1

Efter mer än 20 års letande har jag äntligen fått tag i sufflethandtagen till min 67:a.

http://i47.tinypic.com/23sexef.jpg

Dessvärre så har jag inga skruvar. Det ska vara krysskruvar med en liten kullrig skalle, men frågan är hur långa de ska vara. Någon som har fyra stycken till övers eller vet hur långa de ska vara.

/christer

Ingenting är omöjligt - det är bara olika svårt....
---------------------------------------------------------------
1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

2

har inte hittat det på partslist från maj 60 men skicka en fråga till dom här. Dom har både handtag och skruv och måste kunna säga vad det är för storlek på dom.

lycka till!

http://www.chucksconvertibleparts.com/t … -1960-1967

3

Tack för tipset, men jag har försökt handla från Chucks tidigare och han är helt knepig att ha att göra med. I början på nittiotalet hade han annonser på handtag. Jag ringde och vips hade priset fördubblats och det var svårt att skicka till Sverige. Har sett att han har haft handtagen inkl. skruvar. Har mailat ett antal gånger till sist gav jag upp.

Jag ska dock göra ett sista försök med honom.

Hälsar

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

4

Kan du inte räkna ut längden om du har handtagen?

Tror jag har NOS såna skruvar i ett sortimentfack från VW där hemma. Ta reda på längden, så fixar vi det.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

5

ICQ/ac synd att det finns ställen som inte tycker kunderna är viktiga. Men straffar honom själv i slutänden.

Men kolla upp med 25hpmannen så ordnar det sig nog. Skall kolla igen om jag kan hitta det, handtagen hittar jag men inte skruvarna. Är tydligen samma handtag genom åren så det borde innebära att skruven är samma genom åren.

Finns fler som har cabbar här som kan undersöka annars.

6

Kanon!

Ska ner i garaget och mäta idag.

/christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

7

Är skruven av typ träskruv eller typ M6 maskingänga? (eller kanske M4?)

8

Det enda jag kan hitta på den här sidan
http://www.thesamba.com/vw/archives/man … manual.php

sidan 8-82 är
N 11 367 2  Tapping screw, scheese head B 3,5x9,5 Din 7971 galvanized  4 pieces

Kan det vara rätt?

9

Imponerande, stort tack för all hjälp. Jo det måste vara dessa skruvar, träskruv med kryss. Nu är bara frågan om  25hpman har dessa liggande. Man får hoppas, för julen är undrens tid....

/christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

10

Nja...det var alltså träskruv. I Yogis text står det "galvad", men nog tycker jag att den ser kromad ut på bilden.

Jag ska fnatta ut o kolla strax.

11

Tyvärr...inga träskruv, o inga med det specifika utseendet tyvärr.  ICQ/ac

12

Tack i alla fall. Det känns riktigt gott! ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ab

God jul

önskar

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

13 Senaste redigerad av Sten vW (2012-12-22 21:23:12)

Något känns lite fel, "cheese head" är inte försänkt skalle (=counter sunk), vilket jag tror det ser ut som det skall vara på handtaget?

Har jag fel så har jag iallafall inte rätt!

S

14

Ja, du har helt rätt. Jag har googlat lite och cheese head är ju faktiskt lite ostlikt. men några rader längre ner i manualen fanns detta,

N 11 456 1 Tapping screw, countersunk raised head B 2,9X16 DIN 7973 chromium plated. Det står visserligen under listen som  sitter framtill på suffletten, men jag tror att det är så nära jag kommer, om det inte är någon med en sufflett som kan kolla på en skruv.  Måtten verkar rimliga. Nu bär det av till affären på torsdag och se om de kan hjälpa mig att få fram fyra skruvar.

God jul och tack för all hjälp

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

15

Ja, du har helt rätt. Jag har googlat lite och cheese head är ju faktiskt lite ostlikt. men några rader längre ner i manualen fanns detta,

N 11 456 1 Tapping screw, countersunk raised head B 2,9X16 DIN 7973 chromium plated. Det står visserligen under listen som  sitter framtill på suffletten, men jag tror att det är så nära jag kommer, om det inte är någon med en sufflett som kan kolla på en skruv.  Måtten verkar rimliga. Nu bär det av till affären på torsdag och se om de kan hjälpa mig att få fram fyra skruvar.

God jul och tack för all hjälp

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

16

undrar om det inte är detta utseende det skall vara på dom, från en engelsk sida.
http://www.woolies-trim.co.uk/c-63-self-tappers.aspx

jag tittade mest på antalet skruv i listan och dels så stod dom efter handtagen och antalet stämde men det är väldigt luddigt tycker jag.

skall du vara säker så får du nog lägga in en fråga på samba.

Tycker det är roligt om man kan hjälpa till.

17

Tack Yogi, där satt den nog och vilken spännande sajt. Perfekt för lite annan renovering och tillbehör. Den åkte genast in i länksamlingen på bra att ha länkar

Hälsar Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

18

En helt annan sak när jag såg att du bor i Kalmar. Min 67:a cab kommer ursprungligen från Rydbergs motor i Kalmar. Om jag inte minns fel så hette första ägaren Björneman. När jag köpte den 90 eller 91 så ringde jag Rydbergs i hopp om att hitta något från den tiden, men allt var slängt. Synd. Det hade varit kul med interiörbilder från Rydbergs, kanske med en svart 67:a cab i skylten

/christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

19

Nja var till leverantören av fina skruvar i fredags och det måste nog vara lite grövrea doningar. Ingen med en kabriolet som som vet dimensionen på skruvarna?

/christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966

20

Mailade chucks convertible igen och frågade om de hade ett par skruvar till mina handtag som jag kunde få köpa. Med tanke på att de säljer handtagen komplett med skruvar enligt följande text:

Original aluminum inside of header bow top pull down handles and 4 chrome mounting screws (not shown) correct for all 1950-1967 vw Bug Convertibles.
Made by Chuck's exactly as original!

Svaret kom efter en vecka:

67 had a phillips head ,chrome head that was rounded  wood screw..no one makes them that way anymore, thank you Chuck

Nåja skam den som ger sig. Chansade på Bauhaus, och problemet löst! Jag hittade några med Phillips head, som faktiskt är mycket lika orginalet. Dimensionen blev 4,8mm x 25mm och 4,2mm x 25mm. Har inte bestämt vilken det blir, lite petigt, men ändå. De var visserligen i rostfritt, men efter lite polerande med Autosol så ser de nästan kromade ut. Det får helt enkelt duga, tills jag någon dag hittar de som inte görs längre.

Tack för hjälpen och tipsen

Christer

1500 Kabriolet 1967
Mustang Coupe' 1966