1

Vad tror ni om detta...
I dag har jag 5.5"-fälgar med ET25 och 205/60 bak och det ser visserligen 70-taligt ut, men riktigt så tidstrogen vill jag inte vara.
Det går precis fritt från skärmkanten när det fjädrar in och jag vill inte röra kanterna, men om jag breddar fälgarna med bibehållen ET så borde det väl inte ändra däckets förhållande till skärmkanten? Det kanske till och med kan bli bättre plats när däcken inte bullar så mycket?

Jag har inte mätt hur bred fälgen kan vara innan det tar i bärarmen etc, men jag skulle vilja sikta på åtminstone 7" för att få lite rakare däckssidor.

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

2

Om du behåller samma et så kommer du få ut fälgkanten närmare skärmkanten.
ET är förhållandet mellan fälgbanans centrum och anläggningsytan på fälgen.
Dvs behåller du samma ET och byter till 2" bredare fälgbana så breddar fälgen 1" utåt och 1" inåt

Nytt mob nr...

3

Ja jo, det vet jag, men frågan gällde om däckets läge i förhållande till skärmkanten kommer att ändras beroende på den miskade "svällningen" av däckssidan.
Om det är tight idag, kommer det bli bättre eller sämre med en bredare fälg? (En fälg med samma ET som jag redan har)

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

4

Det beror ju på vart på däcket det tar i och vilken bil det är Default/hmm

Men det du gör är att du drar ut däcket vid fälgen och det ändrar inget vid slitbanan, men är det på sidan det tar i blir det värre Default/hmm

Bättre kan det inte bli Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

5

Bilen är den första i min signatur och du har ju rätt i när du säger att det har att göra med var på däcket det tar i, så logiskt tänkte jag inte... Det tar i yttre delen av slitbanan ca "kl 10" på höger skärmkant och eftersom bilen inte är jättelåg så tror jag nu att det inte blir värre än idag. Man skulle ju kunna förskjuta fälgbanan inåt så mycket som går. Konstigt varför allt måste bli kompromisser här i världen. ;-)

Tack för inputen!

/Niße

1303S -73
Golf GTI 16V -88
Passat TSI 280 -18

6

Här har du hur däcket kommer ändra sig med 7" fälgbana
http://i280.photobucket.com/albums/kk168/iooor_21/willtheyfit_zps75fdb09b.png

Nytt mob nr...