Undra hur nånga av dom som skriver i tråden som har erfarenhet av att svetsa alu och rostfritt med TIG ?????
Har en PELA 200 A, den som är på bilden. Är supernöjd med den och den svetsar grymt bra.
Har bland annat svetsat mycket med en Migatronic, kostade 65000:- + moms begagnad. Provat några ESAB TIGar och svetsat rostfritt och svart med en TELWIN med TIG tillsats, Pris ca 4500:- Ny. (jobbart som lärare inom teknik i ca 13 år och en del av dom åren med att utbilda gymnasieelever i svetsning, så lite erfarenhet har jag
).
Så att gå och köpa en märkes maskin till en billig peng är ofta det samma som att få en gammal maskin med behov av renovering och reparationer. Att reparera en TIG är dyrt även om det är en märkes maskin
.
Om man skall ha en bra hobby maskin så kan man satsa på en kina maskin, dom får ofta låvord från duktiga svetsare att dom är bra att svetsa med. Då får man en ny maskin som kommer att hålla i många år, om man sköter den.
Om man skall svetsa länge i alumnium så kan jag rekomender att man satsa på ett vattenkylt handtag, sliter mindre på svetsen.
Har kört 4-5 timmar svetsning (inte konstant utan flyttat mig mellan svetspunkter i en konstruktion) med min utan vattenkylt handrtag och den funkar fortfarande mycket bra, handtaget blir varmt mend det är bara att låta det svalna några minuter och köra på på mytt.
HOBBY = Kina maskin
Proffs = Märkes maskin