26

Har precis blivit varse att nya "originalpumpar" levererar högre tryck än vad Weberförgasarna klarar av ca:4-5 psi. Man bör ligga på eller under 3psi. En tillsnyggning av en originaltopp med 35,5 insugsventil och dubbla 36 idf ger utan problem 80hk. det finns ingen anledning att porta topparna max om man inte tror att motorn får ut motsvarande hk. Resultatet av stora portar på liten motor blir som en ketchupflaska allt kommer på en gång och högre upp i varvtalsregistret. Om inte så var fallet skulle man kunna montera Pautertoppar med 48 insugsventil på en 1600 och tro att man skulle få ut över 200hk. Hk sitter inte bara i topparna utan i hela kombinationen.

27

Grandell79 skrev:
stickan skrev:
Grandell79 skrev:

Satt precis o läste lite i How to rebuild your volkswagen engine. Om jag tyder siffrorna rätt så är mina toppar(113.101.375) från en 1600 dock så står det i boken ett A efter.. Är det någon som kan bekräfta??

//tommy

Kolla om hålen för cylindrarna är 94 mm för då är det 1600-toppar!

OK!! Tackar!!

Kollat nu! Styvt 90mm är det!

Ja,då är det nog 1300-toppar.. ICQ/ac

28

Skit då!!

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

29

Följdfrågan blir då om det funkar att sätta en bränsletrycksregulator efter originalpumpen? Har annars för mig att det går att schimsa pumpen för att ändra tryck..

Det optimala är ju givetvis om man har möjlighet att flöda topparna och anpassa dem efter ändamålet, mkt sitter ju i kamaxeln med lyft och duration också, likaså insug, förgasare, halsringar, avgassystem, osv. Det är ju en fördel om samtliga komponenter är avstämda till ungefär samma varvtalsregister.
Själv har jag i princip maxportat mina toppar för att sen plasta långa radien en aning och på så vis fått en uträtad konisk kanal som inte är så mkt större än original.

30

Det fungerar båda att chimsa och har regulator till en originalpump. Man måste kolla allt när man ska frångå original och inte förutsätta att något är bra från början. Som stockholmarrn sa; "Att meta e att veta!".

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

31

Ja, jag har läst nånstans att det går att schimsa om originalpumpen, men då känner jag personligen att det är smidigare med en ställbar bränsletrycksregulator.

32

Att schimsa den e ju enkelt, behövs bara en hög packningar och en tryckmätare..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

33

Jovisst, men en regulator med mätare kostar inte många kronor mer, dessutom får man filter med på köpet.

34

jag provade att schimsa men för att få ner trycket under 3psi så blev slaget så kort att flödet blev för dåligt. Hela grejen är att man kan fortfarande använda pumpen men i serie med en regulator vilket funkar bra då flödet från pumpen är i överkant av vad man behöver för en dubbelfögasarmotor runt 1600-1835. Det funkar även bra med CB:s inlinepump (Carter) som har bra flöde men lågt tryck.

35

MrPete skrev:

Jovisst, men en regulator med mätare kostar inte många kronor mer, dessutom får man filter med på köpet.

Tips på de, länk kanske? Default/smile

36

Men det går att få en originalpump att fungera på en motor som går låga 13 i en olättad Typ1, utan att soppabrist.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

37

Nu var det ju tryckregulatorn det var fråga om, istället för att testa olika schims och montera en mätare.. har inte sagt nåt om originalpumpen flödar tillräckligt eller inte.

Jag tänkte köpa en sån här:
http://www.ebay.co.uk/itm/370733657348
regulator, mätare och filter i ett, snygg dessutom.

38

Personligen gillar jag Hollys regulator och den stryper inte flödet när den sänker trycket.

Ali G

39

MrPete skrev:

Nu var det ju tryckregulatorn det var fråga om, istället för att testa olika schims och montera en mätare.. har inte sagt nåt om originalpumpen flödar tillräckligt eller inte.

Jag tänkte köpa en sån här:
http://www.ebay.co.uk/itm/370733657348
regulator, mätare och filter i ett, snygg dessutom.

Ja den tilltalade mig med.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

40

Svwerker skrev:

Personligen gillar jag Hollys regulator och den stryper inte flödet när den sänker trycket.

Ja, de såg ju inte helt tokiga ut heller, fast inte samma stuk som en filter king har, lite modernare utseende. Sen får man köpa till filter och mätare.

41

http://www.ebay.com/itm/Facet-Silver-To … 1c30071890

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

42

Nu är det ju så att alla har olika uppfattning om vad en originalpump är. Pumpen jag talar om är en kinaprodukt som efter lite koll idag visar sig ha armen som stången trycker på i ett  läge mellan kort och långa tryckstången. Orsaken jag tog upp det är att folk som får problem med dubbla knasare kan kontrolera sin pump. Hur fort det går att åka med en äkta originalpump är det ingen som vet, jag vet bara att dom som går att renovera flödar enormt vid 7000 varv. När man schimsar under pumpen för att sänka trycket vid vilket varv skall man mäta? 2000 eller 7000?

43

Grandell, det kitet blir nog alla tiders ICQ/ab Jag kommer köra med nåt liknande. Även om flödet skulle strypas något så räcker det gott och väl.

44

MrPete skrev:
Svwerker skrev:

Ja, de såg ju inte helt tokiga ut heller, fast inte samma stuk som en filter king har, lite modernare utseende. Sen får man köpa till filter och mätare.

Det är ju en smaksak, jag vill ha så lite prylar som möjligt i motorrummet och varför ska man ha mätaren där? Senast jag åkte folkvagn så såg jag inte min regulator.  ICQ/ab

Hans Landelius skrev:

Nu är det ju så att alla har olika uppfattning om vad en originalpump är. Pumpen jag talar om är en kinaprodukt som efter lite koll idag visar sig ha armen som stången trycker på i ett  läge mellan kort och långa tryckstången. Orsaken jag tog upp det är att folk som får problem med dubbla knasare kan kontrolera sin pump. Hur fort det går att åka med en äkta originalpump är det ingen som vet, jag vet bara att dom som går att renovera flödar enormt vid 7000 varv. När man schimsar under pumpen för att sänka trycket vid vilket varv skall man mäta? 2000 eller 7000?

Som vanligt verkar kinaprodukterna slå en med häpnad.  Default/lol
Man måste ju mäta så att det räcker till det varvtal man ska upp i, mäter man vid 2000 och ska upp i 6 så vet man kanske inte om det räcker, eller?

Ali G

45

Svwerker skrev:

Det är ju en smaksak, jag vill ha så lite prylar som möjligt i motorrummet och varför ska man ha mätaren där? Senast jag åkte folkvagn så såg jag inte min regulator.  smile

Visst är det en smaksak, men var ska man annars ha mätaren? Hur ska du göra för att få den på tex panelen? Trycket måste ju mätas efter btr:en, så det blir antingen en lång extra slang eller elektrisk givare med sladdar fram.

Vi går lite off topic nu, så vi kanske ska återgå till ämnet.

46

Jag kopplar in en mätare när jag behöver den. Den gör ingen nytta när trycket är justerat men det ser bling ut för den som har den läggningen. ICQ/ab

Ali G

47

För egen del handlar det inte om bling bling, men den kan ju lika gärna sitta där när den väl är inkopplad, om än ingen nytta så gör den iaf ingen skada.

48

MrPete skrev:

För egen del handlar det inte om bling bling, men den kan ju lika gärna sitta där när den väl är inkopplad, om än ingen nytta så gör den iaf ingen skada.

Iosf så står de ju på annonssidan att mätaren ska plockas bort och hålet pluggas när trycket är satt...

"Once the pressure has been set it is recommended that the gauge be removed and an auxiliary blanking plug be fitted in its place when the job is complete."

49

Se där ja, det var mer än jag visste.. Fast jag tror egentligen inte det spelar så stor roll. Dragrace-åkare kör med bränsletrycksmätare. Visserligen åker de inga långresor, men jag tror inte gjort det om det var riskabelt.

50

Att man har mätarna permanent när man kör dragracing beror på att man vid varje uppstart vill ha örnkoll på att trycket inte är fel, att få soppabrist på en 500 000 kr är ingen picknick, blir mycket varma oljiga delar att plocka ihop vid banslutet.  Default/lol

Ali G