Jag trodde inte att det skulle vara sådan fart på svaren i denna tråd. Jag hade en enkel fråga om stommen tål värmen från bränning vid pulverlackering. Det gör den inte tydligen, så det går bort.
För mig var alternativet att pulverlackera en ren bekvämlighetsfråga. Det är smidigt att bara kunna lämna bort delarna (blästrade/plåtrena) och sedan hämta dem några dagar senare målade och fina och slippa kladdandet med våtlack/färg.
Nu är det dessutom inte direkt säsong för att stå ute och lackera/spraya heller och i garaget vill jag inte vara.
Rent prismässigt blir det också det absolut billigaste då firman har mängder med färger, men normal kör med svart (vilket ju var vad jag ville ha). Som exempel tar de 500:- (i kaffekassan) för att måla ett set fälgar.
Vill inte gå in i diskussioner huruvida pulverlackering skulle vara negativt, men jag har alltid uppfattat detta som bra. Det finns precis som vid våtlackering möjlighet att måla i skick/lager där man närmast plåten/stålet lägger en primer/rostskydd för att sedan ovan på detta lägga en färg som ger en stryktålig yta. Mina aluminiumfälgar är pulverlackerade i tre skickt; primer, silver och klarlack.
Visst, det är ingen som ser stommen när det väl sitter på plats, men att den skulle sitta skyddad är fel. Den kommer att få sina kängor och stenskott och märken efter domkraft mm, så någon form av vettigt skydd måste den ha.
Blev avrådd hammarlack som var ett av alternativen då den innehåller silikon vilket bör undvikas.
Det blir troligen 2K färg på spray, men jag lär slå en signal till Hasse (Enköping) och se om han kan övertyga om att göra mig besväret att beställa POR 15 från deutchland.
Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!