1

Tjena.
Har en 1600 som jag skulle vilja renovera. Dubbla Solex. På samma tid vore det ju bra att göra något med motorn. Vill ha en hållbar motor för många goda mil, så ingen monstertrim, men något mer än orginalen.
Har ni några förslag som inte kostar skjortan, men kan vara skoj?
Vet någon om nån bra motorbyggare i Västra Götaland som är prisvärd och duktig i fall jag fallerar i bygget och måste ha hjälp med att få ihop resterna?  ICQ/af

Buggy 1600 -´68

2

avgassystemet o höj kompresionen lite gör susen ICQ/af

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

3

Typ3-motorerna brukar vara totalt utslitna så du får räkna med en total renovering först innan du börjar fundera på trimning.

4

Det kostar alltid pengar när man ska renovera och trimma en motor.
Arborra blocket,en bra originalvev,en ny cylindersats,renovera topparna,montera dubbla
ventilfjädrar,krom molly stötstänger och en lite vassare kam samt lite högre komp.
Kontrollera att inte blocket är för slitet i lyftar hålen,om man vill så 8 stiftar man veven
och gör en bra balansering av veven när man ändå är på G.
Ett bra avgassystem ska du ha,men inte för stort
Då har du en bra motor som kan varvas lite och har bra hållbarhet.
Det kommer säkert synpunkter och andra funderingar runt din motor,
men desto mer information desto bättre ICQ/ab

5

Hela motorn kommer renoveras och plockas ur. Jag undrar mer på erfarenheter av 1776, 1835, 1914 osv. Hade en 1835 med dubbla 40 dellorto. Gick bra, när den väl gick, men fuskade en del och sög i sig soppa som en alkoholist ensam i bryggeriet.
Vad funkar ok med orginalgasare, och vad annars måste bytas om man väljer t.ex 1914.
Skall orka åka många mil med den, ta med familjen, men inte lägga igen plånboken på tappen så man inte kan ge ungarna glass.

Buggy 1600 -´68

6

zootcase skrev:

Hela motorn kommer renoveras och plockas ur. Jag undrar mer på erfarenheter av 1776, 1835, 1914 osv. Hade en 1835 med dubbla 40 dellorto. Gick bra, när den väl gick, men fuskade en del och sög i sig soppa som en alkoholist ensam i bryggeriet.
Vad funkar ok med orginalgasare, och vad annars måste bytas om man väljer t.ex 1914.
Skall orka åka många mil med den, ta med familjen, men inte lägga igen plånboken på tappen så man inte kan ge ungarna glass.

Varför inte 2059 (74x94)? W100 kam å lite högre komp... ICQ/ab Originalförgasarna funkar väl bara på en std-motor.

7

Tack för tipset. Vilka gasare är att föredra nu för tiden? Dubbla 40 Weber, eller något annat?
Från vad jag har hitttat på nätet är det inte så stor skillnad i priset för kitet.

Buggy 1600 -´68

8 Senaste redigerad av PPRMicke (2011-04-09 12:12:30)

zootcase skrev:

Tack för tipset. Vilka gasare är att föredra nu för tiden? Dubbla 40 Weber, eller något annat?
Från vad jag har hitttat på nätet är det inte så stor skillnad i priset för kitet.

När det gäller delar till fuggar så är det lättast med Weber
Empi har fuggar men dom har STORA kvalitets problem med dom
Ps du skriver att dom var törstiga . Hur var dom bestyckade???????
Min erfarenhet är dom drar mindere på låglast än standar
// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

9

Om du skall få lite bättre snurr på typ 3:an så börja med typ 4 motor

10

Stefan T skrev: