1

Halloj, snart dax att ta tag i lite motorjobb inför våren. Jag har en glappfri (är det ett ord?) 1641 motor som för visso går bra men läcker lite vid vevaxeln bakom svänghjulet så den skall ur snart för att bytas packbox. Jag har nya cylindrar (1679 cc) och nya originaltoppar som är lätt portade som jag passar på att byta till. Jag kör med Bosch 009 och brytarlöst och med en sprillans ny orginalförgasare, skall även ha ett sådant här avgas (tror jag). Jag har även 1,25 vippor liggandes.

http://store.vintagespeed.com.tw/index. … ;Itemid=80

Nu till min fråga: Jag är ute efter en körmotor som inte blir för varm, inte skall varva galet mycket och har bra vrid då vi har dragkrok på bilen och drar en tältvagn på träffar. Har även en nyare vxl låda med 3,88 utv.

Skall jag byta kam och i såfall till vilken?
Skall jag använda 1,25 vipporna?
Hur långt räcker org förgasaren?
Skulle ev vilja ha Kadroner, 40 eller 44 or? Mycket för looken... ICQ/ag 

Tacksam för kommentarer.

//Morgan

2

Nä det går aldrig motorn är troligtvis tvärslut även om du tycker att den går fint nu så kommer den att  rasa direkt eftersom att du inte arborrat och mätt grejer på den
motorn kommer att rasa direkt ev kanske till och med när den står i motorstativet
kam nä det går inte för det gör ingen skillnad om du inte köper ett par toppar för hundrafemtitusen som nån mätt med vattenpelare





eller........ ICQ/ag

3 Senaste redigerad av MrPete (2013-02-10 11:46:51)

Det går inte att känna om lagerlägena är glapp, blocket måste delas för att ta reda på det. Läckaget KAN bero på packboxen, men även uppslaget block.

Faktum är att man kan klara sig utan att ar-borra blocket. Men det är rena lotteriet och 99 av 100 block ÄR uppslagna i lagerlägena. Den kan ju gå långt ändå beroende på körsätt och varvtal, men den kommer aldrig bli lika bra eller driftsäker som ett renoverat block. Det man får göra när man tagit isär blocket är att känna efter om det finns en kant mitt på lagerlägena, finns det gör man bäst i att låta ar-borra blocket. Det som händer annars är att man tappar oljetryck eftersom det läcker ut bakom lagren med haveri som följd. Själv har jag chansat, men jag är beredd på att det kan rasa.

Man behöver absolut inte köpa några herrejössestoppar, men faktum är att de "bästa" originaltopparna (som torde vara 043) slutar att öka i flöde efter 6mm lyft. Därmed är en annan kam (med högre lyft) att kasta pengar i sjön utan att bearbeta topparna. Jag har filat mina originaltoppar och mätt upp till 130cfm vid 12mm lyft, det ska i teorin utan förluster räcka till ca 120-130hk, i verkligheten mindre pga just förluster. Men eftersom jag inte ska varva motorn jättemkt så blir det bra med originalkam och 1,25:1 vippor.

Bra guide av PPR-Micke
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359

4

MrPete skrev:

Det går inte att känna om lagerlägena är glapp, blocket måste delas för att ta reda på det. Läckaget KAN bero på packboxen, men även uppslaget block.

Faktum är att man kan klara sig utan att ar-borra blocket. Men det är rena lotteriet och 99 av 100 block ÄR uppslagna i lagerlägena. Den kan ju gå långt ändå beroende på körsätt och varvtal, men den kommer aldrig bli lika bra eller driftsäker som ett renoverat block. Det man får göra när man tagit isär blocket är att känna efter om det finns en kant mitt på lagerlägena, finns det gör man bäst i att låta ar-borra blocket. Det som händer annars är att man tappar oljetryck eftersom det läcker ut bakom lagren med haveri som följd. Själv har jag chansat, men jag är beredd på att det kan rasa.

Man behöver absolut inte köpa några herrejössestoppar, men faktum är att de "bästa" originaltopparna (som torde vara 043) slutar att öka i flöde efter 6mm lyft. Därmed är en annan kam (med högre lyft) att kasta pengar i sjön utan att bearbeta topparna. Jag har filat mina originaltoppar och mätt upp till 130cfm vid 12mm lyft, det ska i teorin utan förluster räcka till ca 120-130hk, i verkligheten mindre pga just förluster. Men eftersom jag inte ska varva motorn jättemkt så blir det bra med originalkam och 1,25:1 vippor.

Bra guide av PPR-Micke
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=10359

Kan bara hålla med...

5 Senaste redigerad av mettis (2013-02-14 23:03:23)

NoVW skrev:

Halloj, snart dax att ta tag i lite motorjobb inför våren. Jag har en glappfri (är det ett ord?) 1641 motor som för visso går bra men läcker lite vid vevaxeln bakom svänghjulet så den skall ur snart för att bytas packbox. Jag har nya cylindrar (1679 cc) och nya originaltoppar som är lätt portade som jag passar på att byta till. Jag kör med Bosch 009 och brytarlöst och med en sprillans ny orginalförgasare, skall även ha ett sådant här avgas (tror jag). Jag har även 1,25 vippor liggandes.
Nu till min fråga: Jag är ute efter en körmotor som inte blir för varm, inte skall varva galet mycket och har bra vrid då vi har dragkrok på bilen och drar en tältvagn på träffar. Har även en nyare vxl låda med 3,88 utv.

Skall jag byta kam och i såfall till vilken?
Skall jag använda 1,25 vipporna?
Hur långt räcker org förgasaren?
Skulle ev vilja ha Kadroner, 40 eller 44 or? Mycket för looken... ICQ/ag 

Tacksam för kommentarer.

//Morgan

Din motor är kanske OK i o m  tidigare iordningjord (87mm cylindrar) och du skall dra släpvagn....
Byt inte kam, är mitt råd!
Har du redan köpt ett 1,25 : 1 vippställ, så installera detta. -Skadar inte!
Original 34mm förgasaren är bra om den fungerar... (Själv har jag även kört i många år med sådan på en 1915c motor)
Denna har annars vanligt övergångsproblem ("flatspot") i kombination med en 009:a fördelare? Original funkar bättre...
Visst kan du gå vidare med dubbla förgasare, men det kostar ju en del ?
Byta till 88mm cyl verkar också "överkurs", men har du dem redan så....

6

Lånar den här tråden lite för en följdfråga.
Kanske en dum fråga... Har precis beställt ett Arborrat block (tack Stickan!) Men om jag förstår principen rätt så "slår" vevaxeln ut lagerfästerna så att du får en kant på dom där oljan ev kan läcka ut med tappat tryck som följd.. Om man då Arborrat bort kanten får man då inte en större diameter på lagerfästet? Och isf måste man byta ut lager mot överdimensionerande?

Learning by experience is a great way to spend money...

7

Fattigmansporsche skrev:

Lånar den här tråden lite för en följdfråga.
Kanske en dum fråga... Har precis beställt ett Arborrat block (tack Stickan!) Men om jag förstår principen rätt så "slår" vevaxeln ut lagerfästerna så att du får en kant på dom där oljan ev kan läcka ut med tappat tryck som följd.. Om man då Arborrat bort kanten får man då inte en större diameter på lagerfästet? Och isf måste man byta ut lager mot överdimensionerande?

Korrekt uppfattat. De borras i steg om 0,5 mm (vevar slipas i steg om 0,25 mm).

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Fattigmansporsche skrev:

Lånar den här tråden lite för en följdfråga.
Kanske en dum fråga... Har precis beställt ett Arborrat block (tack Stickan!) Men om jag förstår principen rätt så "slår" vevaxeln ut lagerfästerna så att du får en kant på dom där oljan ev kan läcka ut med tappat tryck som följd.. Om man då Arborrat bort kanten får man då inte en större diameter på lagerfästet? Och isf måste man byta ut lager mot överdimensionerande?

Jo, visst är det så.
Stickan som fixar ditt block kommer att tala om dimensionen på passande ramlager.
Vanligast är 1:a överdimension +0,5mm, men sedan beror det på hur man gjort med bakre lagerläget.
Ofta vid "glapp i längdsled" så bearbetas ytan så att lagerläget blir ngt smalare, även detta måste man ha koll på när man köper de nya lagren.

Som här exempel, 0,5mm öd i block, std på vevaxel och 1mm att anpassa/svarva i ramlagerlägets bredd;

B1609-0-21=20-907/4, csp blockxvevxaxial     ramlager 0,5* std*1,0        typ 1 61-, typ 2 60-, typ 3 61-73 12-1600          395-

9

mettis skrev:
NoVW skrev:

Halloj, snart dax att ta tag i lite motorjobb inför våren. Jag har en glappfri (är det ett ord?) 1641 motor som för visso går bra men läcker lite vid vevaxeln bakom svänghjulet så den skall ur snart för att bytas packbox. Jag har nya cylindrar (1679 cc) och nya originaltoppar som är lätt portade som jag passar på att byta till. Jag kör med Bosch 009 och brytarlöst och med en sprillans ny orginalförgasare, skall även ha ett sådant här avgas (tror jag). Jag har även 1,25 vippor liggandes.
Nu till min fråga: Jag är ute efter en körmotor som inte blir för varm, inte skall varva galet mycket och har bra vrid då vi har dragkrok på bilen och drar en tältvagn på träffar. Har även en nyare vxl låda med 3,88 utv.

Skall jag byta kam och i såfall till vilken?
Skall jag använda 1,25 vipporna?
Hur långt räcker org förgasaren?
Skulle ev vilja ha Kadroner, 40 eller 44 or? Mycket för looken... ICQ/ag 

Tacksam för kommentarer.

//Morgan

Din motor är kanske OK i o m  tidigare iordningjord (87mm cylindrar) och du skall dra släpvagn....
Byt inte kam, är mitt råd!
Har du redan köpt ett 1,25 : 1 vippställ, så installera detta. -Skadar inte!
Original 34mm förgasaren är bra om den fungerar... (Själv har jag även kört i många år med sådan på en 1915c motor)
Denna har annars vanligt övergångsproblem ("flatspot") i kombination med en 009:a fördelare? Original funkar bättre...
Visst kan du gå vidare med dubbla förgasare, men det kostar ju en del ?
Byta till 88mm cyl verkar också "överkurs", men har du dem redan så....

Tack Mettis. Det var lite det jag frågade om.  ICQ/ab

//Morgan

10

mettis skrev:

Vanligast är 1:a överdimension +0,5mm, men sedan beror det på hur man gjort med bakre lagerläget.

I mina folkvagnar har det alltid varit det främre lagret, ramlager nr.1.  ICQ/ab
Men jag har ju än så länge inte haft någon mittmotorbil.  Default/lol

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

11

Svwerker skrev:
mettis skrev:

Vanligast är 1:a överdimension +0,5mm, men sedan beror det på hur man gjort med bakre lagerläget.

I mina folkvagnar har det alltid varit det främre lagret, ramlager nr.1.  ICQ/ab
Men jag har ju än så länge inte haft någon mittmotorbil.  Default/lol

På en motor så är alltid ramlagret närmast svänghjulet det bakre ramlagret!  ICQ/ab