
1966 1300, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Långbänken
Sidor Föregående 1 … 60 61 62 63 64 … 71 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara

Men grattis!
Kanonjobb 
Varmt tack för alla glada tillrop, det värmer grabbar.
I helgen hade jag fått alla skyltar och skrivit över bilen till frugan (det är ju hennes bil , då jag inte fick köpa nån mer själv :-)) och fixat försäkring på den.

Då våra vänner på transportstyrelsen blivit miljövänner, och inte skickar med några skruvar och brickor. Så fick jag improvisera lite.
Gjorde plastbrickor av en Biltema skärbräda, som blivit över efter lackeringen. Och då vi fått ett nytt regnummer som inte tillät att sätta skruvarna mitt i liksom blev det en egen variant där med.

Satte lite tejp på luckan, och sen drog ett lodrätt streck med hjälp av ett vattenpass (efter jag kollat att bilen vare i våg lodrätt.

Lite borrande och skruvande satt den på plats.

Sen var det framskylten, då jag bara fått en liten"USA" skylt till bak, så fick jag beställa en extra bakskylt :-), Det gick rätt fort faktisk att få den.

Efter ha googlat skyltplacering fram på bubblor, så bestämde jag att den skulle sitta i mitten en bit ner. Kunde inte sätta den helt under för då hade den skrapat i backen direkt.
Bockade till ett 20x4mm plattjärn som skruvades i kofångarjärnen, sen svetsade jag fast mina kallbockade plattjärnsbitar som skruvats i skylten i det första järnet.
Tejpade fransidan för jordklämman så det inte skulle gnistra och göra märken i kofångaren.

Här är plattjärnet på baksidan, och jag ser redan att jag fått lite vinterjobb med extra rostskydd och ommålning av kofångarens baksida.

Blev rätt hyfsat, helst vill man ju inte ha nån alls fram.
Men polisen är heta på avsaknad av skylt fram (1500kr kostar det).

Så vi drog iväg i värmen till äldste grabben. och det gick kalasbra.
Men som jag skrev tidigare så hade jag fått "soppatorsk" när jag provkörde en längre sträcka. Och när jag skulle starta upp den efter besiktningen, så hackade den som den blivit sur, men hoppade igång och när vi lastade av hemma så tjuvstannade den. Och ville inte starta alls? Nu hade jag gott om bensin dock.
Så jag var lite tveksam när jag skulle starta upp hos grabben, mycket riktigt den ville inte starta. Kollade med ett löst stift efter gnista, och det fanns lite gnistor men dåligt av dom. Kylde ner magneten med kallvatten men ingen förbättring.
Men jag hade snöre med mig så vi drog igång den och höll bra varv på motorn tills jag kom hem till böjen där jag fick "soppatorsk" första gången;-) Där stannde den så vi drog men den de sista 400 metrarna.

Nu var magneten misstänkt, lossade locket, satt en bit ståltråd några millimeter ifrån, ingen gnista.
Tog en påse med IS, kylde kondningen som var varm. Men det hjälpte inte.

Idag gck jag ut med min 6$ komponentestare (den heter LCR-T4). Provade först att starta och den hoppade igång direkt.
Lossade anslutningen på kondingen, testade bra gnista och det så hyfsat ut med min LCR-4T tyckte jag.

Värmde kondningen med värmeblåsare och testade igen, och lite hände inget drastiskt dock. Tyvärr provade jag inte om det fanns gnista.

Tog fram en annan magnet som jag har.

Kall hade den gnista och testade ungefär likadant som den i bilen.

Värmde den med värmeblåsare, från 299nf till 6254nf kan inte vara bra.

Så här kan de se ut om de är stendöda, den här har omvandlats till en resistor.
Tror jag har en magnet med taskig spole, och en med dålig kondning.
Så jag måste erkänna att det ligger nått i det som Hans Landelius säger om magneter, att de behöver sig en omgång :-)
Då vädret är fint och frugan vill ut, så har jag beställt en kina 009 kopia , hos VW up North.
Är säker helt fel det med, men den borde funka med en Biltema tändspole, ett tag tills jag gått igenom magneterna 
Och så får jag lära mig byta från magnet till fördelare, och uppleva 009'ansnackdelar.
Live and learn.
Får ta ett varv med magneterna i vinter.
Vilken behandling kommer magneten att få?
Prövade en gång för många år sedan montera en magnet på min bruksbil med AB motor. Besvikelen var stor vid provkörningen och den fick tillbaks originalfördelaren. Något nytt försök med magnet på VW har det inte blivit.
Vilken behandling kommer magneten att få?
Prövade en gång för många år sedan montera en magnet på min bruksbil med AB motor. Besvikelen var stor vid provkörningen och den fick tillbaks originalfördelaren. Något nytt försök med magnet på VW har det inte blivit.
Steg ett blir väl att lära sig plocka isär den, har en som jag kan prova på.
Sen har jag ju två som jag kan för söka få ihop till en fungerande.
Går inte det får jag köpa ny spole eller kondning från USA.
Joe Hunt har grejor.
Jag har en kompis som köpt ett trettiotal magneter så jag kan nog bli vid nån om jag behöver.
Vore intressant at fixa, men finns så många andra saker på gång. I verkstadshandboken för industrimotorerna finn det lite om magneterna, men allt för lite enligt min mening.
Vore intressant at fixa, men finns så många andra saker på gång. I verkstadshandboken för industrimotorerna finn det lite om magneterna, men allt för lite enligt min mening.
Håller med till 100%.
Men det är ju inte så många delar.
I botten förställningsbrickorna.
Sen kommer magneterna som alstrar spänninge/strönmme,
Sen tändspolen som har ett hål i mitten upp till Brytarma med kondningen.,
Och till sist rotor och lock.
Det som är viktigt är att sätta E gap har jag förstått, så man får max gnista.
Var på stan idag och köpte min favoritkondning till Cheva sexcylinder motorer 1954 och framåt
Har en på min HD och en i Lucas fördelare som sitte rpå sidventilaren.
Och den passade som handsken i magneten.
Provade efter monteringe och en kraftig gnista fick jag.
Bilen hoppade igån lätt utan problem.
Glad ihågen tog jag en tur på ett par mil i god fart.
Gick helt Ok i hög fart och på tomgång inget tjuvstopp.
Kom hem stängde av och provstartade, gick igång helt ok.
väntade 15 minuter med luckan stängd, stendöd!!
Kollade efter gnista och den var svag.
Så antingen är tändspolen dålig, eller så behöver den magnetiseras om.
Men magneterna borde väl inte tappa magnetism av värme?
Magneten var ca 60 grader varm, och blocket lite över 80 grader., inget onormalt tycker jag.
Tyvärr verkar det som VW Up North inte fått iväg nått paket, de brukar ju skicka dagen efter beställningen?
Får hoppas de är friska och krya, och de har sen semster eller nått :-)
Varför kör du med magnet? Är den ombyggd?
Varför kör du med magnet? Är den ombyggd?
För att den satt på motorn när den gick som pump.
Och den är inte ombyggd.
Jag har tagit isär en brandsprute magnet och jämför antal mässingsbrickor mot det som Joe Hunt har i sin sats.
Och totalt "vikten" verkar inte skilja sig så mycket, så jag killgissar att Joe Hunt har en lite snabbare kurva, än original magneterna.
Och på min standard 30hk så har det nog ingen betydelse.
En sprid åsikt är att motorn går varm med barndsprute grejor, men det lilla jag kört tyder inte på det, men vem vet?
Det kommer ev sen, men först bör den ju fungera.
Och jag har startat och kört med motorn löst och i bilen.
Men kanske inte längre än två tre km.
Nu när den är besiktigad så har det blivt längre sträckor och det är varmt ute.
Då har dessa symptom uppträtt.
En ev ombyggnad påverkar ju "bara" tändkurvan, så den borde fungera så här.
Nu ska jag montera en 009 fördelare.
Sen ska jag ta ett varv med magneten i vinter, och lära mig mer om dessa små underverk....
Idag kom yngste sonen med fru förbi.
Och jag tvingade dom att provköra Cabben.
För det är ju sällan man får chansen att sen sina byggen utifrån.
För det mesta sitter man ju bakom ratten
https://www.youtube.com/watch?v=NzGAgbF … e=youtu.be
Ser rätt bra ut tycker jag själv :-)
Riktigt snyggt ekipage
Fast..sonen kör vänstertrafik, och sonhustrun högertrafik
Är dom inte överens?
Hursom, så är det ett imponerande jobb Du gjort 

Riktigt snyggt ekipagr
![]()
Fast..sonen kör vänstertrafik, och sonhustrun högertrafik
Är dom inte överens?
![]()
Hursom, så är det ett imponerande jobb Du gjort
Tackar
Nja det är så att väghållaren lagt på en massa grus som samlats i mitten.
Så vill man inte köpa ny skylt så är det höger eller vänster sida som gäller.
Men valet är fritt ;-)
Remember its not how low you go, its how you go low....
Piraten skrev:Riktigt snyggt ekipagr
![]()
Fast..sonen kör vänstertrafik, och sonhustrun högertrafik
Är dom inte överens?
![]()
Hursom, så är det ett imponerande jobb Du gjortTackar
Nja det är så att väghållaren lagt på en massa grus som samlats i mitten.Så vill man inte köpa ny skylt så är det höger eller vänster sida som gäller.
Men valet är fritt ;-)Remember its not how low you go, its how you go low....

Jag fick ju krypa till korset soch sätta på en 009 fördelare.
Ställde in den på första strecket 7,5 grader, och provkörde lite.
Men i början åt den lite på brytarklacken, så jag fick justera avståndet efter varje provtur (ca 1 mil lång).
Och den kändes lite trött, så jag tog mod till mig och satte tändingen på andra strecket 10 grader.
Och det gjorde susen, sen verkar det som brytar slitaget lugnat ner sig.
Och det varvar på rätt bra.
Så Idag tog vi första långturen 6 mil fram och tillbaka till Borensberg för fika.
Men allt var stängt, turistsäsongen är över. Så det blev en glass på ICA.
Och på hemvägen nosade vi på 110km i timmen, ska försöka få fotobevis på det nån gång :-)
Åkte över Ljungs kyrka på hemvägen, och då tog skylten i backen när man skulle passera bron över kanalen.
Men det får man väl räkna med om man ska ha fränt stuk :-)
Ett enormt fint jobb du gjort och hoppas på att en fortsättning följer.
Fasen vad go den är alltså
Är 110 mätt med GPS eller mätare? 
Fasen vad go den är alltså
![]()
![]()
Är 110 mätt med GPS eller mätare?
GPS hastighetsmätaren visar 120 :-)

Härlig bil!
Och projektsida.
Fredde_f skrev:Fasen vad go den är alltså
![]()
![]()
Är 110 mätt med GPS eller mätare?GPS hastighetsmätaren visar 120 :-)

Förra veckan kom det ett litet brev med nummerskyltsskruvar, tusen tack Tobias.


Så idag blev det att montera, så nu ser det ut som det ska.
På eftermiddagen blev det en tur till Norrköping, då jag sett att en i VW-Maffian köpt en 56'a cab

Tankade en skvätt i Skärblacka, och nu lyckade jag ta rätt sida och rätt ände på bilen :-)

Roligt att träffa på en cab kamrat. Det blev rätt mycket prat ;-)

Flitens lampa lyste med ett motorbyte i garaget.

Det fanns flera trevliga vagnar i garaget, den här gillade jag.

Efter VW besöket passade jag på att åka till Barret och titta på hans fina DKW skåp.

En välbehållen vagn.

Ok lite hade rosten bitit på den.

Började mörkna när jag gav mig av hemåt.

Nästan hemma var det ett gäng hjortar som tyckte de hade företräde.
Och inte hade de brått fast jag stannade och tog kort.

Bilen gick utmärkt både till och från Norrköping.

Det var mörkt och dåligt med raksträckor. så jag lyckades inte knäcka 110km vallen :-)
Kanske nästa gång

Sidor Föregående 1 … 60 61 62 63 64 … 71 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Långbänken
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.