1

Har startat liv i min buss som stått länge. En 2 liters automatare med dubbla förgasare. Den startar snällt, MEN den bluddrar och dör så fort backen eller driven läggs i. Kan gå att lirka igång den och köra en bit med ägg under foten. Är den kall går den bättre och kan köras lite, men är den varm är det totalstopp. Det är som att den går enormt orent och nästan tappar en cylinder ibland. Den känns totalt orkeslös.

Har än så länge bytt:
Stift, rotor, fördelardosa, tändkablar, vacuumslangar, ny bensin inkl K-sprit och en burk förgasarrengörings-spray.

Någon som har tips på vad det kan vara?

Tacksam för hjälp.

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

2

Låter som att munstyckena i förgasarna är täppta, den går men får alldeles för lite soppa.
Ta isär dem och gör rent noga, k-sprit gör ingen nytta eftersom det redan är etanol
i mackbensinen.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Choken släpper inte?

Choken i helatiden, stämmer med felbilden, sämre när den är varm...

S

4

Misstänker att den går för snålt. Dock misstänker jag även att det skulle kunna vara något mer. Tror inte att det är choken, då den inte har förhöjd tomgång hela tiden, alternativt blöddrar utan mer som att man får pumpa upp trycket i motorn med gaspedalen. Den spottar och fräser, och kommer aldrig riktigt igång, trots att man blir lurad av att den kan varva på friläge. Har nu bytt luftfilter och kört startgas på jakt efter läckor, men inget. När jag körde i förgasarrengörnings-spray direkt ner i förgasaren gäspade den vänstra(huvudförgasaren) och den högra gick upp i varvtal så det är definitivt något fel där.

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90

5

Har du öppnat och rengjort förgasarna.. Kan bli en hel del avlagringar av bensin... ICQ/am

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

6

Jag tror också på rengöring av förgasarna och nya packningssatser. Har du möjlighet så ultraljudstvätta förgasarna också. Sedan brukar folk skruva lite hit o dit på justerskruvarna så en noggrann inställning är nog inte fel. Kolla också fördelaren så att tändningen står rätt med stroboskop. Efter det kan du börja felsöka ICQ/ab

[

7

Tack för alla tips. En rejäl förgasar rengöring får det bli! Har ultraljudstvätt på jobbet så det får bli en sån nästa vecka.

Ska även göra som du sa Micke, att passa på att justera in allt när man ändå är igång. Lika bra det. Gubben som hade den innan visar tecken på att bara ha fixat lite allt eftersom, så det är nog på tiden att ställa in allt.

Trasig, men inte förstörd...

Haft: Splitbuss-61, Westfalia-73, 1303-73, 1303 BIG-74, 1302 CAB-72, DH-75, 1500-67, Baja-72, Tristar-90
Har: Deluxebuss-77, DH-78, 1500-67, Buggy-67, Magnum DH-90