sedan man skrev något här.
Pillade lite med 1600:an idag, fått lite nytändning då en kompis köpt en typ1 -73 så till våren/sommarn vill jag ha min färdig.
Den går dåligt, och i min värld känns det som förgasar relaterat. Finns ingen tomgång och bluddrar o små skjuter vid jämn gas, gasar man till o varvar upp den går den hyffsat.
Såg att det sitter "olika"(tror jag) förgasare på, den högra heter 32-34 PDSIT 3, den andra 32-34 PDSIT 2.
Ska båda heta samma vilket jag fått för mig, sen kanske det inte skiljer så mycket på dom så det ska funka ??

MYCKET tacksam för svar!

23 Senaste redigerad av PeCe (2014-10-27 07:28:05)

Du har rätt förgasare, -2 benämner vänster sida och -3 höger.
Jag skulle börja med att ställa tändningen efter din motors specifikation, därefter ställa ventilerna, se så bränslet kommer fram till förgasarna. Då har du uteslutit några saker. Har du konding på fördelaren? Prova byta, den brukar ta stryk.

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

24

Ny fråga... funderade på om detta är något att ha, känns som ett filter borde hålla oljan renare än silen som sitter orginal.
Någon som provat bra eller anus ?

http://www.classicvw.se/oljefiltersats- … ts_id/1869

25

Det har skrivets om det förr och det är inte bra alls eftersom det sitter på sugsidan, täpper det sig kan inte pumpen suga olja och även om det är rent så ger det ett motstånd som inte pumpen är gjord för och den kan då gå torrt.
Jag själv skulle inte använda ett sånt.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(