Spara på slanten och behåll originalkam och lyftare (märk upp dom vid isärtagning) - om de inte ser så dåliga ut att då MÅSTE byta, satsa på 1,25 vippställ istället för W100-kam.
När du ändå låter någon byta styrningar och fräsa ventilsäten, så kunde du lika gärna köpa 37mm insugsventiler (finns billiga rfr) som får plats i original sätesringar.
PerT skrev:Hmm. Men det är ju MYCKET coolare med en förgasare...
Brukar man inte använda EN förgasare i off-roud sammanhang just för att det längre insuget ger bättre vrid? (Gashastighet??) eller har jag fattat fel nu? Typ en 40idf eller liknande förgasare?
Formel V kör oxå med en förgasare, tar ut ca 70-75 hk men de ligger sällan under 4500.
Med en enkel Kadron (upptagen till 48-50 om jag minns rätt) åkte Mike Herbert 12-sekunderstider men den var i princip tom i botten.
Det där med "bättre vrid" är ju som det är. Bättre än vad då? Man hör många som vill ha vrid och inte effekt. Det skule jag vilja veta hur det ska gå till då effekt är en funktion av vridmoment och varvtal. En del säger att en motor har bra vrid i botten men det är effekten som driver bilen framåt så jag undrar hur de vet att det är vrid de har. Jag vill påstå att det är effekt de har i botten.
Effekt är arbete per tidsenhet, aka dragracing 
Ali G
Spara på slanten och behåll originalkam och lyftare (märk upp dom vid isärtagning) - om de inte ser så dåliga ut att då MÅSTE byta, satsa på 1,25 vippställ istället för W100-kam.
När du ändå låter någon byta styrningar och fräsa ventilsäten, så kunde du lika gärna köpa 37mm insugsventiler (finns billiga rfr) som får plats i original sätesringar.
Det innebär alltså att en W100-kam är sämre än orginal?
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Det där med "bättre vrid" är ju som det är. Bättre än vad då? Man hör många som vill ha vrid och inte effekt. Det skule jag vilja veta hur det ska gå till då effekt är en funktion av vridmoment och varvtal.
Det är sant.
Vad jag menar är att effektkurvan gärna får komma/plana ut tidigt, eller vad man nu säger.
Det var därför jag tänkte att "minstingen" av Engle-kammarna var ett bra alternativ.
Om jag vill åka fort(are) använder jag helt enkelt ett annat fordon är bussen.
Det främsta målet är att få en funktionell och frisk motor som tar mig dit jag ska i runt 100 knutar.
Vad jag vill undvika är att ångra mig i efterhand, eller höra att: "Då borde du ha satt i en annan kam"
när jag ändå haft isär motorn.
Sen tycker jag att det är lite tufft med kamaxlar också. 
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Spara på slanten och behåll originalkam och lyftare (märk upp dom vid isärtagning) - om de inte ser så dåliga ut att då MÅSTE byta, satsa på 1,25 vippställ istället för W100-kam.
När du ändå låter någon byta styrningar och fräsa ventilsäten, så kunde du lika gärna köpa 37mm insugsventiler (finns billiga rfr) som får plats i original sätesringar.
Du mettis ger det något i flödes bänken
Jag har inte sett något bättre flöde än
På grund av att ventilen stänger flödet mot förbräningsrums väggen
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
Spara på slanten och behåll originalkam och lyftare (märk upp dom vid isärtagning) - om de inte ser så dåliga ut att då MÅSTE byta, satsa på 1,25 vippställ istället för W100-kam.
När du ändå låter någon byta styrningar och fräsa ventilsäten, så kunde du lika gärna köpa 37mm insugsventiler (finns billiga rfr) som får plats i original sätesringar.
Kan man ta för givet att styrningarna är dåliga? Eller sitter dåligt?
Har bara erfarenhet av min gamla mc, 83:a. 30 år i år, med dubbla varvtalet 
Renoverade motorn för några år sen - då var styrningarna jättebra. (Honda)
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Om du förutsätter att allt är dåligt kan du bara bli positivt överraskad. 
Ali G
Ettter å ha jobbet med motorsykler (bl.a, Honda) i mange år, har jeg lært en ting: ikke overhal noe som er iorden. Det er ofte større sjans for havari fordi en ukyndig har "overhalt", enn om den får gå videre som den er. Så hvis du ikke har slakk på veiva, og den tight og fin, ville jeg tatt av topper og sylindre, kontrollmålt, byttet det som er dårlig (eks. styringer, nye stempelringer evt syl.sats) fikset litt i toppene inkl. høyere kompresjon, større innsugsventil og 1.25 vipper.
Tack Kjell för din input!
"If it works, don't break it" gäller inom många områden.
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Jag har byggt ett flertal bussmotorer med Engle 100 och en enkel förgasare i mitten.Vanligast solex34 pict 3. Allt från 1641 -1915. Det är bara att bestycka om förgasare och sätta dit ett rör som trycksätter flotörhuset. Bussmotorer mår väldigt bra av ökad kubik med ganska lågt komp. Man kan faktiskt bli mäkta förvånad över hur bra en ny 34pict 3 fungerar jämfört med skiten som dom flesta åker runt med.Om man skall åka med originalkam är det lite bättre att ta en Wasserboxerkam som lyfter mer och har lite mer duration än original. There are more than one way of skinning a cat!!!!
mettis skrev:Spara på slanten och behåll originalkam och lyftare (märk upp dom vid isärtagning) - om de inte ser så dåliga ut att då MÅSTE byta, satsa på 1,25 vippställ istället för W100-kam.
När du ändå låter någon byta styrningar och fräsa ventilsäten, så kunde du lika gärna köpa 37mm insugsventiler (finns billiga rfr) som får plats i original sätesringar.Det innebär alltså att en W100-kam är sämre än orginal?
Eftersom vi pratar om en typ2-motor (tung bil och ägaren vill inte "varva"..) så tipsar jag bara om att lägga pengar på rätt ställe....
Själv har jag både W100-kam och 1,25 : 1 vippställ i min storkubikare som jag drar husvagn med.
Men steget ifrån originalkam till W100 är större än vad många tror - 276gr (jfr W110, som är en "rallykam" 284gr), så en snällare kombination menar jag är originalkam men med högre lyft eller så väljer man lite större ventiler ?
Det som oftast blir "fel" när man börjar köpa delar för att öka effekten "lite", är ju att välja för vass kam eftersom priset är lika för alla (?).
Min egen erfarenhet är oxå att ingen "trimkam" funkar bra (ger mer effekt) med enkelförgasare !
Det som ger mest för pengarna i en tung bil tycker jag är största möjliga slagvolym....
-Bara mina tankar - Mettis
mettis skrev:Spara på slanten och behåll originalkam och lyftare (märk upp dom vid isärtagning) - om de inte ser så dåliga ut att då MÅSTE byta, satsa på 1,25 vippställ istället för W100-kam.
När du ändå låter någon byta styrningar och fräsa ventilsäten, så kunde du lika gärna köpa 37mm insugsventiler (finns billiga rfr) som får plats i original sätesringar.Du mettis ger det något i flödes bänken
Jag har inte sett något bättre flöde än![]()
På grund av att ventilen stänger flödet mot förbräningsrums väggen
/// Micke
Ähh.. du menar om man byter till 37mm i en 1600:a ?
På 70-talet fanns det ju "tillval" med VAG toppar med 39mm ventiler, som mina "Rallykompisar" i VW-cupen åkte med, men jag vet inte.
Själv har jag bara använt större ventiler ihop med större cylindrar ;-)
38 2013-01-09 22:06:46 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-01-09 23:06:41)
Yes om du droppar in en 37mm i en 311 top så blev det sämre än med en 35,5mm(1600cc/85.5) om du tar upp till större cyllar så blir det friare flöde
041orna har ett annat förbräningsrum är friare runt om ventilen
efter som VW Motorsport tog fram topparna så har dom tänkt till lite ( det var samma med motorsport toppen på golfarna som Mr pete har lekt med)
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke
39 2013-01-09 22:12:27 Senaste redigerad av PerT (2013-01-09 22:13:12)
Så hvis du ikke har slakk på veiva, og den tight og fin, ville jeg tatt av topper og sylindre, kontrollmålt, byttet det som er dårlig (eks. styringer, nye stempelringer evt syl.sats) fikset litt i toppene inkl. høyere kompresjon, større innsugsventil og 1.25 vipper.
Veven känns tajt och fin. Inget spel vad jag känner.
Kanske ska jag jag bara hona om cylindrarna, byta ringar
och istället koncentrera mig på topparna då? Hmmm...
Förgasartrixet i filmen vore kul att testa...
Finns det såna munstycken att köpa eller fyller man igen dem själv och borrar upp som man vill?
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Det går inte att känna om veven flexar inne i blocket, du måste ta isär det och kolla lagerändarna. Under lagren brukar synas en svart rand, om du kan känna den med fingrarna så "ska" blocket ar-borras.
Axialspelet kan du ju kolla med indikatorklocka på svänghjulet däremot.
Ursäkta min terminologi och basala nivå - jag menade inte att jag känt på din liksom upp och ner, utan snarare in och ut. 
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
jag menade inte att jag känt på din liksom upp och ner, utan snarare in och ut
hmm
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
43 2013-01-09 23:00:16 Senaste redigerad av PerT (2013-01-09 23:00:49)
Ja, där skulle det naturligtvis stått "den" och inte "din".
Jag har känt efter spel i vevaxeln alltså, inte på någon annans....
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Haha, detta blev ju FÖR kul 
45 2013-01-09 23:10:18 Senaste redigerad av PPRMicke (2013-01-09 23:10:51)
Spelet skall vara 0,10-0,13
Om lager lägena är uppslagna (axial) så är det bara att borra blocket
/// Micke
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Tror man att man kan känna om lagerspelet är rätt ska man nog lämna detta till någon som har rätt grejer, man lurar bara sig själv och det är ingen som tackar dig för att du tar genvägar. 
Ali G
Tror man att man kan känna om lagerspelet är rätt ska man nog lämna detta till någon som har rätt grejer, man lurar bara sig själv och det är ingen som tackar dig för att du tar genvägar.
Jag inser mina begränsningar.
Det var därför jag tänkte att jag skulle dela motorn och sätta i nya grejer.
Just för att slippa göra antaganden.
Tanken att hona cylindrar, byta kolvringar, alla packningar, renovera/byta toppar och pilla med förgasaren är lockande
eftersom det om inte annat bli billigare.
Efter renoveringen av mc-motorn vet jag också hur skönt det är
att veta att allt "under" också är i bra skick.
Det är skönt att veta att allt är nytt och fräscht, nerifrån och upp.
Det är mitt dilemma. Och jag är ny på VW-motorer.
----
Hursomhelst är jag här för att få lite råd.
Riva allt eller byta lite?
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
Skulle precis se efter hur långt motorn gått, men dörren hade frusit fast... 
Gul-röd-grå-vit-brun-blå Baywindow -71
Vinröd T3 DH -87
Blå/blå T3 Caravelle GL -88
Blå T3 EH *såld
50 2013-01-10 12:03:47 Senaste redigerad av michaelth (2013-01-10 12:05:12)
Hur har du tänkt kolla det.. Mätaren slår ju om efter 10000 mil och då behöver den hur som renoveras... 
Eller hur e det med bay 71 a...
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
