651

Blir bra det där. Splines kan var lite kinkiga ibland speciellt när det fått rosta..

Vw hade två leverantörer av originalrattar- Petri och VDM och de såg likadana ut oavsett tillverkare.

De grövre- 24 splines tror de flesta användes upp till -55 på "batwingrattar" men icke.
De hängde med en bit in på -56  på den "nya" ratten. Det  finns alltså både 24 och 48 splines 1956.
Men det är sinsemellan utbytbart dvs  24 splines ratt  passar på 48 splinsad rattsång och vice versa.

För att krångla till det ordentligt så användes två olika material till hubben som är ingjuten i rattcentrum.
Riktigt fin-stål och ett gjutet skitmaterial som har en tendens att kollapsa över tid ,speciellt om det får rosta och ha sig.
Det kan "nypa" och totalt rosta fast på rattstången. Det slutar inte helt sällan vid urmontering -att med att man står med ratt-kringlan i handen och resten sitter kvar på rattstången... ICQ/ad  speciellt om ratten sitter i ett skogsvrak.

Vad som dessutom kan hända är att det gjutna skräpet kan få aluminiumet att svälla och det är det inte så roligt längre.
Dessutom blir ju rattarna livsfarliga.......

Den fina och i gott material gjorda hubben upp till -55 är enkel att kapa ur och återanvända för att t ex tillverka eget nav.
Den hubben har även utvändiga splines-- perfekt för att pressa i ett nytt egentillverkat nav.  ICQ/af


Banjorattar lanserades med argumenten "Krocksäker och viker sig vid kollision- undvik att bli fastklämd"    Default/lol 
Snyggare än air-bag är det oavsett.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

652

Den fina och i gott material gjorda hubben upp till -55 är enkel att kapa ur och återanvända för att t ex tillverka eget nav.
Den hubben har även utvändiga splines-- perfekt för att pressa i ett nytt egentillverkat nav.  cool

Hmmm... ICQ/ag

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

653

Har läst mig till att 24 splines på ratttstången höll på fram till 60 typ.
Men 56 införde man 48 Splines på ratten så man lättare kunde justera sa rattens position.

Min Petri var lagom rostig så det  räckte det med lite fett  på splinesen.


Idag blev det lite jobb på underedet :-)

Post's attachments

IMG_8886b (Medium).JPG, 171.82 kb, 1286 x 768
IMG_8886b (Medium).JPG 171.82 kb, 162 downloads since 2018-03-10 

"ljushuvud"

654

Ibland kan det vara positivt att allt verkar vara uppochner.. ICQ/ad Ser bekvämt ut.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

655

pompejus skrev:

Ibland kan det vara positivt att allt verkar vara uppochner.. ICQ/ad Ser bekvämt ut.. ICQ/ab

Och man får en ny synvinkel, värt mycket.
Fast det tar tid.....

"ljushuvud"

656 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-03-11 19:18:29)

ÄNTLIGEN!!
Sista rostlagningen på Karossen (tror jag :-)).

Ibland trodde jag att det var omöjligt att nå hit.


Vissa saker ser man om man vänder på grejorna.
http://www.brandow.eu/vw/114/001.JPG
Lite slinging kvar sen är det tätt, frågan är om man ska borra ett hål för att släppa ut ev fukt?
http://www.brandow.eu/vw/114/002.JPG

Sen började jag slipa för första lagret grundfärg.
http://www.brandow.eu/vw/114/003.JPG

http://www.brandow.eu/vw/114/004.JPG
Slipa är tråkigt, så jag lossade torisionskåporna, hade tänkt att lämna dom som de var.
Men rosthålen irriterade, och det var väl tur det för M10 Skruven försöket imitera M8 skruv
http://www.brandow.eu/vw/114/005.JPG

Undar var jag får tag i en VW bricka med ocentrerat hål (längst till höger)
http://www.brandow.eu/vw/114/006.JPG

Då jag planerar att grunda allt som man kommer åt underifrån, kom jag på att jag var tvungen
att tenna upp en mindre bra lagning, som jag gjort för att par år sen.
Och det går inte att komma åt och rikta från baksidan tyvärr
http://www.brandow.eu/vw/114/009.JPG


Karman körde ju med tenn också :-)
http://www.brandow.eu/vw/114/010.JPG

"ljushuvud"

657

Härlig känsla, bra jobbat  ICQ/ab

658

Wow! Det största steget i renoveringen är klart! Bra jobbat!!

Ducati Monster 1200S

659

Yeah..some leadspread..nice.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

660

ICQ/ag Bra jobbat!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

661

Hmm, här går det undan, nu ligger man hästlängder efter.
Skönt att inte behöva lag mer rost, gott.

662

Ocentrerat hål.. är det verkligen meningen?

du kan ju alltid kapa av en "normal" bricka för att brickan ska få plats.

663

anders bergh skrev:

Ocentrerat hål.. är det verkligen meningen?

du kan ju alltid kapa av en "normal" bricka för att brickan ska få plats.

Det går nog med vanliga brickor, men det är lite kul att se att VW's ankomstkontroll missade att en bricka var felgord.
och den har suttit där sen 1956..

"ljushuvud"

664

Då finns det alltså tyskar som slarvar.. Default/hmm

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

665 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-03-12 21:31:28)

pompejus skrev:

Då finns det alltså tyskar som slarvar.. Default/hmm

Det fanns 1956 :-)
Men han kom nog undan med det ;-)

"ljushuvud"

666

Orkade inte vänta på att det skull bli skidor på TV'n så jag gav mig ut i garaget i kväll ändå.
frugan hade Tjekväll och jag hade Tennkväll.


http://www.brandow.eu/vw/115/001.JPG
Jag klantade mig när jag lagade den här för några år sen.


http://www.brandow.eu/vw/115/002.JPG
Först tog jag krullborsten och gjorde ordenligt rent, Jo jag har sett att jag har lite mer svetsfix på punksvetsarna och lite slipjobb på dom, det är bra att vända på grejorna.

http://www.brandow.eu/vw/115/003.JPG
Sen tog jag fram Ber-Fix flussmedlet, om den torkat kan man späda ut den med vatten.

http://www.brandow.eu/vw/115/004.JPG
Jag "lånade" jag ett påslakan i bomull

http://www.brandow.eu/vw/115/005.JPG
Efter det bara att värma försiktig till det liksom bubblar sig och blanka prickar dyker upp.

http://www.brandow.eu/vw/115/006.JPG
Och sen torka av snabbt.


http://www.brandow.eu/vw/115/007.JPG
Allt  tennat och avtorkat.


http://www.brandow.eu/vw/115/008.JPG
Jag kör med BERU-Super LP OBS innhåller bly!


http://www.brandow.eu/vw/115/009.JPG
Sen tog jag fram min hemtillverkade spatel, och oljade in den med motorlja.


http://www.brandow.eu/vw/115/010.JPG
Sen värmer man plåten lite och smälter fast tennstången, ta det försiktig och håll tillbaka med värmen.
syns det att det var några år sen jag hade grejorna framme :-)


http://www.brandow.eu/vw/115/011.JPG
Mesta tennet på plats, jag vet inte om det är rätt sätt men det är mitt sätt.


http://www.brandow.eu/vw/115/012.JPG
Sen värmer man igen och "smetar" ut det med spateln.
Om man kan träna på en horisontell yta så är det lättare.


http://www.brandow.eu/vw/115/013.JPG
Fram med karosserifilen och gnugga på.

http://www.brandow.eu/vw/115/014.JPG

http://www.brandow.eu/vw/115/015.JPG

http://www.brandow.eu/vw/115/016.JPG
Nu börjar det likna nått.

Frugan kom hem så jag gick in.
Så jag får finfila resten senare.

OBS: Tenn består av 70% bly som är giftigt, använgd handskar och andningskydd : OBS
Så gör som jag säger inte som jag gör...........

"ljushuvud"

667

ICQ/af

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

668 Senaste redigerad av Mr 56 (2018-03-18 19:14:25)

Vet inte om det var skidor på TV i helgen, men igår slipade jag som en tokig, och epoxigrundade underdelen.

http://www.brandow.eu/vw/116/001.JPG

http://www.brandow.eu/vw/116/002.JPG

http://www.brandow.eu/vw/116/002b.JPG

I morse hade dammet lagt sig och jag fyllde i lite karosserikitt i några skarvar.


http://www.brandow.eu/vw/116/003.JPG
OK jag som trodde jag svetsat färdigt :-)


http://www.brandow.eu/vw/116/004.JPG
Et hål till ;-) jag hade glömt att jag hittade det här för länge sen.


http://www.brandow.eu/vw/116/005.JPG
Lite Kitt får hjälpa till att hindar att det kryper fukt i skarven.

http://www.brandow.eu/vw/116/006.JPG
Sen gav jag mig på framvagnen, fick för mig att jag var tvungen att flytta snäckan åt vänste rin i fästet.
Men efter ett tag trillade 25öringen ner, och det var ju åt höger jag skulle flytta.
får göra det en annan dag.

http://www.brandow.eu/vw/116/007.JPG
Tryckte i två burkar tröskelskyddmassa, under bakgolvet, så det skall tåla lite stenskott bättre.

http://www.brandow.eu/vw/116/012.JPG
Tillbaka till framvagnen, Jag hade ju problem att få övre länkarnen att krypa in. städade i hålet och den åkte in en bit.
Men det verkar som den inte var ända inne.

http://www.brandow.eu/vw/116/013.JPG
Andra sidan var inom justeringsmåtten.


http://www.brandow.eu/vw/116/014.JPG
Här ser man att den övre armen har lite kvar.

http://www.brandow.eu/vw/116/015.JPG
Några välriktade slag med en blyklubba flyttade på armen lite,  Och hundra från the number of the beast måste vara bra.


http://www.brandow.eu/vw/116/016.JPG
Nu är det bara att göra låshålen, i torisionsfjädern. Hur nu det ska gå till.


http://www.brandow.eu/vw/116/017.JPG
Just det lade igen hålen för stötdämparfästena.


http://www.brandow.eu/vw/116/018.JPG
Just for the record, karossen vilar inte på rutbågen, utan på en gammal Ikea Bock.

"ljushuvud"

669 Senaste redigerad av Viktor Cz. (2018-03-18 19:41:48)

Tumme upp!
Skönt delmål att få på epoxigrunden!

// Viktor

ID4 pro performance -2022, Karmann Ghia coupe 1966

Instagram

670

Hade previlegiet att se senaste pysslet live idag och försäkrar att det är lika bra som det ser ut.. ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

671

Snyggt... jag har för mig jag sett folk använda en hjulbult i vilken man borrat ett hål i centrum... man spänner ihop paketet med bulten ,sen borras ett typ 4mm hål in i fjäderpaketet med ett bra borr, därefter försänks det efter att armarna demonterats...

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

672

michaelth skrev:

Snyggt... jag har för mig jag sett folk använda en hjulbult i vilken man borrat ett hål i centrum... man spänner ihop paketet med bulten ,sen borras ett typ 4mm hål in i fjäderpaketet med ett bra borr, därefter försänks det efter att armarna demonterats...

Kanon låter som en plan, jag hade tänkt börja googla efter m12x1 skruv, men det har jag ju ett gäng av hemma :-)

"ljushuvud"

673

Tänk,jag tyckte jag hörde någon annan som hade en liknande idé .. ICQ/ad

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

674

I veckan blev det lite gjort.

http://www.brandow.eu/vw/117/001.JPG
Var hos Henkan och lånade min svarv.


http://www.brandow.eu/vw/117/002.JPG
Det blev ett 6mm hål i en VW skruv.



http://www.brandow.eu/vw/117/003.JPG
Drog i skruven mot torisionsfjädern



http://www.brandow.eu/vw/117/004.JPG
Titta det blev ett märke.




http://www.brandow.eu/vw/117/005.JPG
Sen borrade jag 10mm hål i pelarborrmaskinen , var tvungen att klämma ihop bladen.


http://www.brandow.eu/vw/117/006.JPG
Återmonterad.

http://www.brandow.eu/vw/117/007.JPG
Kapade av den utstickande biten,knackade ut den en bit och slipade upp ett V spår som jag sen lade en svets i.

http://www.brandow.eu/vw/117/008.JPG
Lite slipning och allt var på plats igen.


http://www.brandow.eu/vw/117/010.JPG


http://www.brandow.eu/vw/117/011.JPG
Efter dubbla lager tröskelskyddsmassa, så lade jag på lite mer Epoxi


http://www.brandow.eu/vw/117/012.JPG
Som tur kom Henrik förbi, så livet tog en vändning igen.

Nu blir det till att slipa som en lite tossing.



https://youtu.be/AEjdkt1tPms
Rörliga bilder här :-)

"ljushuvud"

675

ICQ/ag det tar sig..

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(