Som så många andra bilintresserade, så jag besökte jag den omtalade auktionen i Hovsta (utanför Örebro) sommaren 2010. Egentligen hade jag tänkt åka till den årliga VW-träffen Bug Run på Mantorp Park, men p.g.a. ostadigt väder, så följde jag med en kompis till auktionen istället.
När vi kom dit så var det oerhört mycket folk. Det pratades om ca 5000 besökare. Vi hann dit ca en timme innan auktionen började så vi hann gå runt och titta en del innan auktionen drog igång. Det som fångade mitt intresse var den gamla folkvagnen från 1958 som stod halvt nedsjunken i marken bakom ett uthus. Det stod 1979 på skattekvittot, så bilen hade nog stått utomhus sedan dess. Det fanns knappt något golv kvar i bilen och det var bara fragment kvar av trösklarna, men jag upptäckte att det fanns en del bra grejer på bilen, bl.a. ett sällsynt växelspakslås. Motorn var också utbytt till en äldre 25-hästare från 1953 och dörrsidor och ratt var väldigt fina.
Snygg överdragsklädsel..........NOT

När auktionsutroparen kom till VW:n så frågade han om han fick 100:- för bilen. Till slut var det en kille som skrek JA. Min kompis började ställa på mig att bjuda mer, och precis när auktionisten skulle slå, så skrek jag 200:- och fick den för det. Min första reaktion var, hur fasen ska jag få loss bilen och få upp den på en kärra? Jag ångrade mig direkt och tänkte på allt bekymmer som denna skulle föra med sig, innan jag hade bilen hemma i Kristinehamn.
Nybliven ”lycklig” ägare till en VW 1200 -58
Folk kom förbi och gratulerade mig till ”fyndet” och en del sa, ”tänk att det finns folk som betalar för sånt där” och pekade på min nyinköpta bil. När jag väl kom till sans, så gick vi iväg och hämtade kompisen SUV och försökte dra loss bubblan.
Till min förvåning så rullade alla 4 hjulen och det fanns fortfarande luft kvar i däcken!! När vi väl fick loss bilen ur marken, så rullade vi den för hand ca 50m för att lättare kunna få upp den på en kärra. Till och med handbromsen fungerade! Snacka om tysk kvalitet!
Vi åkte hem till Kristinehamn och hämtade en kärra och kom tillbaka vid 21-tiden för att hämta bilen. Auktionen höll då på fortfarande.
Väl hemkommen så plockade jag ner hela bilen. Till slut var det endast skalet med 4 hjul kvar. Skalet såldes till en kille i Dalarna som skulle bygga en riktig rat looker av bilen. (Jag vet sen att bilen har vandrat mellan några olika ägare, men den rullar nu ute på vägarna igen som en riktig rat).
Därefter såldes del för del. Motorn hamnade i Norge, dörrsidorna i Sundsvall, stolarna i Karlstad, ratten i Tärnaby o.s.v., men växelspakslåset och tändspolen ("star coil") hamnade i mitt eget vitrinskåp fullt med andra roliga VW-delar.
Jag sålde bilen och delarna för bra många tusenlappar, så det är nog en av de bästa bilaffärer jag gjort. Men det roligaste av allt var ändå nöjet att få vara med på auktionen. Någon sådan unik tillställning lär man aldrig få uppleva igen.
VW 1300 -66



Du vart aldrig sugen på att fixa iordning den själv? Vad var det för ett udda växelspakslås som satt på?
