1

Har länge varit sugen på att köpa mig en ac/dc tigsvets men då mina erfarenheter inom detta område är ganska små så tänkte jag kolla om någon här har några tips att komma med.
Funderar på att slå till på en kinamaskin från Verktygsboden, lika som på bilden nedan men på 315ampere.

Är det någon här som provat en sån här och kan säga om det är bra grejer ?
Tänkte bygga lite insug o grenrör mm, så det blir att svetsa i både aluminium och svartstål.

http://www.verktygsboden.se/tigsvetsar/ … r-315-acdc

http://www.verktygsboden.se/20.0.0.2/20192/cache/20192_9ff3a9df29b13093c6cecac6d1cf2ef6.jpg

2

Jag köpte mig föregångaren till den och tyckte att för dom pengarna så är den ok Default/hmm
Funkade bra på stål och rostfritt men jag har lite problem med aluminium, men det är inställningsrelaterat problem då det smälter igenom till undersidan lite för varmt.

Har inte traglat tillräckligt då jag inte har haft behovet än men att den klarar det tvivlar jag inte på Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

3

När du ändå är uppe i dom priserna hade jag nog satsat på begagnat o kanske lagt till en krona till.
Kemppi esab och ewm har jag mkt goda erfarenheter av och dom funkar i vått o torrt=)

10w buss -57a
Pickup från -67

4

Franke skrev:

Har länge varit sugen på att köpa mig en ac/dc tigsvets men då mina erfarenheter inom detta område är ganska små så tänkte jag kolla om någon här har några tips att komma med.
Funderar på att slå till på en kinamaskin från Verktygsboden, lika som på bilden nedan men på 315ampere.

Är det någon här som provat en sån här och kan säga om det är bra grejer ?
Tänkte bygga lite insug o grenrör mm, så det blir att svetsa i både aluminium och svartstål.

http://www.verktygsboden.se/tigsvetsar/ … r-315-acdc

http://www.verktygsboden.se/20.0.0.2/20192/cache/20192_9ff3a9df29b13093c6cecac6d1cf2ef6.jpg

Jag har en kompis som köpte just en sånn svets,han ringde och sa att det inte gick alls att svetsa aluminium,åkte dit och gjorde lite inställningar och den svetsade hur fint som helst,han sken upp som en sol och sa att den funkar ju,alltså var det bara skit bakom spaken:)

5

för dom pengarna skulle jag köpa en begagnad kempii. men det är jag det!  ICQ/ab

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

6

ja 14000kr o vem lagar när det pajar +var finns delarna om det finns specielt om man svetsar mycke alu för det sliter extra på svetsen av all värme, jag hadde köpt ett känt märke typ esab o kempi

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,the beast buggy,

7

Tack för era synpunkter, det verkar vara lite olika bud vad det gäller dom här kina svetsarna.
Visst är 14000kr mycket pengar men ska jag ha en märkesmaskin med lika många ampere lär jag inte ens hitta en beg för dom pengarna.
En mindre svets är ju betydligt billigare men hur tjock aluplåt går det att svetsa i med 200 ampere utan att förvärma ?

Angående kvaliten på kinamaskiner hittade jag en intressant tråd om detta ämne på Sävar turbo forum.

Citat från forumet :

"Kina skit?

Har ni provat någon sån någon gång?
Jag har en Jasic som jag köpte från kina och den används dagligen och jag har gjort det i 3 år nu och det har inte varit några problem med den mer än en avbryten vridpot som är samma som parweld så det är bara att köpa ny här i sverige.

Den går lika bra som en ny Migatronic eller Kempi, det enda jag saknar på den är att det inte går att ställa frekevensen på växelströmen.

Nu efter de år jag har haft den här skulle jag aldrig köpa en svets av ett så kallat känt märke och betala ca 5-10ggr mer. Skulle den paja så är det ju ingen katastrof om det inte går att laga för den är så billig ändå. Då köper jag en ny Jasic."

Slut citat.

8

Franke skrev:

Tack för era synpunkter, det verkar vara lite olika bud vad det gäller dom här kina svetsarna.
Visst är 14000kr mycket pengar men ska jag ha en märkesmaskin med lika många ampere lär jag inte ens hitta en beg för dom pengarna.
En mindre svets är ju betydligt billigare men hur tjock aluplåt går det att svetsa i med 200 ampere utan att förvärma ?

Angående kvaliten på kinamaskiner hittade jag en intressant tråd om detta ämne på Sävar turbo forum.

Citat från forumet :

"Kina skit?

Har ni provat någon sån någon gång?
Jag har en Jasic som jag köpte från kina och den används dagligen och jag har gjort det i 3 år nu och det har inte varit några problem med den mer än en avbryten vridpot som är samma som parweld så det är bara att köpa ny här i sverige.

Den går lika bra som en ny Migatronic eller Kempi, det enda jag saknar på den är att det inte går att ställa frekevensen på växelströmen.

Nu efter de år jag har haft den här skulle jag aldrig köpa en svets av ett så kallat känt märke och betala ca 5-10ggr mer. Skulle den paja så är det ju ingen katastrof om det inte går att laga för den är så billig ändå. Då köper jag en ny Jasic."

Slut citat.

Idag är det nog mycket elektronik som har sit säte från kina,även märkes maskinerna.
Själv köpte jag en everlast 250EX tig/250A 3fas från Finland för ett år sen, perfekt när euron ligger så lågt,svetsen funkar kanon och kommer med 2års garanti,finns även ett bra svetsforum där everlast har en egen kolumn.
här kommer an länk till firman i finland som säljer svetsarna   http://jforce.fi/index_files/Page375.htm  everlast ska vara amerikanskt med tillverkning i kina. dom skickar svetsen med bussgods men jag köpte min på plats i Finland när jag var och hälsade på släkten. jag betalade 10700kr i svenska pengar för svetsen inklusive fotpedal som vissa tar extra för.

9

nog får du en märkesmaskin begagnad för 14000 kr? till att bärja med, vad ska du ha den till? material, tjocklek mm. dyker upp mycket fina på blocket då och då. du gör som du vill men jag tror inte du ångrar dig om du köper en kempii tex. mig veterligt finns det ingen kinamaskin på marknaden som är i närheten när du kör den.

militärhistoriskt intresserad och samlare av svensk militaria t o m 1945. har du nåt? pm:a!

10

Polaren har en pela tig och är mycket nöjd. ICQ/ab

Mera känd som jb...

11

Jag skulle oxå köpa en bättre begagnad märkesmaskin, 99,9% av det som görs idag görs så billigt som möjligt så vinstmarginalen blir större, "förr i tiden" gjorde man saker som skulle hålla i ur å skur....min teori kanske inte stämmer på allt men som jag brukar säga till mina kompisar när dom frågar mig vilken bil dom ska köpa "-köp en bil som är billig att laga, billiga/stort utbudpå reservdelar." För saker å ting går ALLTID sönder frågan är bara när.

Sen så krävs det ju lite strömstarkare maskiner till Alu.

Tur man har tillgång till alla svetsar på jobbet......

Om man inte klarar av det själv så gör någon annan det.

12

Jag tvivlar inte en sekund på att en märkesmaskin är ett bättre alternativ i längden men det är inte ofta man ser en sådan för vettiga pengar.
Eftersom jag aldrig hållit på med alusvetsning tidigare så vet jag inte heller om jag har behov av en proffsmaskin.
Till en början har jag bara tänkt bygga några insug i alu, turbogrenrör i svartstål och några justerbara svärd, max 6mm i godstjocklek räknar jag med.
Har läst lite mer om vad folk tycker om dom billigare 200 amp ac/dc tigen (pela, jasic, stahlwerk och allt vad dom kallas) och det verkar som att den har kapacitet för mitt ändamål.

Anledningen till att jag funderade på att handla hos Verktygsboden var för garantins skull, men nu när jag kollat köpinfon såg jag att den bara gäller i 1 år.
Så det blir nog att beställa svets från Kina direkt eller tyska Ebay istället.

Dom billigaste 200 amp ac/dc svetsarna kostar då ca 5-6000kr inklusive frakt och moms, så det känns som att den maskinen kommer att betala sig ganska snabbt.
Visar det sig att det blir mycket svetsjobb framöver så kommer jag troligtvis köpa mig en ny migatronic men just nu behöver jag pengarna till andra investeringar.

13

Jag letade faktiskt ganska länge efter en beg märkesmaskin, men ska man ha en ac/dc maskin på ca 200a så hittar man knappt nån för 12000-14000kr. Jag ringde på en maskin men den maskinen kunde inte hålla jämn strömstyrka så nån defekt var det, det kom fram när jag pratade i telefon med säljaren men stod inget i annonsen om det. Bestämde mig sen för att köpa billighets maskin, håller så länge det håller, maskinen som jag köpte innehåller vissa delar från  siemens.

14

Undra hur nånga av dom som skriver i tråden som har erfarenhet av att svetsa alu och rostfritt med TIG ?????

Har en PELA 200 A, den som är på bilden. Är supernöjd med den och den svetsar grymt bra.

Har bland annat svetsat mycket med en Migatronic, kostade 65000:- + moms begagnad. Provat några ESAB TIGar och svetsat rostfritt och svart med en TELWIN med TIG tillsats, Pris ca 4500:- Ny. (jobbart som lärare inom teknik i ca 13 år och en del av dom åren med att utbilda gymnasieelever i svetsning, så lite erfarenhet har jag ICQ/af ).

Så att gå och köpa en märkes maskin till en billig peng är ofta det samma som att få en gammal maskin med behov av renovering och reparationer. Att reparera en TIG är dyrt även om det är en märkes maskin  ICQ/ac .

Om man skall ha en bra hobby maskin så kan man satsa på en kina maskin, dom får ofta låvord från duktiga svetsare att dom är bra att svetsa med. Då får man en ny maskin som kommer att hålla i många år, om man sköter den.

Om man skall svetsa länge i alumnium så kan jag rekomender att man satsa på ett vattenkylt handtag, sliter mindre på svetsen.
Har kört 4-5 timmar svetsning (inte konstant utan flyttat mig mellan svetspunkter i en konstruktion)  med min utan vattenkylt handrtag och den funkar fortfarande mycket bra, handtaget blir varmt mend det är bara att låta det svalna några minuter och köra på på mytt.

HOBBY = Kina maskin
Proffs = Märkes maskin

15

Alverby skrev:

Undra hur nånga av dom som skriver i tråden som har erfarenhet av att svetsa alu och rostfritt med TIG ?????

Har en PELA 200 A, den som är på bilden. Är supernöjd med den och den svetsar grymt bra.

Har bland annat svetsat mycket med en Migatronic, kostade 65000:- + moms begagnad. Provat några ESAB TIGar och svetsat rostfritt och svart med en TELWIN med TIG tillsats, Pris ca 4500:- Ny. (jobbart som lärare inom teknik i ca 13 år och en del av dom åren med att utbilda gymnasieelever i svetsning, så lite erfarenhet har jag ICQ/af ).

Så att gå och köpa en märkes maskin till en billig peng är ofta det samma som att få en gammal maskin med behov av renovering och reparationer. Att reparera en TIG är dyrt även om det är en märkes maskin  ICQ/ac .

Om man skall ha en bra hobby maskin så kan man satsa på en kina maskin, dom får ofta låvord från duktiga svetsare att dom är bra att svetsa med. Då får man en ny maskin som kommer att hålla i många år, om man sköter den.

Om man skall svetsa länge i alumnium så kan jag rekomender att man satsa på ett vattenkylt handtag, sliter mindre på svetsen.
Har kört 4-5 timmar svetsning (inte konstant utan flyttat mig mellan svetspunkter i en konstruktion)  med min utan vattenkylt handrtag och den funkar fortfarande mycket bra, handtaget blir varmt mend det är bara att låta det svalna några minuter och köra på på mytt.

HOBBY = Kina maskin
Proffs = Märkes maskin

Mycket bra skrivet.
jag är ingen proffssvetsare men lite alu och rostfritt har jag svetsat,har testat olika kina maskiner och och dom har funkat hur bra som helst.

16

Tack för ett riktigt bra svar Alverby !
Jag är helt inne på din linje, så det blir till att beställa en kinamaskin så fort ekonomin tillåter  ICQ/ab