jävlar vad cool den är, tummen upp
Tack för alla positiva kommentarer!
Ja det ska bli spännande att höra om det låter mycket ifrån däcken.
Har haft avgassystemet innan på min föregående buss som också hade denna inredning. Motorn va då 78,4*92 med Dellorto 45:or på, och när första uppstart va med nya 42mm pythonsystemet så tänkte jag ordagrant: "Herregud, vad har jag gjort, barnen ska ju åka bak..."
Därav mer isolering ovan motorrum och bakom soffa bak i denna buss.
Låter det fortfarande högt från avgaseriet ska slutröret förlängas så det går ut rakt bak under stötisen eller igenom som det gör på volkswagens fyrhjulsdrivna baywindowprototyp och inte rakt ner i backen som det gör nu:P, och det låter antagligen för högt
.
Har även funderingar på att "vrida" ljuddämparen axiellt så mycket däcken tillåter för ökad markfrigång. Den sitter ganska lågt på grund av motorbalken på tidig bay. Inte kul när man kör låg buss för övrigt...
Angående däckljud ska bitumenmattor införskaffas och placeras under mattorna fram när ekonomin har repat sig... typ till vintern.
Det tar ju vägljud med när man kör med originalhjulen.
Angående det fina vädret som varit och att det även börjar bli vindsurfsäsong så får man väl bjuda på lite offtopicfilm... 
Erbro: vill du damma av dina vindsurfprylar och komma upp när du är på västkusten är du välkommen
Det mesta är från secret spot men även spots runt Stenungsund.
När bussen är besiktigad och körbar 100% är det detta som gäller!
Och: inte sorry för offtopic!
//Daniel Thelin
Daniel Thelins 1971 högtaksbuss (såld)
Erbro: vill du damma av dina vindsurfprylar och komma upp när du är på västkusten är du välkommen
![]()
Det mesta är från secret spot men även spots runt Stenungsund
Var på snabbvisit på västkusten förra helgen, utan grejer, nästa gång kanske "67-litersvapnet" får följa med.
Westfalia Tin Top -72 Baja Bay
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=4668
![]()
Det mesta är från secret spot men även spots runt Stenungsund
Var på snabbvisit på västkusten förra helgen, utan grejer, nästa gång kanske "67-litersvapnet" får följa med.
Skitfränt! Har själv Fedima Scirocco 31*10,5-15 på min Baja..! Jättenöjd, väldigt prisvärda & går förvånansvärt tyst! hör faktiskt inget däckljud
Men en bubbla utan inredning och med lite annat avgassystem så hörs väl ingenting i övrigt
trodde också att det skulle "sjunga" och vibrera men gick som på moln, och då är mina lite grövre än dina. Lycka till!
Blev det ingen uppstart i dag? jag själv tog en tur i min buss o väntade på ett telefonsamtal från dig när det skulle vara dax
Det var El arbete David
Du skall nog ringa på torsdag eller ta dig ned David
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Så det blev ingen uppstart nähä,, jag har redan testkört min bubbla Daniel, skämmes ^^ Hade varit fint att låna snigeln nån dag och kolla så det är synkat.
Kör på nu, snart är den igång 
Blir ju bara gör bra som vi säger i Götet... tongue tongue tongue
Bliir la fiint. Du får komma ner till garaget, jag kan ta fram pallen så kan duklättra upp och provsitta..
surfbum skrev:Erbro: vill du damma av dina vindsurfprylar och komma upp när du är på västkusten är du välkommen
![]()
Det mesta är från secret spot men även spots runt StenungsundVar på snabbvisit på västkusten förra helgen, utan grejer, nästa gång kanske "67-litersvapnet" får följa med.
67liter för mig är 25m/s och 4,2 
Skitfränt! Har själv Fedima Scirocco 31*10,5-15 på min Baja..! Jättenöjd, väldigt prisvärda & går förvånansvärt tyst! hör faktiskt inget däckljud big_smile Men en bubbla utan inredning och med lite annat avgassystem så hörs väl ingenting i övrigt wink trodde också att det skulle "sjunga" och vibrera men gick som på moln, och då är mina lite grövre än dina. Lycka till!
Såg din tråd nu, din baja är ju lätt den coolaste/mest välbyggda/brutalaste i detta land iaf! Ja, det blir snart åka av och då märks det snart om det känns som att köra en traktor...
Så det blev ingen uppstart nähä,, jag har redan testkört min bubbla Daniel, skämmes ^^ Hade varit fint att låna snigeln nån dag och kolla så det är synkat.
Kör på nu, snart är den igång smile
Har ju inte så bråttom som du. Vill ju göra riktigt första gången
Precis som PPRMicke skrev så har det blivit mycket elpyssel. Även trixande att få upp oljetrycket innan start.
Och jag trodde att startmotorn i bussen var kass eller inte orkade med kompet i motorn när jag skruvade i stiften för att starta, den drog ju fint utan stift i.
Verkar vara batteriet som inte mäktar med...
Hur som helst, lite film är väl aldrig fel... utan bevis har det inte hänt.
Ventiljustering och förgasarpyssel(med snigel
) blir under veckan. Snart provkörning!
//Daniel
haha, bråttom och bråttom
Min motor är ju redan inkörd sen innan.. förutom att sakerna inte lirat ihop
Jag behöver justera min, fast först riva isär den andra förgasaren för att säkerställa att det inte är skit i pumpmunstyckena som gör att den tvekar, samt ställa tomgång. scheize.. jag som trodde du skulle va klar så jag kunde komma och sno med mig snigeln på tisdag
hehe
Jag var ju med när ni fipplade med oljan, jag gjorde likadant på min och öppnade för att se att oljan kom fram där den skulle. El är däremot inte min favoritsyssla och jag ska koppla in både varvräknare och lambdasond i veckan (snål.. smalbandslambda för mig
)
212 2013-05-22 19:30:03 Senaste redigerad av surfbum (2013-05-22 19:34:27)
Ja då blev det lite mer grejat.
Lambdan är inkopplad, dock provisoriskt. Ska kopplas via ett relä som gör att den startar efter motorn är igång.
Annars fin tomgång, varvar fint. Justerat in ventilerna. Hann att montera motorplåt, stötis bak och motorlucka. Känns rätt färdigt helt plötsligt.
Ikeas Ledberg LEDlist lyser upp motorrummet vid mek och titt.
B+ ska förlängas och trådarna på vänster sida är också provisoriska, ska snyggas till...
//Daniel
mer...
Fasen va grannt det blir Daniel!
Förbenat läckert!
Fan va fint! ser ut som att ja måste komma förbi igen och kolla in bussen igen! 
Porrbelysning i motorrummet Daniel....
Snyggt !!

Porrbelysning i motorrummet Daniel....
Porr bara förnamnet om du frågar mej 
Daniel!
Var hos Micke igår och hämtade lite grejor och fick möjligheten att se bussen live!! Wow! Kan bara intyga till alla som inte sett den att den är ÄNNU finare i verkligeheten än bilderna och då förstår ni hur JÄ..LA fin den är. Hatten av till ett fantastiskt bygge!
Johan
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014
222 2013-05-28 21:05:39 Senaste redigerad av surfbum (2013-05-28 21:13:57)
Jag får tacka ödmjukast för trevliga kommentarer!
Fick ju åka till fanfest i svenssonbil och tjingsa på lite folk, kolla lite fordon och hämta dörrsidor till bussen, tack för det Qvanis! Dom såg jättefina ut!
Hade gärna åkt bussen dit, men ville inte slarva ihop grejerna.
Kopplingen har nu rätt inställning, tog ett par timmar med värmepistol och WD40. Att man inte smorde upp grejerna innan motorn kom i...
Imorgon skall det provköras (förhoppningsvis) och kollas AFR värden på olika varvtal... Har inga extra munstycken alls, så jag får kolla lite vad som kan tänkas behövas om inte den råkar ha rätt munstycken
Mer imorgon eller så.
//Daniel
Tack själv Daniel, trevligt å snacka lite buss. Ska bli kul å se din buss "live".
Kul att dörrsidorna kommer till användning och att du blev nöjd.
/johan
Otroligt fint bygge. Bra jobbat. + för mycket bilder och bra info!
KG Cab -67, Bay -68, Bay -72, Westy -78, 2 x Typ 1 -67, Typ 1 -70 (Volvo PV -57)
225 2013-05-29 21:18:55 Senaste redigerad av surfbum (2013-05-29 21:31:24)
Då var man ute och luftade bussen för första gången. Gött drag var det. Har fortfarande en riktig installation av lambdan att göra m.m
Går fett på lågfart, men bra driv i övrigt.
Tack PPRMicke för filmningshjälp med suräppleluren.
Lite film då...
//Daniel