Blir bra det där. Splines kan var lite kinkiga ibland speciellt när det fått rosta..
Vw hade två leverantörer av originalrattar- Petri och VDM och de såg likadana ut oavsett tillverkare.
De grövre- 24 splines tror de flesta användes upp till -55 på "batwingrattar" men icke.
De hängde med en bit in på -56 på den "nya" ratten. Det finns alltså både 24 och 48 splines 1956.
Men det är sinsemellan utbytbart dvs 24 splines ratt passar på 48 splinsad rattsång och vice versa.
För att krångla till det ordentligt så användes två olika material till hubben som är ingjuten i rattcentrum.
Riktigt fin-stål och ett gjutet skitmaterial som har en tendens att kollapsa över tid ,speciellt om det får rosta och ha sig.
Det kan "nypa" och totalt rosta fast på rattstången. Det slutar inte helt sällan vid urmontering -att med att man står med ratt-kringlan i handen och resten sitter kvar på rattstången...
speciellt om ratten sitter i ett skogsvrak.
Vad som dessutom kan hända är att det gjutna skräpet kan få aluminiumet att svälla och det är det inte så roligt längre.
Dessutom blir ju rattarna livsfarliga.......
Den fina och i gott material gjorda hubben upp till -55 är enkel att kapa ur och återanvända för att t ex tillverka eget nav.
Den hubben har även utvändiga splines-- perfekt för att pressa i ett nytt egentillverkat nav. 
Banjorattar lanserades med argumenten "Krocksäker och viker sig vid kollision- undvik att bli fastklämd"
Snyggare än air-bag är det oavsett.



