1

Fundering:

En kugghjulspump mår som bekant inte bra av papperspackningen mellan pumpen och locket
( ökat internläckage mellan lock drev på sug och tryck sidan, ) det finns dem som svarvat in o-ringar i pumparna, för att lösa detta.
men man borde väl kunna köpa ett lock där o-ringen sitter i locket ?

nån som sett nåt sånt oljelock nånstans ?
spåret som ligger i de flesta  pumpar är som till för att dränera oljan tillbaka till sugsidan, men utanför den borde man kunna lägga en o-ring ?
och bästa platsen att lägga i den o-ringen lättast torde vara i locket ?

på hydrauliska kugghjulspumpar som kör flera hundra bar i tryck brukar man trycksatta plattor som trycks mot dreven för att minska internläckaget...
men den infon är kanske mest för klubben onödigt vetande :=)

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

2

Det funkar
bara du tänker på spelet mellan kugge o lock
//// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3 Senaste redigerad av Svwerker (2013-02-06 17:01:36)

Det man ska börja med när man får en ny pump i sin hand är att kolla allt! Jag har sett drev som inte är helt raka och det innebär att de inte tätar varken mot lock eller hus.
Jag ser inte riktigt hur läckaget mellan sug- och tryck-sida ska kunna tätas av med en eller flera O-ringar. Var hade du tänkt sätta O-ringarna så att det inte läcker mellan sug och tryck?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Svwerker skrev:

Det man ska börja med när man får en ny pump i sin hand är att kolla allt! Jag har sett drev som inte är helt raka och det innebär att de inte tätar varken mot lock eller hus.
Jag ser inte riktigt hur läckaget mellan sug- och tryck-sida ska kunna tätas av med en eller flera O-ringar. Var hade du tänkt sätta O-ringarna så att det inte läcker mellan sug och tryck?

jovist ! lita alldrig på nånting nytt ICQ/ad

Hursom:
En packning bygger packningens komprimerade tjocklek mellan kuggdrevens platta ovansida och locket  en o-ring komprimeras 100% och bygger inte det avståndet....
det lilla avståndet genererar ett ganska ordentligt  internläckage i pumpen...

5

Nobbe skrev:

Hursom:
En packning bygger packningens komprimerade tjocklek mellan kuggdrevens platta ovansida och locket  en o-ring komprimeras 100% och bygger inte det avståndet....
det lilla avståndet genererar ett ganska ordentligt  internläckage i pumpen...

Och ändå byggde VW pumpen på det viset med packning hmmmmmmm  Default/hmm
Så länge man har rätt spel mellan lock och drev så spelar det väl ingen roll om det
är en packning eller O-ring som hindrar oljan att rinna ut på backen  ICQ/ad

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

6

Jag litar på nya prylar, om det tillför något.  Default/lol
Det går ju inte ha mindre spel mellan lock och drev för att det sitter en O-ring i locket och det blir inte större spel för att det sitter en packning där.  ICQ/af
Det finns vissa ställen där man inte ska ha papperspackning men löser detta några problem som du har eller är det för att "det känns bättre"? ICQ/ad

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Spelet blir ju lika mkt mindre som packningens tjocklek om o-ringen komprimeras till 100% av vad den sticker ut. Det krävs ju ett spår givetvis.

8

Om motorn är frisk och man har 5bars tryck med en tiondels spel mellan drev och lock. Upplys mig, var ligger problemet. Jag planar av pumpen så att dreven ligger jäms med pumpgodset. Därefter lägger jag en tunn packning mellan lock och pump 0.10. jag har helt acceptabelt oljetryck även när racemotorn är glödhet så var ligger problemet som jag tydligen missat.

9 Senaste redigerad av Nobbe (2013-02-06 22:45:07)

givetvis är det helt "ok" att köra med packning, fungerar säkert hur bra som helst!
Har du planslipat dreven och huset tillsammans så har du redan där gjort en stor förbättring!
men det är inte alla som har en planslip i garaget och det är väl i princip samma effekt du får när du planslipar fram 0 tollerans mellan drevhöjd och pumpens "höjd"
dvs tightare mellan lock och drev ?kan vara lite enklare att bara skippa packningen för vanlig svensson och tjäna samma tiondel....

Om man tittar på konstruktionen på hydraulik kugghjulspumpar så har även de billigaste trycksatta gavlar,
dvs en platta formad som en 8 med ett litet borrhål på i trycksidan, hålet leder trycksatt olja till baksidan av plattan som då trycks mot pumpdreven med hydraultryck för bästa verkningsgrad.. ( givetvis har de helt andra massiva trycknivåer men principen är densamma )

har man en tjock packning här så blir det ett relativt stort spel som oljan enkelt smiter över från trycksida till sugsida.... och man tappar verkningsgrad på pumpen.....
med en o-ring i ett spår så komprimeras den i stället fullt ut i spåret och locket ligger dikt mot pumpen..

till detta kommer säkert utvidgnings faktorer på dreven kontra pumpen osv.... men jag har alldrig hört nåt om att de som kör utan pappers packning och med o-ring ska få några sådana problem...
utan det är mer nåt som exvis berg o grabbarna rekomenderat..... / implimenterat i pumparna de sålt.....

10

Jag tror att VWs tekniker inte brydde sig om att det läckte lite mellan tryck och sugsidan utan nöjde sig med att pumpen levererade det tryck och det flöde som motorn behövde. Om man gör som Landelius gör så bestämmer man ju spelet mellan pumpkugg och lock med papperspackningens tjocklek. Som den är konstruerad så behövs ju ett spel mellan drev och lock och det shimsas in med papperspackningen.
Det måste ju finnas ett litet spel för att få oljefilm mellan lock och drev och möjlighet för utvidgning pga värme.
Men jag har haft fel förr! ICQ/ag

Bubbla -62

11

så sant GB63VW62 :=)
en 30 mm pump är ändå rejält uppdimensionerad så det är nog i praktiken ett mer teoretiskt problem, då tryck och flöde ändå finns i överflöd med en 30mm pump
och som många helt rätt tycker att det då är ett icke bekymmer.

men sen är det ofta som så att man vill göra det bästa och mest effektiva när man pillrar och funderar på motorer osv... :=)
vara noga och kanske funderar lite djupare på detaljer, sånt tycker jag är kul iaf ! och inte bara köpa att så är det  ?
jag ställer ofta frågor som varför..... har man tur lär man sig nåt ! ICQ/ad

12

Nobbe skrev:

så sant GB63VW62 :=)
en 30 mm pump är ändå rejält uppdimensionerad så det är nog i praktiken ett mer teoretiskt problem, då tryck och flöde ändå finns i överflöd med en 30mm pump
och som många helt rätt tycker att det då är ett icke bekymmer.

men sen är det ofta som så att man vill göra det bästa och mest effektiva när man pillrar och funderar på motorer osv... :=)
vara noga och kanske funderar lite djupare på detaljer, sånt tycker jag är kul iaf ! och inte bara köpa att så är det  ?
jag ställer ofta frågor som varför..... har man tur lär man sig nåt ! ICQ/ad

Jag håller med! Det är dessa funderingar som gör att vi har ett så bra forum där vi alla kan lära oss något och dela med oss av det vi kan!
Det finns en otroligt stor kunskaps och erfarenhetsbank att ösa ur!
ICQ/ab

Bubbla -62

13

Det är inget fel att fundera på om det går att förbättra.
Oavsett om man ska ha O-ring eller packning så måste man kontrollera sin pump och se till att den har rätt spel. En glasskiva men fin smärgel fungerar tillräckligt bra att slipa på.

Ali G

14

Jag körde tidigare med Mellingpump då dom hade 30mm drev och var värsta pumpen. Sen läste jag på forum att Gene bergs pumplock med inbyggd reducering var den bästa. Jag trodde att dom som skrev på forum hade erfarenhet av alla dessa saker dom rekomenderade men o så fel jag hade. Dom bara vidarebefodrade vad dom läst och hört. Mellingpumpen gav sämre tryck än en 26mm schadeck och Gene berg locket reducerade oljan pga stort motstånd i systemet. Nu kör jag med ett billigt lock och en 26 Schadeck och har inga problem med tryck. Erfarenhet kan ersätta all nätkunskap som florerar på de flesta forum.

15

Rent krasst är det inte bredden på kuggarna utan volym/varv som räknas för att få upp flödet ! dvs pumpens "deplacement".
till detta får man dra av internläckage, i praktiken pumpens verkningsgrad och det är den jag försöker adressera med denna tråd :=)

Det måste även finnas förutsättningar för större pumpar, då bla sughastigheter på oljan in i pumpen kan bli för hög när inte diametern på pickupröret  ökas.
eller problem med exvis skarpa kanter in i pumpen osv, vilket kan leda till helt andra problem ( kavitation osv ) och det är troligen därför du får bättre resultat av en mindre pump. vilket är din erfarenhet !

men det kan även vara så att om man får till pickuppen och insugskanalen i en större 30 mm pump bra, så de inte har skarpa kanter eller nånting annat som hindrar pumpen att suga olja, då ger tillräckligt bra förutsättningar för att det ska fungera bättre med en större 30mm pump och att man då totalt sett fått bättre förutsättningar för smörjningen..... vilket jag antar vi alla strävar efter :=) å andra sidan kan det vara så att det bara är overkill och att en 26mm pump ändå fungerar fullt tillräckligt ICQ/ad

16

Njäe - jag tycker att du "slåss mot väderkvarnar" här ?-)

Att jämföra med hydraul-pumpar där arbetstrycket ligger på 250 bar samt tunnare olja är att överdriva.
I mitt jobb hanterar jag dessa, och de har oftast som du säger "flytande" delar och teflontätningar i "labyrint" - inte en O-ring.

Om man planar sin VW-oljepump med fin smärgelduk mot plant underlag så är det ju bara pappackningen som är speletmellan kugg o lock.
Denna är ju väldigt tunn (och "blöt") så jag tror inte att det rör sig om mer än 3 -5 hundradels mm ?

Oljan måste ju "få plats" att smörja i kugghjlsändarna oxå, och den tätar samtidigt.

17

Så sant! beviserligen fungerar det bra med detta spel och det är ett icke problem! 
det jag ville påpeka var mer att en större "fast" pump levererar obönhörligen mer olja vid samma varvtal forutsatt att den inte är "tokslut" och glapp internt och att den får förutsättningar att göra sitt jobb..... sen om det behövs är en annan fråga ICQ/ad