26

Ja jag hoppas det! ICQ/ab
Precis, detta är ju en OYO så lite av de skälet känns de också dumt att kapa sönder bussen.
Men tiden får utvisa vad som händer! ICQ/ab
Kommer iallafall köra denna sommar i detta utförande så får jag se sedan.

Men har en liten fundering.
Om man vill konvertera till wide5 bak hur går man tillväga?
Går det bara att byta ex trummor och ev sköldarna? Om man får tag i early bay grejor.
Eller behöver man även dessa axelhubb grejorna (vet ej namnet på dom) från en Early exempelvis för att göra den operationen.

Post's attachments

DSC03057.jpg, 268.53 kb, 1024 x 768
DSC03057.jpg 268.53 kb, 185 downloads since 2013-01-18 

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland
East Coast Meet #4 - 9-11 Augusti 2019

27

Creative Engeneering har Wide 5 trummor som är bolt on på 71 och nyare.  Kostar runt 1900:- paret.

Annars måste du byta allt där bak, utom svärd och bärarmar.

28

Demian skrev:

Oj, då!

Dannes mest otippade inlägg på BV hittils  ICQ/ab

Undrar om nån har vägarna förbi Danne här i dagarna. Om du svarar ja på föregående fråga så måste du ta med dig en termometer med gradering upp till 50 celsius. Måste vara nån sorts feberyrsell han har. ICQ/ad

Varför Stockholm? Ligger ju så ocentralt!

29

Demian skrev:

Creative Engeneering har Wide 5 trummor som är bolt on på 71 och nyare.  Kostar runt 1900:- paret.

Jag "återställde" en -70:a som var ombyggd till sena bultmönstret. Det jag bytte var trummor, sköldar och splinsade axeln. Självklart också backar och hjulcylindrar. Den splinsade axeln har jag för övrigt en extra kvar.

[

30

Ja har just återställt min till DH till oyo 72 , de e grejjer de ICQ/ab så välkommen i gänget.
ska bli kul å följa dig å bussen ..

MOTORGÅRDEN..& de som händer där..titta gärna in!
   http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=9894

31

Kul att det äntligen blev en buss Sebbe och frågar du mej så skulle jag inte bygga om karossen men det vet du redan, däremot så är jag säker på att du får en redan frän buss ännu snyggare med dina byggplaner och ideer, skägglurv och grafiker som du är ! B)

Hur än ombyggnationen bak blir, för bultmönster menar jag, hur går det med fälgarnas offset då ? BTR:arna breddar väl grymt mycket utåt ? Får dom plats ? Eller är det läge att beställa korta drivaxlar och smalna av torsionen åxå på en gång ?

You´ll never know...

32

Demian skrev:

Grymt då vet jag! Tack.
Men så länge avvaktar jag och tror jag försöker få tag i beg grejor ifrån någon / skrotad early.
Vore kul att testa att rulla på 14" bussfälgar ev.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

33 Senaste redigerad av Spaan (2013-01-19 11:27:35)

MickeW skrev:

Jag "återställde" en -70:a som var ombyggd till sena bultmönstret. Det jag bytte var trummor, sköldar och splinsade axeln. Självklart också backar och hjulcylindrar. Den splinsade axeln har jag för övrigt en extra kvar.

Okej, ja jag kan höra av mig om det är så att jag lyckas leta rätt på en splinsade axel och behöver en till. ICQ/ab
Bästa vore som sagt om man kunde köpa låda av någon att plocka grejor ifrån eller om någon har allt löst.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

34 Senaste redigerad av Spaan (2013-01-19 11:28:15)

Edström,
Ja jag har allt haft lite koll på din tråd. Mycket fint projekt du gjort ordning där. ICQ/ab
Och just de där med att ha en 72a oyo känns ju lite kul och en anledning till att inte bygga om. Men får se vad som händer i framtiden.
Först och främst ska jag få till ett eget stuk på denna och åka mycket! Alltid kul med folk som följer och speciellt med dom som håller på med samma typ av fordon, så man får tips och kan bolla ideér. Kändes givet att lägga upp tråd om bussen på detta forum.

Master H,
Ja det känns mycket bra! ICQ/ab Hehe jodå, men de är alltid bra att ha folk omkring sig med olika åsikter. Speciellt för mig som är en jävla funderare har jag märkt på senare "månader"...
Får iaf hoppas att man inte sunkar ner stuket bara.

Ja jag har kollat upp alltför att få dit btr bak. Fram räcker de med 4" kortat om man vill åka hyffsat lågt. Jag funderar på att korta ny framvagn mellan 4-5" och flytta upp den ca 50mm.
Bak kommer jag isåfall skaffa bubbla låda som jag förstått har lite mer än 50mm kortare drivaxlar än de som sitter på min låda original.
Och sedan blir det torisionsstavar ifrån splitbuss. Korta torisionsrören och sedan är jag osäker på att man måste flytta in bärarmarna om man kör typ1 låda. Men jag kommer iaf såklart konvertera till stora bultmönstret bak.
Men iallafall så går de få dit fälgarna bak men det krävs ju såklart en hel del jobb. Men jag tror det kommer bli värt det i efterhand.
Så de kommer väl bli en liknande operation som Sänke gjort på sin Smurf.

Dock kommer jag plocka in någon som jag skjutsar under bussen för svetsning av ram, torision osv.
Inget jag behärskar att göra än, håller mig till min skäggodling ett tag till.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

35

Grattis till en härlig buss!  ICQ/ab

"Pimped by Nature"

36

Säger som Thomas, grattis till bussen  ICQ/ab
Den kommer att bli ännu härligare med de planer som du har för den.
Btr fälgarna blir ännu ett lyft för bussen och en enhetlig lack skulle göra sitt.
Läste först att du skulle skjuta någon under bussen,  Default/hmm  o det skulle ju ge dig
lång tid att odla skägg på anstalt  ICQ/ag
En röst till på droppad Oyo. med grymma fälgar  ICQ/ab

37

Tackar tackar! ICQ/ab

Haha ja och man bygger inte många vw på kåken heller..  Default/hmm
Nu är man väldigt peppad att få fart på maskineriet.

Hur pass mycket jobb skulle de vara att stoppa i en 911 motor i en buss med balk?  ICQ/ad

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

38

Här kan du läsa om ett fränt bussbygge med 911 motor ICQ/ab
http://www.kustomcoachwerks.com/forums/ … mp;start=0

39

Grymt!
Tackar, måste jag läsa igenom! ICQ/ab

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

40

MickeW skrev:
Demian skrev:

Ok, bara en undran, passar inte earlybayhubben (delen som den splinade axeln sitter i) på en -72:a?

41

Jag förstod på ditt inlägg att allt, även hubben behövde bytas. Hubben eller lagerhuset skiljer vad jag vet endast på att 68-70 har ett annat yttre lager. På den bil jag bytte på lät jag dessa vara kvar. Vet faktiskt inte om de var bytta när den moderniserades tidigare.

Skulle jag göra något lika (galet) skulle jag beställa CE trummor och behålla allt annat. Det var nämligen inte lätt att hitta early sköldar.

[

42

Ok, Jag köpte ett par rostiga earlybay bakvagnsdelar för ett tag sedan, men då sliper jag alltså använda dom hubbarna.  Fast jag går nog också på CE trummor. Att hitta friska sköldar är ju inte det lättaste. Fast dom borde ju komma som repro snart.

43 Senaste redigerad av Spaan (2013-01-22 17:35:38)

I söndags rev jag och en kompanjon motorn.

http://forumbilder.se/CD37P/20130120-154936.jpg
http://forumbilder.se/CD37P/20130120-162914.jpg

Kolven man ser här i bilden ovan har väl gjort sitt. Och topplocket behöver lite kärlek.
Då jag inte har råd att göra en helrenovering av motorn i dagsläget så kommer alla packningar bytas, kolvar samt topplock.
Sedan göra alla grundinställningar.
Försöka tvätta lite och lägga på lite färg ev.

Men tanken är att skaffa en till typ4 framöver att göra en renovering och lite effektökning på!  ICQ/af
Så hoppas denna håller i sommar iallafall. Men förutom kolven och topplocket såg den rätt bra ut dock jävligt skitig.

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

44

Ganska säker på att motorn inte behöver helrenoveras då den enligt uppgift inte ska ha gått mer än 6000 mil. Att kolven och toppen pajat beror troligtvis på att den dragit tjuvluft via vacum uttaget på insuget vid den cylindern. Hittade ju en trasig slang där när jag lyft ur den. Ny topp skickar jag bara jag tar mig iväg till garaget ( hemma med sjuka barn). Byt kolv, topp och kolvringarna på övriga kolvar samt sätt ihop med nya packningar osv som medföljde så har du en motor som går många mil till

45

Det låter suveränt Marcus! ICQ/ab
Kollar du om du hittar svänghjulet också. Det vore bra att ha. Hehe
Ja resten av grejorna i motorn såg bra. Bara skitig på utsidan men de har ju ingen betydelse.
Haft de bra i värmen?

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

46 Senaste redigerad av Spaan (2013-01-24 20:35:01)

I dagsläget händer det inte så mycket. Motorn ska ihop när alla delar finns till hands.
Sen kommer jag börja jobba på själva bussen i sig.

Men kom och tänka på en grej. Finns de någon runt omkring Söderhamn (jag jobbar i Hudiksvall) som har tillgång och kan hjälpa mig eller vet någon som kan hjälpa mig att arborra min framvagn eller fräsa ändarna lite.
Har ju planer på att fimpa ytterändarna, men behöver då borra upp lite för att få dit standard nållager längre in i framvagnen.
Jag har ev tillgång till arborr och svarv/fräs men jag vet inte om de maskinerna är tillräckligt stora för att kunna hantera en splitframvagns bredd.
Min framvagn är alltså org -6cm kortad. Skulle någon kunna hjälpa mig med detta vore det guld värt!

Jag kan betala eller göra något tillbaka. Kanske någon vill ha annons till sitt företag eller andra typer av trycksaker? Eller en stor graffitimålning i sitt garage/verkstad?
Så löser vi det! ICQ/ab

Annars så längtar man till sommaren, speciellt idag när jag fått vänta på försenat tåg i 2timmar kyla för att komma till jobbet.
Så knåpade ihop en bild då jag ska försöka ta fram lite nya stickers och andra prints till PSH. ICQ/ab

http://i45.tinypic.com/nbq8lg.jpg

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

47

Kul att du blivit med buss ICQ/ab ..och fan va skägget växer då!!  ICQ/af

Panel -53, 911 -71

48 Senaste redigerad av Spaan (2013-02-04 18:04:43)

Aah äntligen kom jag till skott Jocke! ICQ/ad
Och skägget börjar ta form. Har växt förbi min något slitnare skepparkrans jag hade när man var bosatt i sthlm..
Och kom då och tänka på en natt.. då..
Jag tydligen satt mig ner brevid en uteliggare och bjudit han på lite mat sent in på småtimmarna.
Måste sett lustigt ut med två stycken med lika slitna skägg men så olika ändå. ICQ/ab säkert 25års åldersskillnad.
Inte för att jag minns så mycket av konversationen. Men minns att de kändes riktigt bra att ge han ett mål mat och prata med honom som verkade betydde mycket för han..
Skägg borde alla ha! Mycket skönt. Bästa är när man en dag rakar av sig allt på en arbetsplats där dom inte sett en utan. Och alla undrar vem som hejar och går runt på kontoret. Haha!
Men hur går de med ditt monsterskägg Jocke?

Hehe iallafall, ihelgen kom jag in till motorrummet iaf och monterade dit batterierna för att kolla igenom elen.
De viktigaste funkade, startmotor alla lampor och blinkers, vindrutetorkaren och bränslemätaren. hehe
Men inte, stereon eller ström i bussen verkade funka. Och kylskåpet verkade få för lite ström eller något.
Var lite kablar under panelen som ska ta och listas ut...

Sen så har jag strippat motorn ytterligare och skrapat och haft mig.
Nu står den på stativet förberedd för motortvätt av block etc samt alla kylkåpor. Troligen blir de blästring av dom sedan också om vi får blästern att gå som den ska.

Men de var kul att se den halvvaken iallafall! ICQ/ab
http://boxerville.se/forum/misc.php?item=12304&download=0
http://sphotos-c.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/734206_10151486962723653_1746824984_n.jpg

Annars så håller jag på att velar fram och tillbaka med vad för lack som ska blåsas på.
Och om man ändå ska ta och passa på att byta alla rutlister etc då vissa är väldigt torra.

Och sedan börjar jag bli sugen på en uppsättning Gasburners till bussen. Någon som sitter på en uppsättning i 5x112.
Ev kanske vill byta mot fuchsen som sitter på just nu?

/Spaan

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland

49

Tjena har du kollat säkringarna under soffan? sen kan du prova att ladda  batterierna dom har ju trots allt stått ett tag. Om du sätter i 220v ska ju både batterierna laddas och kylskåpet gå. Får troligtvis grejorna till motorn på onsdag så jag kan skicka dom på tors

50

Tjena.
Nope ej kollat dom säkringarna. Tänkte jag skulle ladda på batteriena och gå igenom allt igen då jag misstänker att de fattas lite kräm.
Men kylskåpet gick på 12v också?
Är stereon kopplad så den funkar jämt eller måste bussen vara igång eller något liknande?

Det låter suveränt!
Tackar!

820KUSTOM
Volks Of Hälsingland