1

Hej alla!
Håller på att sänka en -66 i bak med hjälp av växelådslyft (tranny raise) har ganska god koll på själva sänkningen, men det jag undrar om är hur mycket kan man sänka utan att behöva änvända sig av sänknings adapters ute vid svärden.

Har sett att man kan sänka ca2" utan att behöva skruva på en sänknings adapter vid svärden, ni som gjort så hur ställer ni in svärden efter sänkningen? Ska de upp eller ner... Och hur mycket?

Med vänlig hälsning, Niklas

2

Höjning av växellådan gör ju bara att däcken inte lutar inåt lika mycket när du sänker!
Men du måste fortfarande sänka bilen med svärden.

Höjer du lådan mer än 5cm börjar det bli jobbigt att få plats med generator och fläktkåpa utan att kapa i bilen(gångjärnen till luckan) och bakluckan mot remskivan.

3

Jag har tänkt göra samma sak! Men som jag förstår måste man kapa upp golvet då vxllådan tar i där annars? Även vxllänkaget eller "tunneln" i plattan byggas om då de blir fel höjd på lådan? Är jag helt ute å cyklarnär de gäller detta? Någon som har bilder på detta? Hoppas de är ok att jag lånar tråden lite ICQ/ab

4

Höjning av växellådan gör ju bara att däcken inte lutar inåt lika mycket när du sänker!
Men du måste fortfarande sänka bilen med svärden.

Det är detta jag vill åt, att inte det ska luta.

Höjer du lådan mer än 5cm börjar det bli jobbigt att få plats med generator och fläktkåpa utan att kapa i bilen(gångjärnen till luckan) och bakluckan mot remskivan

Bilen i sig är och kommer att bli mer omgjord,l så att kapa ur bakpartiet så som du beskrev är det jag planerat från början.

Frågan är hur mycket växellådshöjning jag kan göra utan att få lutande hjul och använda mig av adapterar vid svärden?

Kör man med 4" sänkning Så har jag förstått att man måste ha  adaptrar vid svärden och blir då tvungen att göra om fästena till stötdämparna... De får inte plats helt enkelt.
Hittatde denna höjning utan adaptrar
http://www.kustomcoachwerks.com/gallery … temId=5352

Men det är så här jag sett de flesta gjort om man kollar på svärdet och inte pilen
http://vwrepublic.com/forums/index.php? … attach=267

5

Jag har tänkt göra samma sak! Men som jag förstår måste man kapa upp golvet då vxllådan tar i där annars? Även vxllänkaget eller "tunneln" i plattan byggas om då de blir fel höjd på lådan? Är jag helt ute å cyklarnär de gäller detta? Någon som har bilder på detta? Hoppas de är ok att jag lånar tråden lite

Har kollat din projekt tråd, då jag också håller på med en volksrod, dock har jag hus som renoveras succesivt så vi får se hur intensivt jag kan meka med min ICQ/ab
Men jag har ialla fall fått dit framvagnsförlängaren efter lite modifikation, nu ska den ner i bak och jag skulle vilja ha ner den ca 3-4" och utan att göra några "större" ingrepp likt den att kapa stötdämparfästena för att jag måste ha dit adaptrar på svärden... det  är därför jag yrar om dett hela tiden:)

Växellänkaget kommer jag ha över tunneln, bygger en adapter till växelspaken som höjer upp den och länkaget som går bak kommer att gå "fritt" till växelådan

om du vill ha tips så googla på tranny raise och kolla på denna sida:
http://z13.invisionfree.com/VolksRods_UK/index.php

6

Vet du vad SBP och SFRO om detta? ICQ/ab

7

Sänker du så du har växellänkaget inne i tunneln boree det väl gå bra... tror jag ICQ/ab  men man vet aldrig, det är därför jag inte vill såga i befintliga saker så man kan återställa inför en sbp, sen hoppas jag att sänkningen kan vara kvar, får väl testa och se ICQ/ab

Det som de borde anmärka på är ju framvagnsförlängaren men den plockar jag bort iaf, ett annat sätt att göra din Rod utan förlängaren är ju att kapa karossen mellan b o c stolpen ta bort några cm och svettas ihop den igen, finns en kille här på forumet som gör så...

8

Jag har tänkt regga min som ombyggt fordon ICQ/ab får väl se hur de går.. Men tanken är att jag ska bygga förlängaren själv, vet inte riktigt hur än men de ger sig nog med tiden! Har en hel del rost att laga innan dess ICQ/ad

9

Men tanken är att jag ska bygga förlängaren själv

kolla med rogga här på forumet, jag köpte en av han, laserskurna...

10

nikke76 skrev:

Men tanken är att jag ska bygga förlängaren själv

kolla med rogga här på forumet, jag köpte en av han, laserskurna...

Har jag redan gjort ICQ/ad den står mellan att buga själv och beställa av honom ICQ/ab

11

hakansson_ skrev:

Jag har tänkt regga min som ombyggt fordon ICQ/ab får väl se hur de går.. Men tanken är att jag ska bygga förlängaren själv, vet inte riktigt hur än men de ger sig nog med tiden! Har en hel del rost att laga innan dess ICQ/ad

sfro gillar inte förlängare om du ska regga med den. ganska självklart då de är ganska mycket brytningskraft även fast de håller.
jag fick som svar att jag hellre skulle köra med vanlig gammal stel framaxel.
när man sen tänker på det så om man köper en färdig el hittar en bättre beg så är de ganska enkel operation + att de blir mycket snyggare.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

12

Men om man förstärker upp framändan av plattan borde de inte vara några problem? I SFRO boken är de skrivet att förlängare kan va okej men att man då borde stärka plattan i framändan.

13

Vad som är okey är något du bör diskutera med den Sfro besikningsman som gör besiktningen av ditt fordon.!! då vet du vad han anser vara rätt. fråga innan så slipper du ev ombyggnad.. spar mycket tid o pengar..
saker och ting förändras.. så färska fakta e alltid bäst!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(