1

Har en nybyggd Frankeframvagn (bay) som står plåtren och väntar på att monteras i 72:a Westyn.

Måste rostskydda den på något sätt och är inne på att låta pulverlackera den. Är det någon som har erfarenhet av detta och om det finns delar i den som inte mår så bra när färgen bränns i 200°C?

Pratade lite med Franke själv igår om detta och de inre bärarmslagren är tydligen i bakelit vilket kan vara ett orosmoment. Googlade lite och enligt Wikipedia så är bakelit en härdplast som är värmetålig till 300°C så det borde inte vara några problem.
Kvarvarande fett i rören kan vara en oroskälla, men Franke kör alla sina stommar i en kok/tvätt så finns det fett kvar är det mycket små mängder.

Någon som gjort detta?

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

är de inte bara o plocka av allt som kan brännas samt blåsa ur den med nå högtryck då?

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

3

Det är inte så "bara"
De inre lagren är enligt Franke jäkligt besvärliga att plocka ur. Risken är väl att man dessutom skadar dem, så det vore enklast om de kunde sitta kvar.

Visst skulle jag kunna måla/lackera den med våtlack, men jag har en bra kontakt som pulverlackerar samt att det blir väldigt stryktåligt.

4

Blir det inte ganske tjockt med färg = inget bra skruvförband?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Går det inte att rodda fram en sådan bussning och be att få hänga in den när de kör ugnen?
Någon borde ha en sopslut stomme att norpa en från....... bara en tanke... ;-)

Har minst en luftkyld VW, alltså finns jag.

6

Svwerker skrev:

Blir det inte ganske tjockt med färg = inget bra skruvförband?

Visst blir det generellt tjockare färgskickt med pulverlack. Det är ju liksom vitsen.
Kritiska skruvförband kan/får maskeras. Det går alledels utmärkt att använda vanlig blå maskingstejp samt t.ex. gänga i skruvar i gängade hål för att slippa få färg i dem.

Reine skrev:

Går det inte att rodda fram en sådan bussning och be att få hänga in den när de kör ugnen?
Någon borde ha en sopslut stomme att norpa en från....... bara en tanke... ;-)

Visst går väl det. Känner dock ingen som råkar ha en stomme/lager till övers. Det blir helt plötsligt ett jäkla projekt av det hela  Default/hmm

Vill inte gärna chansa utan våtlackerar/målar hellre stommen i sådana fall.

Om någon ser detta och råkar ha ett bakelitlager till övers, så hör av er  ICQ/ab

7

Por15 är jävligt bra. Dock får du beställa från England. Kolla med Hasse vart. Han har målat sin med det. Tänker sj göra de när min är klar.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

8

leguanen skrev:

Por15 är jävligt bra. Dock får du beställa från England. Kolla med Hasse vart. Han har målat sin med det. Tänker sj göra de när min är klar.

Jepp, Por 15 rekommenderade Franke själv.
Trist att det inte finns någon svensk återförsäljare. Obegripligt rent av om nu produkten är så "halleluja-bra" som alla påstår.

Prislappen kan ju vara en förklaring.
Har förstått att en pytteliten burk (ca 100ml) går på 400-500:-. Hoppsan Kerstin!

Kräver vad jag förstår en del mek, prepp och kladdande innan det är klart också.

9

Nja där tog du i lite med priset.
Minns inte vad jag betalade när de gick att beställa i sverige.
Skulle tippa på att de är olagligt att sälja i sverige eftersom de funkar. (Allt bra är olagligt)
http://www.hoeseler-por15.de så kostar 113ml 11€ Sen som du säger är de en process i flera steg.
Men så jobbigt är inte stegen. På med ett medel. Vänta 10 minuter , tvätta , på med nästa , vänta , tvätta , måla.
Men om man köper starterkitet som kostar 20€ så täcker de 12 squerfeet och de borde räcka till en framvagn tror jag

Nu har jag inte varit i kontakt med dom. Men tror jag har läst på forumet här att dom skickar till sverige

10

Fick precis ett mail med informationen att de inre bakelitbussningarna på en typ 1 stomme inte mådde så bra av vistelsen i en pulverlackugn  ICQ/ac
Så pulverlacken är bara att glömma.

Har en lokal grossist som kan blanda och förpacka 1K och 2K färg i sprayburk. Det enkla torde vara att låta honom blanda ihop en burk med rostskydd/primer och en burk med svart 2K lack.

11

duger säkert bra, inte så mycket slit på färgen där den sitter.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

12

Nu vet jag att jag svär i kyrkan men Biltemas Hammarlack har jag använt på ett par framvagnar med gott resultat  ICQ/ab

Bra?
Billigt? JAAAAA!

13

Svart färgad epoxi... Funkar ju oxo. Det går ju att få infärgad..starkt o bra.. Eller lägg vanlig epoxi och sen par lager lämplig färg uppå.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

14

Hur mycket pengar vill man lägga ner på en lackering av framvagnen egentligen? Jag menar, den syns ju inte och det blir ju alltid massa märken i lackeringen förr eller senare, om inte av saker man kör på, så av domkraften/pallbockarna och godset är ju tillräckligt tjockt för att det inte ska rosta igenom på en sommarbil på många många år. Visst förstår jag att man vill skydda den, men var är det relevant att lägga ribban?

Skriver inte detta för att verka grinig, utan för att jag vill förstå hur man tänker i de respektive fallen.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

15

Pulverlack är bara en inkapsling och skyddar ingenting mot rost (gämför det med plast), samt att
efter stötar och ikörningar så kan det lossna i flagor.
Jobbade i 3år som pulverlackerare, sen varslades 11 personer varav jag va en av dom .....kanske lika bra det för man
hade konstant lätt näsblod, som försvann efter man slutade  ICQ/ad
välj hellre por 15 etc.

16

Por 15 is the shit ! När jag målade min framvagn och styrstag gick det åt ungefär halv burk med färg (113ml). Köpte min färg från Ebay Tyskland, ett kit med både avfettning, grundfärg och toppfärg.
Färgen känns nästan lika hård som en pulverlack när den härdat och i  fortsättningen lär det blir fler chassidelar målade med denna kanonfärg.

Peter S: Det kan nog stämma att det jag gav mindre änd vad jag sa i telefonen. Jag köpte två kit så jag blandade nog ihop priserna.

Kolla in denna länk http://www.uscarparts.nu/   
Dom säljer något som heter mirakelfärg och chassifärg och jag tror att båda kan vara ett bra alternativ om du inte vill handla från Ebay.

17

Min erfarenhet är att pulverlack funkar bra i torra utrymmen utan slitage. Volvo pulverlackar delar som sitter under bilen som när det går hål tokrostar och färgen blir som en lös plastpåse utanpå metallen. Mins lika bra som tigermassa som förstörde en mängd VW på sexti och sjuttital. Tänk sen på att det är ett helvete att blästra pulverlack.

18

Om man behöver svetsa en detalj som pulverlackats innan... då svär man.. ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

19

Jag har min framvagn pulverlackad. Lackeraren som pulverlackade åt mig körde ugnen på 180 grader så det borde inte hänt nåt med bakeliten...?
Har inte kört en meter med bilen, men jag har rullat den in å ut ur garaget några gånger.  Default/lol

20

Jag beställde från Ronald hoeseler tyskland.tror det var hemma på 3-4arbetsdagar levererat till dörren med dhl .frakten gick på 22euro (188) kr fick ett mejl avRonald hoeseler han ursäkta sig för den dyra frakten ICQ/ag  pga special frakt av farligt gods.en liter kostade 385kr o räcker långt metal ready 3.7l 360kr marin clean 257kr blackcote 0.5l 282kr
(Den används över por15 o tål uv ljus).Peter jag har en del litteratur om färgen som du kan få kopior bara att slåen signal.

21

Hej,

Varför inte galva sin framvagn?
Håller resten av livet...

Erwin

22 Senaste redigerad av michaelth (2013-01-09 22:50:07)

När man galvar så sänker man ner i flytande galv.hot stuff!!. blir även lite knas med lagerlägen + att metallen kan dra sig.... och backelit i rören glöm det.... skulle man behöva svetsa någon gång så svär man...
Mao inte värt besväret.. skulle vara flamsprutning, men e inte gratis det heller...men helt klart bra skit..  ICQ/ad

23

Jag trodde inte att det skulle vara sådan fart på svaren i denna tråd. Jag hade en enkel fråga om stommen tål värmen från bränning vid pulverlackering. Det gör den inte tydligen, så det går bort.

För mig var alternativet att pulverlackera en ren bekvämlighetsfråga. Det är smidigt att bara kunna lämna bort delarna (blästrade/plåtrena) och sedan hämta dem några dagar senare målade och fina och slippa kladdandet med våtlack/färg.
Nu är det dessutom inte direkt säsong för att stå ute och lackera/spraya heller och i garaget vill jag inte vara.

Rent prismässigt blir det också det absolut billigaste då firman har mängder med färger, men normal kör med svart (vilket ju var vad jag ville ha). Som exempel tar de 500:- (i kaffekassan) för att måla ett set fälgar.

Vill inte gå in i diskussioner huruvida pulverlackering skulle vara negativt, men jag har alltid uppfattat detta som bra. Det finns precis som vid våtlackering möjlighet att måla i skick/lager där man närmast plåten/stålet lägger en primer/rostskydd för att sedan ovan på detta lägga en färg som ger en stryktålig yta. Mina aluminiumfälgar är pulverlackerade i tre skickt; primer, silver och klarlack.

Visst, det är ingen som ser stommen när det väl sitter på plats, men att den skulle sitta skyddad är fel. Den kommer att få sina kängor och stenskott och märken efter domkraft mm, så någon form av vettigt skydd måste den ha.

Blev avrådd hammarlack som var ett av alternativen då den innehåller silikon vilket bör undvikas.

Det blir troligen 2K färg på spray, men jag lär slå en signal till Hasse (Enköping) och se om han kan övertyga om att göra mig besväret att beställa POR 15 från deutchland.

24

Peter S skrev:

Blev avrådd hammarlack som var ett av alternativen då den innehåller silikon vilket bör undvikas.

Det verkar vara en gammal sanning, men varför? Som jag förstått det är det negativa med silikon (inte bara i Hammerites och liknande produkter) att man inte kan lackera ovanpå det sen. Men på en framvagn, bärjärn, eller en pedalarm som är lätta att blästra, vad gör det för skillnad? Lär mig!  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

25

Hei Peter
Ta ut bakelitt foringene og Nålelagrene ,deretter sandblåse du beamen så er det bare å Pulverlakk den
Bakelitt forinene krymper i ovnen Default/hmm

Magne