1

Idag fyllde jag på olja i växellådan och reduktionsväxlarna efter att ha bytt packningar p.g.g. läckage. Enligt VW:s verkstadshandbok ska det vara 0,25 liter olja i varje reduktionsväxel och 2,5-3 liter i växellådan.  Efter att ha fyllt växellådan skulle jag hälla i olja i reduktionsväxlarna, men då var de redan fulla med olja. När jag tänker efter lite så kommer oljan från växellådan att rinna ut till reduktionsväxlarna via drivaxlarna och sen fylla på nivån i dem till samma nivå som i växellådan.
Min fråga till någon erfaren, ska det vara så?
Om det ska vara så, varför anger man 0,25 liter olja i reduktionsväxeln om man inte kan reglera det?
Eller är det någon tätning mellan växellåda och reduktionsväxlarlan som ej längre tätar?

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

2

Denna omhandlas i en tråd på The Samba:

"when your changing the gear oil, you put the .5 pint in each RGB then fill the trans til it comes out the hole. remember it's the single fillhole is on the passenger side not the 2 plugs on the drivers side. you won't get any gear oil in that way."

"Hi Joshua,
When you change the gear oil, fill the RGBs first. Then fill the center section. When filling this, the gear oil will fill the top of the RGBs and the axle tubes. If you end up with a gear oil leak about the upper 1/3 of the center section gear oil drains down through the axle tubes to the RGBs to keep them filled. Hopefully long enough for you to notice the leak before it becomes a danger when that RGB runs dry and the bearings sieze!
On long trips when we get out of the bus. We take a walk around it to look for any fluid leaks and have caught a few that could have been disastorous, but were an easy fix instead.
Eric&Barb"

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=93603

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

3

luftgekühlt skrev:

Denna omhandlas i en tråd på The Samba:

"when your changing the gear oil, you put the .5 pint in each RGB then fill the trans til it comes out the hole. remember it's the single fillhole is on the passenger side not the 2 plugs on the drivers side. you won't get any gear oil in that way."

"Hi Joshua,
When you change the gear oil, fill the RGBs first. Then fill the center section. When filling this, the gear oil will fill the top of the RGBs and the axle tubes. If you end up with a gear oil leak about the upper 1/3 of the center section gear oil drains down through the axle tubes to the RGBs to keep them filled. Hopefully long enough for you to notice the leak before it becomes a danger when that RGB runs dry and the bearings sieze!
On long trips when we get out of the bus. We take a walk around it to look for any fluid leaks and have caught a few that could have been disastorous, but were an easy fix instead.
Eric&Barb"

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=93603

Tack för det.  ICQ/ab
Det blir alltså fullt med olja i reduktionsväxlarna i och med att man fyller på oljan i växellådan. 0,25 liter/RGB är ingen max/min-nivå man behöver kontrollera.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

4

Ja,så är det.Har du rätt nivå i lådan så har du åxå rätt nivå i reduktionsväxlarna..

5

Skulle du noggrant vilja mäta oljenivån i växellådan kan du lätt tillverka en oljesticka enligt:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … p;start=20

Money talks! Mine always says: "Goodbye"!
Ich versuchte mal genormt zu sein. Das waren die schlimmsten zwei Minuten meines Lebens.
Tra il dire e il fare c'è di mezzo il mare.

1965* 21W Samba (MCode 430 114) - 51 BD Standard Microbus (Type 22A. M62) - 1967 Westfalia pop-top (SÅLD)
* 1965 enligt chassinummer.  Reggad som 1964 - │o\w/o│

6

luftgekühlt skrev:

Skulle du noggrant vilja mäta oljenivån i växellådan kan du lätt tillverka en oljesticka enligt:
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … p;start=20

En sån måste jag tillverka och ha till verktygssamlingen. Om tre år när jag river runt bland sakerna kommer jag att undra:
-Va fan var den där böjda saken bra för? ICQ/ab

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss