1

Har påbörjat funderingar på ett 30hk trimbygge jag ska roa mig med på sommaren.
•Det jag undrar är vilka yttermått 1200cc cylindrarna (77mm) har, både i vevhuset och i toppen.
•skiljer sig 1200 cylindrarna mellan dom olika modellerna? (30hp,34hp,40hp,1200,osv)
•Har 1300cc samma yttermått som 1200cc i toppen? (vet att 1300 har samma mått som 15/1600 i vevhuset)
•Passar 1300 DP-topparna på en 30hk långblock?

2

Trevligt ämne ICQ/ab  I stort sett passar inget rakt av mellan 30 hk o nyare mtorer, det är helt olika arter......nyare cylindrar går att modifiera så att man får i dom i en 30 hästare men inte topparna, bla centrummåttet mellan cylindtarna skiljer.

3

Såklart det ska va så! Då Går det inte att klämma i nyare 69mm vevaxel i dom antar jag? Blir för lång?! Men går topparna på dom senare 1200cc motorerna med avtagbart generatortorn? Eller är alla 1200 motorer helt olikt 13/15/1600 i centrummåtten?

4

niklasg skrev:

Såklart det ska va så! Då Går det inte att klämma i nyare 69mm vevaxel i dom antar jag? Blir för lång?! Men går topparna på dom senare 1200cc motorerna med avtagbart generatortorn? Eller är alla 1200 motorer helt olikt 13/15/1600 i centrummåtten?

34 hk 1200 har samma centrummått som 13-1600.

5

Ska du stroka en 30 hästare får du antingen, leta upp en gammal Okrasa/Empi vev, svetsstroka en original, köpa en ny från Wolfsburg West eller en 356 vev. Till 34 hästaren passar alla nyare vevar så där är det lätt.

6

CC mått på 30hk 102mm och på 34hk 112mm
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

7

10mm som skiter sig...,
I teorin, skulle det då gå att fräsa upp 1300 DP- topparna för 1500ans cylindrar men ha hålen närmre för att få 102mm? Sen flytta alla pinnbultshål och svarva av cylindrarna för att passa i 30hk blocket osv?

8

I teorin kanske men inte i praktiken. Skulle du mot förmodan lyckas flytta hålen så kommer nästa problem, stötstångshålen mm mm. Om det varit möjligt hade någon redan gjort det efter så många år.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Svwerker skrev:

I teorin kanske men inte i praktiken. Skulle du mot förmodan lyckas flytta hålen så kommer nästa problem, stötstångshålen mm mm. Om det varit möjligt hade någon redan gjort det efter så många år.

Nån kanske skulle gjort det om dom inte fått höra att det är omöjligt....

10

stickan skrev:
Svwerker skrev:

Nån kanske skulle gjort det om dom inte fått höra att det är omöjligt....

Utan att ha mätt något så skulle jag gissa att man i så fall får kapa ihop toppen på mitten för att få till cc o sen ändå göra/köpa ledade lyftare för att få vipparmarna att funka, har för mig att inget stämmer mellan 30hk o nyare i vipparmar o ventilmekanismen......men med svets, fräs o optimism går ju det mesta o fixa ICQ/ae.
En grej som jag inte sett nån göra hittils är att gräva sig ner i insugningskanalen i en ep topp till där den delar sig o därifrån dra upp 2 insugsportar  ICQ/ad  ICQ/ad är inte omöjligt men fordrar mycke svets o slipning  ICQ/ad

11

Dom här ska väl flöda så att 30-hästarn blir nöjd ICQ/ab
http://www.scatvw.com/master/cyl_heads/split_port.shtml
Hyvla bort lite material på sidorna så du kan montera dom lite tätare ihop så är du hemma sedan ICQ/ad

12

Visst. Sedan är det bara att ta fram svetsen och lägga i material så att det går att få en tätyta mot cylindern och för att göra det så får man flytta ihop ventilerna, lägga igen kanalerna och ...  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

13

Svwerker skrev:

Visst. Sedan är det bara att ta fram svetsen och lägga i material så att det går att få en tätyta mot cylindern och för att göra det så får man flytta ihop ventilerna, lägga igen kanalerna och ...  ICQ/ab

Nää,man sätter dit större cyl/kolvar istället... ICQ/ab

14 Senaste redigerad av Kjell Roar (2013-01-04 19:37:58)

Å trimme en 30 hk er å bruke dobbelt så mye penger for å få ut halvparten av effekten (eller mindre...). ICQ/ad

Men morsomt og tidstypisk!  ICQ/ab

Jeg har en Mahle 83mm bigbore-sats til 34 hk, som jeg planlegger å tilpasse en 30hk oldspeedmotor. Målene på den er 90 mm i topp, og 87mm i blokk, som må freses til. På sylinderne må det kappes litt på kjøleribbene og frese ut for mindre avstand mellom pinnbultarna. Usikker på vendehøyden, har hørt at 34hk har 1mm lengre avstand mellom pinnbolt og stempeltopp enn 30hk.

Lykke til!

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

15

Hur är det med Porsche 356/912 motordelar, dvs vad passar i 30Hkr motorn ? (50-tals Porschemotor baserades väl på denna?)

16

mettis skrev:

Hur är det med Porsche 356/912 motordelar, dvs vad passar i 30Hkr motorn ? (50-tals Porschemotor baserades väl på denna?)

Upp till början av -55 så körde Porsche med VW:s block så där passar alla Porsche delar i 25/30hk blocket, kam, vev, lyftare, cylindrar( efter bearbetning av blocket...) mm.
Från den 3 delade motorn passar endast veven från 60 o 75 hästaren o kanske vissa 90 hästare också, ramtapparna ska vara 50mm för att passa. Super 90 o 912 vevar passar ej då dom har grövre ramtappar, i övrigt är det inget som passar rakt av utan modifiering i större eller mindre grad Default/hmm