1

Hejsan

Har planer på och bygga lite motor.
Har nog fått tag på ett arborrat och upptaget vevhus(bara affären blir klar så)
Upptaget för 90,5/92 mm cylinder. Ett enkelreducerat block. Det lutar år 90,5 mm cylinder då de måste ha mer material kvar(håller längre??)
Sen har jag 2 dubbelports toppar med nr:113.101.375 (vw märke och nummer 27 under) Enligt säljaren från en 1300 med dubbelport. Ser inga sprickor.
Vad ska man göra med det? Porta? Hur mycket? Ventiler?
Sen vet jag inte så mycket mer. Öppen för alla förslag.  Vilken vev? kam? förgasare? Stakar? stötstänger? lyftare?
Som sagt helt ny på detta med motorbygge Så era förklaringar får hemskt gärna vara som man förlarar för en treåring ICQ/ab

Tack på förhand //Tommy

Ps motorn ska bara användas på väg så effekter på flera hundra hk behövs inte. En driftsäker bil som går bättre än original. 80-90 hk kanske om det är rimligt

Vw typ 1 1968.
Förhoppningar att få besiktad och kunna köras i år. ICQ/ag
Sen blir det kanske en mer omfattande renovering. (urspårning) ICQ/ag

2

Grandell79 skrev:

Hejsan

Upptaget för 90,5/92 mm cylinder. Ett enkelreducerat block. Det lutar år 90,5 mm cylinder då de måste ha mer material kvar(håller längre??)
Sen har jag 2 dubbelports toppar med nr:113.101.375 (vw märke och nummer 27 under) Enligt säljaren från en 1300 med dubbelport. Ser inga sprickor.
Sen vet jag inte så mycket mer. Öppen för alla förslag.  Vilken vev? kam? förgasare? Stakar? stötstänger? lyftare?
Som sagt helt ny på detta med motorbygge Så era förklaringar får hemskt gärna vara som man förlarar för en treåring ICQ/ab

Tack på förhand //Tommy

Ps motorn ska bara användas på väg så effekter på flera hundra hk behövs inte. En driftsäker bil som går bättre än original. 80-90 hk kanske om det är rimligt

1300-toppar brukar man inte ens kunna ta upp till 1600 cc och dom går absolut inte att ta upp för 92 mm cyl!

3

varför?? för lite matterial??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

4

Ok.. De va ju tråkigt. Går inte alls?

Vw typ 1 1968.

5

michaelth skrev:

varför?? för lite matterial??

Ja,absolut! Vissa gjutningar på 1300-toppar klarar upptagning till 1600,men på andra fräser man igenom.

6

Grandell79 skrev:

Ok.. De va ju tråkigt. Går inte alls?

Nä,tyvärr!

7

Och de är1300 toppar som jag har??

Vw typ 1 1968.

8

Grandell79 skrev:

Hejsan

Tack på förhand //Tommy

Köp den här så är allt redan klart
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=15537

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab

9

Det hade ju varit perfekt.. Synd bara att man inte har pengarna . HAde tänkt att mitt motorbygge kunde spridas ut en längre period. Får väl börja sälja mer gavlar för att finansiera motorn....

Vw typ 1 1968.

10

Det kommer bli betydligt dyrare att bygga din motor än 18k.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

11

Ika skrev:

Det anar jag med.. Fast under en längre period. Har inte jättebråttom. Fast kanske planerna hinner ändras under gången också. Man kanske inte behöver gå upp i cylinderstorlek för att få styva 80 hk?? Som sagt jag är öppen för all hjälp jag kan få.
Är ny men tummarna sitter där de ska.

Vw typ 1 1968.

12

Grandell79 skrev:
Ika skrev:

Det anar jag med.. Fast under en längre period. Har inte jättebråttom. Fast kanske planerna hinner ändras under gången också. Man kanske inte behöver gå upp i cylinderstorlek för att få styva 80 hk?? Som sagt jag är öppen för all hjälp jag kan få.
Är ny men tummarna sitter där de ska.

En till som tror att effekten sitter i slagvolymen.

Det som minst påverkar effekten är just slagvolymen. Toppar, kam, avgas, förgasare är det som ger effekt och då i första hand topparna, börja där för du kan aldrig få in mer luft i motorn än topparna klarar av att leverera.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Bättre o satsa på 1600 o lite fixade toppar då??

Vw typ 1 1968.

14

Många trimmade 1600-motorer levererar betydligt över 100 hk så dom 80-85 hk du eftersträvar är inga problem alls att få ut.. ICQ/ab

15 Senaste redigerad av michaelth (2013-02-11 09:15:48)

stickan skrev:

Många trimmade 1600-motorer levererar betydligt över 100 hk så dom 80-85 hk du eftersträvar är inga problem alls att få ut.. ICQ/ab

Om du skulle trimma en 1600 på ett "ekonomiskt "sätt, och utgår från ett arborrat block och säg 2 st 36 eller 40 mm weber.. Hur skulle ett lämpligt recept se ut..

Dyra toppar, fab? och sen.. ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16 Senaste redigerad av MrPete (2013-02-11 09:43:34)

Jag håller på att sätta ihop en 1600, dock snålar jag denna gången och öppnar inte blocket. Jag chansar på att een håller sommaren iaf och bygger om till nästa vinter igen.

As41 block från 1600
Ny mahle cylindersats, här kan du välja 85,5, 87, 88 mm, de passar men man får tänka på att cylinderväggarna blir tunnare. Viktade stakar o kolvar
043 toppar, bästa originaltopparna, behöver portas om du ska ha högre lyft, de dör ut efter 6mm
Nya rostfria ventiler, frästa ventilsäten, mina flödar runt 130cfm
Iom oöppnat block så har jag original kam, men 1,25:1 ger ju högre lyft
Ny schadek oljepump 26mm med in/ut för externt filter
1,1/2" merge extraktor
Dubbla weber 40 idf
Filter king regulator/filter
Facet soppapump
Msd 6al, blaster II spole, brytarlös bosch 009.

Enklast är ju om man får tag i en komplett sen 1600, så har man alla kylkåpor och kringutrustning. Dock får man tänka på att dubbla förgasare kräver 30hk fläkthus för att få plats.

17

Vilket är då bäst! Två små förgasre eller en större? Funkar två original?

Vw typ 1 1968.

18

Det behövs inte så mycket portning gör att komma upp i den effekten, lite puts plus bra sätesjobb. Det brukar fungera bättrr med två förgasare. Problemet med originalförgasarna är insugen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

19

MrPete skrev:

Jag håller på att sätta ihop en 1600, dock snålar jag denna gången och öppnar inte blocket. Jag chansar på att een håller sommaren iaf och bygger om till nästa vinter igen.

As41 block från 1600
Ny mahle cylindersats, här kan du välja 85,5, 87, 88 mm, de passar men man får tänka på att cylinderväggarna blir tunnare. Viktade stakar o kolvar
043 toppar, bästa originaltopparna, behöver portas om du ska ha högre lyft, de dör ut efter 6mm
Nya rostfria ventiler, frästa ventilsäten, mina flödar runt 130cfm
Iom oöppnat block så har jag original kam, men 1,25:1 ger ju högre lyft
Ny schadek oljepump 26mm med in/ut för externt filter
1,1/2" merge extraktor
Dubbla weber 40 idf
Filter king regulator/filter
Facet soppapump
Msd 6al, blaster II spole, brytarlös bosch 009.

Enklast är ju om man får tag i en komplett sen 1600, så har man alla kylkåpor och kringutrustning. Dock får man tänka på att dubbla förgasare kräver 30hk fläkthus för att få plats.

Original soppapump brukar räcka bra till dubbla 40IDF..

20

Jo, det gör den säkert, men den jag hade kändes så sketen o risig.. så jag kan lika gärna sätta dit en elektrisk pump istället. Så har man garderat sig framöver också.. en facet red top kostar inte mer än 5-600:- på ebay.

21

MrPete skrev:

Jo, det gör den säkert, men den jag hade kändes så sketen o risig.. så jag kan lika gärna sätta dit en elektrisk pump istället. Så har man garderat sig framöver också.. en facet red top kostar inte mer än 5-600:- på ebay.

Ja,en elpump är ju i varje fall perfekt efter att man kört soppatorsk.. ICQ/ab

22

Hehe, ja det är ju också sant. Fast det ska man nog försöka undvika i vilket fall som helst, tur att man har (som det verkar iaf) fungerande tankmätare ICQ/ab

23

Satt precis o läste lite i How to rebuild your volkswagen engine. Om jag tyder siffrorna rätt så är mina toppar(113.101.375) från en 1600 dock så står det i boken ett A efter.. Är det någon som kan bekräfta??

//tommy

Vw typ 1 1968.

24

Grandell79 skrev:

Satt precis o läste lite i How to rebuild your volkswagen engine. Om jag tyder siffrorna rätt så är mina toppar(113.101.375) från en 1600 dock så står det i boken ett A efter.. Är det någon som kan bekräfta??

//tommy

Kolla om hålen för cylindrarna är 94 mm för då är det 1600-toppar!

25 Senaste redigerad av Grandell79 (2013-02-12 05:58:31)

stickan skrev:
Grandell79 skrev:

//tommy

Kolla om hålen för cylindrarna är 94 mm för då är det 1600-toppar!

OK!! Tackar!!

Kollat nu! Styvt 90mm är det!

Vw typ 1 1968.