1 Senaste redigerad av volvson (2013-01-01 17:50:12)

Tjena! ICQ/ab

Har läst igenom de trådar som finns i "how to" när det gäller kortning av framvagn på T1. Jag har ändå en del funderingar...
Droppade spindlar ska monteras så en kortning av framvagnen är nödvändig...

Som ni ser på bilden är utrymmet mellan gavlarna och karossen knappt 1½ cm vilket leder till om jag vill korta mer än knappt 3 cm måste gavlarna masseras en aning och min fråga är; hur mycket påverkas stabiliteten i gavlarna om man skulle ta bort material från dom? Vad säger bilprovningen om kortning / massering av gavlarna? ( Förhoppningsvis kanske dom inte ser allt.. Default/yikes )

Slutligen, borde man satsa på att korta framvagnen mer än mina knappt 3 cm när man väl gör jobbet, 3 cm är ju inte så jädrans mycket egentligen..?

Jag vill ha det diskret, men ändå så pass funktionellt som möjligt (om man nu kan kalla det funktionellt på bubbla  ICQ/ad )
Bilen i fråga är en 62:a   ICQ/ab

MVH

//Wolvson   ---- Typ1 62:a ----

2 Senaste redigerad av volvson (2013-01-01 17:53:35)

fick inte upp bilden, men det handlar om knappt 1½ cm mellan gavlarna och karossen.. Default/yikes

3

Jag kapade min 60mm. men då fick jag flytta ut övre stötdämparfästet.
Det finns olika varianter hur man löser övre fästet du kan kolla lite på The Samba
Eller be killarna här visa lite bilder, på sina lösningar.
http://www.brandow.eu/Bug/Upd2/IMG_7783.jpg

Mer bilder här.
http://www.brandow.eu/Bug/Upd2/bugpart3.html

"ljushuvud"

4

Lr så köper du laserskurna torn av Tommy. Dom är kanon.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

5

Tack, 2 bra alternativ  ICQ/ab Är det någon annan där ute som har några andra bra lösningar som funkar?  Default/lol
Alla tips är bra

6

Ja ska leta upp ett bra tips.

Ragtop 60 No name

7

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=561

Här finns de bra tips.

Ragtop 60 No name

8

jag skull ta bort lite material som i sista länken samt ev massera plåten lite.
dock gillar jag stuket med hjulen långt ut, lite besvärligt om man ska åka toklågt bara.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

9 Senaste redigerad av volvson (2013-01-01 19:48:07)

Tack leguanen, det var ett riktigt bra förslag i länken! Jag håller med dig helt och hållet ozeo. Jag gillar också när hjulet är så långt ut som möjligt men samtidigt vill man ha det en aning funktionellt. Så man får helt enkelt kompromissa.
Om man då tar bort lite material från tornet precis som i länken, behöver man svetsa i en plåt som de nämns om i länken eller klarar man sig utan att göra det?
Ska nämligen lämna bort arbetet så ju mindre jobb, desto bättre är det... ICQ/ab

10

plåten ska nog vara där men de är ju ett snabbt jobb för den som kan. om du gör förarbetet inte mycket alls.

58 busbil
60 dh-splitt
formel vee, snart på väg

11

http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 00#p166800

Här har du riktiga grejer.

Ragtop 60 No name

12

Okej men då blir det att köra med plåten också! Det var verkligen riktiga grejer.

13

Annars kapar du bort tornen och gör nya fästen till stötdämparna i innerskärmarna Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

14

Det kan man ju också göra.. men det blir nog att satsa på att ta av lite material från tornen  ICQ/ab

15

vet nån om det är genomförbart att smalna av framvagnen såpass mycket att den ryms inannför innerskärmarna? skulle givetvis vara tvungen att modifiera undersidan på tanken....började bara funder när ja såg på thesamba att en del kör med 6" kortning......eller gjorde ja en tankvurpa nu igen?

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

16

vet nån om det är genomförbart att smalna av framvagnen såpass mycket att den ryms inannför innerskärmarna? skulle givetvis vara tvungen att modifiera undersidan på tanken....började bara funder när ja såg på thesamba att en del kör med 6" kortning......eller gjorde ja en tankvurpa nu igen?

17

Haha och du ska då vara värst Fredde  ICQ/ad  nää men det skulle bli riktigt gött stuk!! Överlåter svaret till någon som är lite mer lärd än mig  Default/lol

18 Senaste redigerad av leguanen (2013-01-03 00:04:30)

Kolla me json. Vet att han kör me tornen innanför skärmarna. Dock med en ihoptryckt tank  ICQ/ab men tror nog 3-4" skulle funka

Ragtop 60 No name

19

Med 4"s kortning blir tornen under innerskärmen så att få plats med stötdämpare så borde den minst vara 8" kortare och sen ha en tank som har stora urkapningar känns som att gå över ån efter vatten men är det gott vatten så visst ICQ/ae

Det går utmärkt att köra utan stötdämpare med, inte samma som med spiralfjädrar, lite jobbigt att besikta med bara ICQ/ad

20

Går utmärkt att besikta utan torn och stötdämpare ! Bara se till att den är så låg så den inte går på lyften ICQ/ad

West Coast Volks
Attitude is everything !

21

johan w: du som verkar vara insatt i det här med kortning, om ja flyttar ut dom laserskurna gavlarna längst ut hur mycket kan ja smalna av framvagnen då?
Har inte bubblan hemma så kan inte mäta minbredden men hittade måttet 757mm någonstans på nätet, verkar det stämma?

22

Fredde.B skrev:

johan w: du som verkar vara insatt i det här med kortning, om ja flyttar ut dom laserskurna gavlarna längst ut hur mycket kan ja smalna av framvagnen då?
Har inte bubblan hemma så kan inte mäta minbredden men hittade måttet 757mm någonstans på nätet, verkar det stämma?

Årsm på bubblan??

Ragtop 60 No name

23

62:a

24

Fredde.B skrev:

Nja 795mm från utsida till utsida (775mm inneskärm till inneskärm) är nog max på en -62a, men då är den ca8cm kortare (split, kommer inte ihåg om det skiljer i brädd till dom nyare)

Jag rekomenderar att mäta och provmontera innan man svetsar in sänksatserna och märka upp vart fastsättningsklackarna ska sitta, då dom kan skilja en del höger-vänster från bil till bil Default/hmm

Sen lutar ju innerskärmarna olika tydligen vilket krånglar till det ännu mer Default/hmm

25

Min är kortad 1" då fick ja massera innerskärmen för att få in org tornen. Men köra du med laserskurna som oftast är 1 cm tjocka så kan du ju räkna ut måtten. Fick till 74,5 på min 61:a

Ragtop 60 No name