1

Nu är det såhär att jag har börjat fundera på lite mysmek/smygtrimning efter alla trevliga motortrådar som jag lyckats hitta här på forumet.

Utgångsprojektet är en typ 4 1700 motor.
Hittar inte så många som bygger på typ4 motorer när det bara gäller småtrimning.

Jag har då såklart en himla massa frågor och idéer.

1.  Är det en bra idé att utgå ifrån en 1700 eller ska jag leta upp en 2liters?
2.  Om vi utgår från att man har en frisk bottendel. Vad kan man då göra som är värt att göra för att få lite extra pulver, (är det värt att bestycka om förgasarna och tex plana toppen på en sådan här motor eller finns det bättre att utgå ifrån?)
3. Har motorn tillräckligt med kylning och koppling för att öka effekten lite? ( vad jag hade tänkt mig är mild trimning, om vi säger att där är 65 hp original så kanske en 80/85 häst som är körbar långa sträckor)
4. Vilket är det största "sugröret" i den här motorn?

Kommer säkert på mer eftersom.

Är det någon annan som har några funderingar så posta de gärna i tråden.

Mvh Anton!

2

Typ4 har jag dålig koll på men eet skulle förvåna mig om du får problem vid så liten ökning.
Man tjänar inget på ombestyckning om man inte ändrar något annat och anpassar bestyckningen efter det.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Ahlb3rg skrev:

Nu är det såhär att jag har börjat fundera på lite mysmek/smygtrimning efter alla trevliga motortrådar som jag lyckats hitta här på forumet.

Utgångsprojektet är en typ 4 1700 motor.
Hittar inte så många som bygger på typ4 motorer när det bara gäller småtrimning.

Jag har då såklart en himla massa frågor och idéer.

1.  Är det en bra idé att utgå ifrån en 1700 eller ska jag leta upp en 2liters?
2.  Om vi utgår från att man har en frisk bottendel. Vad kan man då göra som är värt att göra för att få lite extra pulver, (är det värt att bestycka om förgasarna och tex plana toppen på en sådan här motor eller finns det bättre att utgå ifrån?)
3. Har motorn tillräckligt med kylning och koppling för att öka effekten lite? ( vad jag hade tänkt mig är mild trimning, om vi säger att där är 65 hp original så kanske en 80/85 häst som är körbar långa sträckor)
4. Vilket är det största "sugröret" i den här motorn?

Kommer säkert på mer eftersom.

Är det någon annan som har några funderingar så posta de gärna i tråden.

Mvh Anton!

Finns några aspekter som kan vara bra att veta för att ge rätt råd. ska du ha den i en buss eller pickis anpassad för typ 4? eller i en typ 4?
1700 motorn finns ju med 80 hästar original och 1800-motorn finns med 85 hästar så det ska nog inte vara några bekymmer med kylning för 80/85 hp

Ska du bygga om till stående fäkt så beror kylningen mycket på hur duktig du är på att få till bra flöden av luft över de rätta ställena.

Var de olika motorerna härstammar
http://www.tunacan.net/t4/reference/case.htm

Gererellt har personbilsmotoererna högre effekt än bussmodellerna. Porschemotorerna högst. Hittar du rätt motor från början kanske du inte ens behöver trimma alls ICQ/ad

Vad menar du med sugröret? Största insuget? Till 1800 AN-motorn sitter det original dubbla Solex 40mm förgasare (PDSIT 36-40) Ska du ha största för insprutning är det nog 914 2-liters motorn du ska titta på.

Om storleken. Nothing beat cubicinches!!!

Om det är en bussmotor du börjar med är de väldigt lågkompade. Där hittar du nog mycket effekt. Bilmotorerna har en bula på kolven, bussarna har en grop.

Intressant läsning.
http://www.tunacan.net/t4/

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

4 Senaste redigerad av Ahlb3rg (2013-01-28 15:56:28)

Aha. då har jag fått svar på några frågor.

Det ska vara i en buss.

jag önskar ju förgasare då jag tycker att insprut mest är fult. 

Vad tror ni krävs för att få 85 häst i motorn med förgasare då?

/edit..

I länken du skickade så fanns där en vw/ porsche 914 2.0l motor med 100hp.  vad var det som gav dem de extra hästarna? bara högre komp?

5

Just porschemotorerna har fått en genomgång av porsches tekniker ICQ/ab Andra toppar, större ventiler, annat komp, vet itne hur det är med kammen om den också är annorlunda. Men det kan jag inte svara rakt av.
Kolla på Tunacan sidan, där går de in i detalj på vad som skiljer de olika modellerna av del för del, toppar/cylindrar/kolvar/vevhus/m.m.

Vad har du för motor att börja med? Den enkla svaret med 85 hp med förgasare är att hitta en 1800 AN-motor. Klart  ICQ/af

Annars om du läser på vad AN-motorn har för spec och kopierar dem så borde du hamna rätt nära. 1,8 liters cylindrar med rätt kolvar, 021-101-371S toppar med 41*34 ventiler, 8,6:1 i komp, dubbla 40mm enkelportsgasare så kanske du är där.

Men en 1,7a med bättre komp, lite portade toppar (gärna personbilstoppar) och dubbla 2-ports weber eller dellorto kanske är melodin

6

Ahlb3rg skrev:

Jag önskar ju förgasare då jag tycker att insprut mest är fult.

Allt med typ 4 är ju egentligen fult. Ska det vara snyggt ska det vara typ 1 ICQ/ae

7

okej! tack för snabba svar.

Jag har ett 1.7 l bussblock (CA) som satt original i min 75a buss. 

Jag har också ett 2.0 l  CU motorblock från en t3buss (80-83) som är luftkylt.

Jag läste någonstans att 1.7 motorn var mycket hållbarare och därför bättre att börja med.   (båda bussarna med dubbla förgasare)

Men efter detta så är det kanske bättre att ta 2.0 liters motorn och plana den lite och andra ventiler och sätesjobb då ICQ/ab 

Eller en annan tanke är ju kanske att bygga turbo då, efterssom det är så lågt komp från början på busstopparna?  Mycket mer jobb, men det är det kanske värt?

mvh

8

Jag skulle kombinera motorerna du har.
2 liters motorn med 1700 kammen , lyftarna och alu stötstängerna,
Plana topparna 1mm och slänga bort toppackningarna och cylinderfotspackningarna,
Putsa kanalerna vid sätena och ett sätesjobb
Det brukar ge ungefär 85-90hk och j-ligt bra lågvarvsvrid,drar fint till ungefär 5500 rpm  ICQ/ab

Jag har byggt ett tiotal motorer med den kombon och aldrig blivit besviken, perfekt för turbo oxå  ICQ/ag

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

9

Aha! där har vi ett bra svar.

Det är bara det att jag är lite fundersam på om den "nya" 2.0 litersmotorn från 80-83 har hydraliska lyftare? då passar väl inte kammen?

mvh

10

Jodå kammen och lyftarna passar från 1700an, lyftar hålen är likadana.

Om du vill ha ca 5-10hk till så använder du 1700 topparna om det är 39/33 ventiler,men det krävs lite mer fräsning då
Det kan även vara 39/33 ventiler i 2liters topparna, i såna fall är dom att föredra
Weber 36 eller 40 IDF är att föredra framför org förgasarna

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

11

Okej! Tack för alla tipsen. Nu tror jg att jag vet
Var jag ska börja ungefär, det enda jag fundrrar på nu är var man ska porta på typ4 topparna. Har sett hur man gör på typ1, men det är ju inte riktigt likadant. En bild kanske inte hade varit så dumt ICQ/ab

Tack för alla tips!   Härligt med ett sånt här forum!