1

Hej!
Upptäckte att motorn går inte runt med nya oljepumpen, sen går det att snurra på när jag tar bort oljepumpen Default/hmm
Pumpen är en EMPI med oljefilter hållare.
Vad kan det vara för fel?

2

Kan det vara så illa att oljepumpens axel inte livar med kamaxelns spår?
Skulle inte förvåna mig med tanke på att det är china tillverkat.

3

Kamaxeln bytt och baksidan på pumpen tar i skruvskallarna vid kamdrevet?

4

Ja, kamaxeln är bytt till en Engle w110.
Tack Busaberg, det var oljepumpens baksida som tar i skruvarna på kamaxeln.

5

Du måste ha en pump för motorer före -71 när du har en trimkam.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

6

Och det tre bultarna (i ställets för originalkammens nitar...) skall sitta försänkt i urfräsning på kamdrevet.
Alltså om man använder ett original kamdrev, så får man sänka ytan runt bultskallarna, lämpligtvis 50 % ?

7

Jag har rakskurna drev i motorn nu

8

Varför har du rakskuret till W110?

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Varför inte???

10

Rakskuret har man för att minimera axialkrafterna+ för det balla ljudet. Antingen slår du isär motorn och slipar av skruvskallarna eller så sätter du dit en 26mm schdekpump med pluggad utgång och drar slang till en filterhållare. Pumparna med filterhållare bygger väldigt mycket inåt i motorn, brukar vara 30mm drev.

11

Då köper jag en annan pump:-)