26

Svwerker skrev:

Jag hade jagat rätt på en startmotor från en -65 och använt 12V-svänghjulet om jag skulle fortsätta att åka 6V. Du får slipa ur lådan men i övrigt passar det. Annars är det ett 6V-svänghjul med O-ring du behöver hitta men det kan nog vara svårare.

ska göra om till 12volt e tänkt.

27

Svwerker skrev:

Jag hade jagat rätt på en startmotor från en -65 och använt 12V-svänghjulet om jag skulle fortsätta att åka 6V. Du får slipa ur lådan men i övrigt passar det. Annars är det ett 6V-svänghjul med O-ring du behöver hitta men det kan nog vara svårare.


Det är inte den startmotorn från 67 du syftar på? 65 fans väl ingen som passar 200Mm svänghjulet?

Learning by experience is a great way to spend money...

28

Fattigmansporsche skrev:
Svwerker skrev:

Jag hade jagat rätt på en startmotor från en -65 och använt 12V-svänghjulet om jag skulle fortsätta att åka 6V. Du får slipa ur lådan men i övrigt passar det. Annars är det ett 6V-svänghjul med O-ring du behöver hitta men det kan nog vara svårare.


Det är inte den startmotorn från 67 du syftar på? 65 fans väl ingen som passar 200Mm svänghjulet?

Det finns svänghjul för 200 mm koppling och 109 kuggar men i det här fallet så var det tryckfelsnisse som var framme, det ska stå -67.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

29

Lägger själv upp en bild på självlagrad 6V startmotor som jag efterfrågade tidigare i tråden.

http://forumbilder.se/DEAN2/img-0429.JPG

30

Hittade något jag inte sett förut, nämligen en 12V startmotor med drev för 109 tänders (6 volt) svänghjul.

Från vänster till höger:

  • 12V startmotor (litet drev, 11 mm axel)

  • 12V startmotor (stort drev, 12.5 mm axel)

  • 6V startmotor (stort drev, 12.5 mm axel)

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0841.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0842.JPG



Denna startmotor borde vara perfekt om man konverterat till 12V men inte bytt svänghjul.

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0845.JPG

http://www.henrikvw.se/Forumbilder/IMG_0843_2.JPG

31

12V fanns som option tidigare så den för 109 kugg är kanske till en sådan.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

32

När bytte VW från papperspackning till plåtpackning?

Fick 34 hk motorer efter 1966 o-ring, eller fortsatte de med plåtpackning?

33

När man gick från papper till plåt måste jag gräva lite efter men att även 1200 fick o-ring ungefär samtidigt som 1300 stämmer. Någon gång mars/april 1966.

Papper/plåt -> nedanstående motornummer

Post's attachments

Typ1-66.jpg, 15.33 kb, 198 x 61
Typ1-66.jpg 15.33 kb, 92 downloads since 2016-06-01 

34

Skiljer sig dreven på startmotorerna mellan 6 och 12volt ?
Vi skulle provstarter motor i ett "växelhus för generator" ( urtaget för stort svänghjul ), men startmotorn kuggade inte i svänghjulet ?

Vw-73 1303s Orginalbil med automatvxl-låda, vinterbil? Texaxgul L10B
Vw-69 Westfalia Californienbuss bruksskick, Pearl white L87
Vw-62 typ 1 Callooker med Scallops, daily driver sommartid. Tidigare orginal kulör Golfblå L390
Vw-54 typ 1 Orginalprojekt under renovering. Islandsgrön L213

35

Lexingmats skrev:

Skiljer sig dreven på startmotorerna mellan 6 och 12volt ?
Vi skulle provstarter motor i ett "växelhus för generator" ( urtaget för stort svänghjul ), men startmotorn kuggade inte i svänghjulet ?

Ja eftersom 6V har en mindre dia, 107 kugg, mot 12V som har 130 kugg.
Allt står i tråden och det finns dessutom bilder på de olika dreven.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G