Nu är det såhär att jag har börjat fundera på lite mysmek/smygtrimning efter alla trevliga motortrådar som jag lyckats hitta här på forumet.
Utgångsprojektet är en typ 4 1700 motor.
Hittar inte så många som bygger på typ4 motorer när det bara gäller småtrimning.
Jag har då såklart en himla massa frågor och idéer.
1. Är det en bra idé att utgå ifrån en 1700 eller ska jag leta upp en 2liters?
2. Om vi utgår från att man har en frisk bottendel. Vad kan man då göra som är värt att göra för att få lite extra pulver, (är det värt att bestycka om förgasarna och tex plana toppen på en sådan här motor eller finns det bättre att utgå ifrån?)
3. Har motorn tillräckligt med kylning och koppling för att öka effekten lite? ( vad jag hade tänkt mig är mild trimning, om vi säger att där är 65 hp original så kanske en 80/85 häst som är körbar långa sträckor)
4. Vilket är det största "sugröret" i den här motorn?
Kommer säkert på mer eftersom.
Är det någon annan som har några funderingar så posta de gärna i tråden.
Mvh Anton!

Andra toppar, större ventiler, annat komp, vet itne hur det är med kammen om den också är annorlunda. Men det kan jag inte svara rakt av.


