1

Jag har lite funderingar som jag skulle vilja dela med mig av.

Nu kör jag med en earlybay framvagn som är lite vriden samt sänkspindlar på min 59a buss, den är lagom låg för daglig körning men då jag måste smalna av den pga att sänkspindlarna breddar 12mm/sida så tänkte jag ge mig på att flytta upp framvagnen i ramen ca 40-50mm samt göra mittenklumparna justerbara med nån form av trapettsgäna eller dyligt, har kollat på biltemas elekrtiska saxdomkraft, den borde det ju gå att göra nåt med, styrning genom fjärrkontroll. Tanken är att ha en körbar buss som man kan sänka lite ytterliggare när man känner för det.

Nu mina funderingar:
*Kan man flytta upp undre röret ca 10-20mm (allts så att rören kommer lite tätare),(bättre markfrigång)
*Hur mkt kan man flytta upp det övre röret i ramen(notcha) innan det blir problem med styrning, vajrar, växellänkage
*Är det samma diameter på rören/länkarmarna early/late bay?


Splittstomme är inte aktuellt eftersom jag har bayframvagnar och trivs bra med kulbult och skivbromsar.
Självklart ska jag göra nya gavlar.


//Matte

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

2

Jag tror inte det där med att flytta ihop rören är nån bra ide, fjädrings geometrin ändras då så att den blir nog helt stum,  men jag kan ha fel Default/hmm

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

3

Mmmm, jag har ju en tanke på det oxå med geometrin...

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

4

Har nu bestämt mig för en rejält uppflyttad framvagn, justerbara mittklumpar, elektrisk saxdomkraft...Har varit ute ikväll å strippat en framvagn jag hade liggandes, nästa steg blir å kapa rent rören, sen höra av mig till min svarvare för lite detaljer....

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

5

Jag har också funderat på det där med att flytta upp nedre röret. Jag trodde att C-C mellan framvagnsrören skulle var samma C-C som infästningen på spindeln.

Men jag mätte på lite olika framvagnar för några år sedan och såg att inte ens VW kör så hårt på det. Nu kommer jag inte ihåg vilka modeller av framvagn som jag kollade upp, men jag vet att en barndoorägare moddat dit typ1 kulbultsprylar på en barndoorframvagn. C-C mellan framvagnsrören är ju inte samma på Typ1 och Barndoor, men det verkar funka för killen.

6

JO skicka upp framvagn är nog bästa alternativet för med kulbult så är man ju ända begränsad till att kulbulten bottnar till slut.

Man få va som man är när man in't blev som man skulle
bilar i familjen. 74:a bay dubbelhytt, vw rod & typ1 -58:a
Das Auto Skellefteå

7 Senaste redigerad av zepafan (2012-12-15 21:33:16)

Nu har jag en ide om hur jag ska göra mittklumparna justerbara.
Eftersomjag behärskar det ypperliga programet Paint så kommer här en "skiss"
Dom lila delarna är det som redan finns, rör/mittklump.
Dom gråa är tänkt att dom ska ha presspassning i rören samt att dom ska svetsas runtom, sen ska mittklumpen/justerarm löpa "fritt" imellan dom.
Den röda är tänkt som en förstyvning/sammankoppling av rören.
Detta kommer att vara på båda rören samt en länk mellan.
http://www.facebook.com/media/set/?set= … amp;type=3

Vet inte om bilden kommer upp....jag e kass på detta med datorer....

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

8

Och för oss som inte har ansiktsboken.... ICQ/ac

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Hur mycket uppflyttat blir det ? Hur löser du länken mellan rören så att hjälpstyrarmen och växelänkaget kan röra sig fritt ?

10

Jag flyttar upp undre röret så att det kommer där övre röret sitter orginal, funkar det?

Styrarm, växellänkage....tänkte inte på det.....men fick en ide nu om att förlänga mittklumpen åt båda hållen med typ 70mm med ett tjockväggigt rör och sätta dubbla länkage ute i ändarna, på så sätt borde det gå fritt....
Visst anläggningsytan blir stor men man kan svarva ner nån mm på röret så anläggningsytan blir typ 15mm ute i ändagna där man sätter länkaget å sen kanske 15mm mitt på mittklumpen...det kokar i huvet av lösningar, vrider å vänder men känner att jag måste börja med nåt så imorron blir det gavlar och slipa rent rören som jag strippat....

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

11

Flyttar du upp nedre röret får du problem med växlingsaxeln, bromservo samt fel geometri.
Att bärarmarna inte är parallella har sin förklaring den med. Geometrin är designad så att om man tänker på original höjd på buss så fungerar "osymmetrin" så att om fronten niger kraftigt korrigeras samtidigt castervinkeln motsvarande. Dvs. Om bärarmarna vore parallella skulle styrförmågan försämras pga att manskulle få negativ caster tillfälligt..

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

12

Hebster: JAg kommer behålla orginalmåttet mellan rören, kom oxå på att det blir knas å dra ihop dom men däremot kommer jga göra en "flippad" stomme. Då blir ju det undre röret uppflyttat men även det övre.

Bilder kommer ikväll...

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

13

Nu har jag fått ihop en flippad stomme och därmed blir den upplyttad 174mm rakt av med orginal geometri. Satt ihop länkarmarna och spindeln på stommen och mätte "verkningsgraden" mellan undre och övre ändlägen 130mm fick jag det till. Däri ligger ju begränsningen.
En annan fundering jag har är att mittenklumparna kommer ju bli justerbara och när man ska höja den så blir det ju precis som att man förspänner torrisionsfjädrarna, men det borde ju ändå få bussen att höjas...eller?

Ännu en tanke jag har är ju att jag inte vet redigt hur mkt en "orginal" tidig bay framvagn höjer/sänker en splittbuss vid montering...

Mkt som skramlar runt i huvet just nu.....men kul är det!!!

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

14

Nedre röret på bay (original) ligger c. 35mm lägre ner än på split original framvagn medan övre ligger på samma höjd. Hur hjulcentrum ligger i förhållande till respektive framvagn har jag ingen uppgift på.

Flippad framvagns stomme är nytt för mej..? Skulle tolka det som om du svängt den upp och ned? ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

15

Bild på detta vore intressant... ICQ/an

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

16

Här kommer en bild. Jag kör lite mera hardcore/ruff eftersom jag inte har tillgång till laserskärning å sånt finsnajs...
Mittendelarna är just nu bara passbitar, dom ska ersättas med justerbara historier alldeles snart....


http://img811.imageshack.us/img811/5286/img3392fk.jpg

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

17

Det är helt klart hardcore med bitar framtagna för hand, Respect !!
Ser fram emot fortsättningen  ICQ/ab

18

Tackar, det är ju du som står för underlaget......
Fortsättning följer å nu börjar jag få kläm på å lägga in bilder...skål!

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

19

Idag har jag monterat framvagnen på min "rigg", en 69a bay stomme.
Det funkade kanon, inga problem uppstod. Då hela stommen är delbar så antog jag att det borde gå att svetsa både undre/övre rören i gavlarna och sen trä dom på plats, som sagt det funkade kanon. Imorron ska jag jämföra med framvagnen som redan sitter på min splitt hur det blir med höjder å sådär, även hur mkt som måste tubbas.

Justeringarna jobbas det oxå på, blir istortsätt att tillverka på bänken å sen bara lyfta i och koppla samman....

http://img41.imageshack.us/img41/3952/dsc00217ou.jpg

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

20

merrr

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

21

Det kommer mera...väntar på mittendelarna som håller på att svarvas i dagarna nu...i helgen blir det å bygga ihop höj å sänkningen...

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

22

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … p;start=20

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

23

COOLT!!!!! Nästan exakt samma princip som jag håller på med nu ju...men jag kommer ha en annan lösning istället för hydralkolvarna...
Bak kommer jag göra nåt liknande....

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

24

http://www.steeringboxscrapers.net/foru … p;start=15

Mera av bakvagnen

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

25

Wazza!!
http://img593.imageshack.us/img593/1203/trumhyd.jpg

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727