1

Tjenare, Skulle behöva hjälp med vad för typ av toppar och liknande som behövs till mina motorer till typ 1. Har en 1300 motor från 1971 och en 1500 motor från en 1302 även den från 1971. Tidagare ägare har försökt montera avgassystem med hjälp av borr eller liknande så har problem med avgasläckage. Finns det några renoveringssatser med cylindrar / toppar? Eller hur är bästa sättet att gå tillväga. Skulle även vara skönt att få lite mera kraft i bilen, men vill endå hålla det på en rimlig ekonomi.

Tacksam för svar! / Ganska nybliven typ 1 fantast ICQ/ab

2

Toppar går att renovera om inte experterna har borrat sönder pinnskruven för avgasen. Med tanke på hur gamla grejerna är så måste du börja med att renovera bottendelen dvs antagligen arborra blocket och sätta i nya ram och vevlager. Sen köper du en ny cylindersats och sätter dit två nyrenoverade toppar. Motorn blir bara så bra som den sämsta delen du behåller. Det är inte längre billigt att renovera VW-motorer så lägg upp en budget och räkna på vad nya delar kostar så får du en aning om du har råd att börja.

3

osst skrev:

Tjenare, Skulle behöva hjälp med vad för typ av toppar och liknande som behövs till mina motorer till typ 1. Har en 1300 motor från 1971 och en 1500 motor från en 1302 även den från 1971. Tidagare ägare har försökt montera avgassystem med hjälp av borr eller liknande så har problem med avgasläckage. Finns det några renoveringssatser med cylindrar / toppar? Eller hur är bästa sättet att gå tillväga. Skulle även vara skönt att få lite mera kraft i bilen, men vill endå hålla det på en rimlig ekonomi.

Tacksam för svar! / Ganska nybliven typ 1 fantast ICQ/ab

1500-motorn (Motorkod H) fanns inte längre 1971,så har du en motor från 1971 så är det förmodligen en 1600. i Övrigt så håller jag till fullo med Landelius..

4

Tack för svaren! Det är ju tyvärr en av pinnbultarna som det har lyckats förstöra. Blir att ta en titt på ekonomin annars får det väll helt enkelt bli att testa att få motorerna att gå så pass bra som möjligt. Det fungerar ju trots allt!

5

Skickat dig ett PM

_______________________AMBULANSGARAGET_______________________
                  - Om bättre är möjligt är bra inte bra nog -
Karmann Ghia T14 Cab -58. Karmann ghia T34 -63. Bubbla -50. Ambulans Typ2 -65. Typ2 -55. Bubbla -65
Bubbla -63 Typ2 -74  Typ 1 Shorty -65