Mycket trevlig vagn, nu ska man inte vara avis, annars hade jag varit det 
Early Bay 71a "Polisbussen", Bubbla 61a, Bubbla 62a ratlook R.I.P
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Daniel Thelins högtaksbuss 1971(såld)
Sidor Föregående 1 … 11 12 13 14 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Mycket trevlig vagn, nu ska man inte vara avis, annars hade jag varit det 
Sjysst bygge & Vart köpte du den där soppa avstängaren! .. sån har jag letat efter
Avstängaren hittades här:
http://www.ebay.co.uk/itm/AN-6-AN6-JIC- … 27c4557b2c
Men finns även här:
http://www.blocket.se/varmland/Avstangn … 15&w=3
Mycket trevlig vagn, nu ska man inte vara avis, annars hade jag varit det
Tnxs dude, flitens lampa lyser ju över polisbussen med, blir bra detdär...
Fick bytt yttre bussningen vid hockeyklubban på växellådan innan den hamnade i bussen igen. Även ny packning vid noskonen.
Drivaxlarna med omfettade knutar kom på plats, och ny jordfläta. Denna var lite kortare än original så den sattes en bult "högre" för att inte krocka med bromsslangen till höger bakhjul.
Gjorde om ett rör till bränslet till höger förgasare, det första kändes lite kort... Nya packningar till sumpen sattes dit.
Kopplade in värmaren... vilken värme! I motorrummet...
För helvete! har satt den bakofram
får ändvändas, bygga om avgaseriet m.m. Jaja göromgörrätt...
Ha de bäst i värmen...
//Daniel Thelin
Oj, var det så längesen jag skrev nånting här
Då är det hög tid att göra det, eftersom denna buss befinner sig på allmäna vägar nuförtiden
.
Fästet för värmaren gjordes om så värmen hamnade i boutrymmet istället för motorummet, gick utan större besvär.
sedan alla runtikringgrejer för motor, el,bränsle,slang från vevhusvent till luftfilter, växellänkage, vaccum bromsservo, handbromsvajrar, lufta bromsar, ställa in backar, slangar till oljefiltret, som numera är ett WIX. vajrar och rör till kamrarna, fylla på olja (5,5liter)
Fem av de nya bultarna till drivknutarna var för långa och fick tas av 5 mm, annars gick allt smärtfritt.
All el kopplades in till min hemmasnickrade central bak vid värmaren. relä till bränslepump, relä till lambdan skiljerelä till de båda batterierna samt säkringar till värmare, bränslepump, lambda, matning kök och en till respektive 220 laddare som laddar varsitt batteri när ansluten till landström.
Onsdagar har lokala däckverkstan kvällsöppet så dom fick äran att göra fyrhjulinställning. resten av kvällen gick åt att köra bussen ordentligt, låta svalna, ställa ventilspel(igen) ställa in förgasare och ut och sladda igen.
Tillfälle att få tag på en biljett till fanfest dök upp. Ja, självklart!
Packa in barnen(med hörselskydd) och kaffe och fara till Borås på träff! Yes!
bussen gick hur bra som helst. Däcken låter helvete, motorn låter helvete, men går som en dröm...
Skåningen, J:son, Nizekustoms, MickeP m.fl. mycket trevligt med nya bekantskaper och få ett ansikte bakom namnet(vissa dock något skäggiga...):)
mer bilder...
(startmotorn hanns inte med
)
Så jäkla fräscht alltså ! 
Mycket bra jobbat !

mer...
tvätt av monstret, Robins 56 (6cm frigång) och bussen( 36cm)
Familjen thelin tackar för trevlig träff i Borås!
Olle somnade efter 1(en!) minut efter avfärd från Fanfest området.
Vi återkommer nästa år...
//D.T
Hatten av!
Helt galet vilken finish på prylarna. Grymt snygg buss minst sagt 
Tackar!
Fann ett GoProklipp som legat och väntat...
PPRMicke satte sin GoPro på sugpropp på huven på sin 66 och försökte hänga med(
) på väg ner till Hyssna förra året.
Håll till godo...
Edit: Får inte videon att starta i HD, klicka på kugghjulet och välj HD... 
En klar favorit! Kul att få se den på FF 
Håller med, trevligt att träffas i verkligheten också, ja det var inget dåligt skägg J:son hade 
Så sjukt trevlig buss. Och ägare. 
Mycket trevligt att språkas.
Ja mitt skägg är ju väldigt imponerande.
Kommer kanske när jag kommer i puberteten. 
Semester har det blivit, och överslafen fick fixas till omgående.
30*30mm Uprofil kapades och bockades till i ändarna. 7lagers plywood ihop med smidet gör att även en vuxen kan ligga uppe.
Skivan är i tre delar, och dras lätt rätt ut till sovläge med spännbandsremmar som stopp. De två mittre profilerna sitter fast i ena skivan och håller intilliggande skiva i bäddläge. För att fälla ihop puttas bakkanten upp från profilen och trycks bak igenoch madrassen rullas ihop med täcken och allt i.
Lite 12 voltsuttag (3 st) sitter på olika ställen bak för laddning av mobiler, ipads, ficklampor m.m Laddarna till batterierna är också i funktion.
En rullgardin och en tryckknappsats fick bli mörkläggningsgardiner/insynsskydd för bakruta, sidorutor samt vid mellanvägg.
Gasolen provtrycktes på Besikta för att bli insläppt på campingar.
Allt fungerar, men det är inget riktigt tryck i kylen i gasolläge. Har fått tips att sota ur brännaren i kylen, ska prova detta.
Kylen går ner till 0 grader vid 220 drift men endast 8-9 grader vid gasoldrift och 7-8 grader vid 12 voltsdrift.
Premiärresan gick självklart till vindsurfmeckat Varberg. Stora leenden och tummen upp, folk som vänder sig om och fotografering är väl något som man får vänja sig vid
Fullastad buss, (fyra brädor, sju segel fyra master tre bommar på taket och två barncyklar på kroken) var inga problem för motorn med vindkänsligheten gjorde att bussen trivdes bäst i 80 km/timmen på autostradan.
Måndag till fredag blev det på campingar i apelviken och i Träslövsläge. Trevligt folk överallt, god mat, fina solnedgångar och även lite regn hanns med. Nu är det ett par dagar hemma för tvätt och gäster, sedan bär det iväg igen.
T.H
Kolla att kylen står i våg ordentligt, eller att avgasröret inte har hamnat ur läget på något vis.
En av mina campingbussar var grymt känslig på att stå i våg för att kylen skulle fungera på gasolen.
Jäkla va mysigt de ser ut ! 

Härligt.. 
när du nu har skämt bort barnen med så grym camping buss så kommer du att få meka vw bussar resten livet för dom lär nog vilja ha egna 
You bet.. 
Kolla att kylen står i våg ordentligt, eller att avgasröret inte har hamnat ur läget på något vis.
En av mina campingbussar var grymt känslig på att stå i våg för att kylen skulle fungera på gasolen.
Skall kollas upp! Har ju inte alltid stått på plant underlag, speciellt hemma (där jag provkört på gasol mest tror jag) lutar det en hel del. Avgasröret är monterat med rätt lutning och så.
när du nu har skämt bort barnen med så grym camping buss så kommer du att få meka vw bussar resten livet för dom lär nog vilja ha egna
Du har förmodligen helt rätt. Intresset man har påverkar barnen mer än man tror... 
//T.H
Det måste vara facebooks fel att man inte postat här på 10 månader
Bussen gick typ 330 mil i somras/höstas problemfritt så när som på att poppnitarna som höll främre nummerplåten vibrerade av så plåten släpade, och är numera ersatta av bult. Körde i princip skytteltrafik Stenungsund-Varberg för sol och vatten. Varvade med att fulcampa ett par dagar för att sedan ta in på någon camping för tvätt av familj och laddning av batterier. Var ju otroligt fint väder, men på bekostnad av vinden. Vindssurfade endast ett par gånger. Fram på hösten blev det några helger ner igen själv för att möta upp kompisar och kalasa lite samt lite mera vind.
Enda meket i vinter har varit justering av accpumparna. Dessa var så snålt justerade att inget bränsle kom alls vid pump på gasen. Så nu är startproblemet ur världen.
Ett oljebyte är också stundande.
Postar här lite bilder från i somras, så dyker det väl upp lite fler snart
//Daniel Thelin
PS Finns på facebook också nuför tiden 
några till...
Saknas bara att slamma den! 
Sköna sommarbilder 
Sidor Föregående 1 … 11 12 13 14 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Daniel Thelins högtaksbuss 1971(såld)
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.